חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

אושרו שנתיים נוספות לקידוחי ניסיון וחיפוש נפט ברמת הגולן 2.2.16

עדכון מ- 10.5.16:

משרד התשתיות הלאומיות הורה לחברת אפק להפסיק את מבחן הפקת הנפט ברמת הגולן, בינתיים לא ברור האם הפניה של החברה להגנת הטבע לעניין סמכות הארכת משך הקידוחים ע"י וועדת המעקב של משרד הפנים, בטענה כי הסמכות בידי מליאת וועדת הנפט בלבד, חייבה הפסקה מלאה של העבודות או שקידוחי הניסיון לא מצליחים להוכיח כמות מסחרית המצדיקה את פיתוח המאגר. כל עוד חברת אפק לא תתעקש על המשך הקידוח ולא תשיג הארכה חדשה הקידוחים צפויים להסתיים עד סוף השבוע. אנחנו ממשיכים לעקוב

עדכון מ- 10.4.16:

בקידוח המבחן הראשון שביצעה החברה, לא הרחק מהישוב בני־יהודה שבדרום רמת הגולן, התקבלו תוצאות מאכזבות. לפני כשבועיים סיימה החברה את מבחני ההפקה בקידוח הראשון, "נס 3" – בשתיים משלוש מהשכבות שנבדקו לא היה כלל נפט ובשלישית היה נפט שלהערכת המומחים אין כדאיות כלכלית להפקתו. בחברה טוענים שבשל מגבלות זמנים שהוטלו עליה מצד הוועדה והצוות המלווה, לסיים את כל מבחני ההפקה בכל קידוח תוך חודש, הם לא יכלו לבצע בחינה מלאה של השכבה הזאת ולא יכלו לבחון את כל 8 השכבות – אך גם שם מבינים שככל שזה נוגע לקידוח הזה המבחנים לא יהיו מוצלחים.

 


 

חברת "אפק" קיבלה את האישור המקורי לתקופה של שנה בה היא תבצע קידוחי ניסיון וחיפוש נפט בעשרה מוקדים. האישור ניתן למרות התגדויות רבות, ובינהן המכון לחקר הכנרת אשר ביצע מחקר סביבתי ובמסקנותיו המליץ שלא לבצע את הקידוחים.

אתמול (1.2.16) נערך דיון בהתנגדויות לאישורים שניתנו לחברת "אפק" לקידוחי הניסיון בגולן, בועדת התכנון המחוזית של מחוז הצפון. בסיומו הצביעה הועדה והוחלט ברוב של 10 תומכים מול 2 מתנגדים (המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע) על אישור להמשך ביצוע קידוחי חיפוש נפט בגולן לשנתיים נוספות.

את ההתנגדות לקידוחים מוביל המטה למאבק בקידוחי הנפט בגולן יחד עם עמותת אזרחים למען הסביבה ותא תל חי במגמה ירוקה.

מגישי ההתנגדות: אדם טבע ודין, טוענים כי ההחלטה מנוגדת לתקנות הנפט הקובעות כי עבור כל בקשה לביצוע פעולות קידוח נפט, לאחר תום שנה, נדרשת תכנית מאושרת על פי חוק התכנון והבניה לשם המשך הפעילות בשטח. מאחר שעברה שנה ולא הוגשה תוכנית מאושרת אין לאפשר המשך קידוחים. עו"ד אורלי אריאב, ראש תחום קהילה וסביבה באדם טבע ודין, אמרה: "חברי הוועדה המחוזית הבינו כבר בעת אישור הבקשה הראשונה כי החברה לא תוכל לבצע, תוך שנה, את כל הקידוחים אותם ביקשה "אפק", אך אישרו אותה למרות זאת. כאשר חברי הוועדה מאשרים המשך ביצוע של הקידוחים לאחר תום מגבלת הזמן המקורית, הם נושאים באחריות למהלך מסוכן של התעלמות מחוק הנפט הקובע כי גם חיפושי נפט כפופים לחוק התכנון והבנייה".

הארכת האישור להמשך קידוחי הניסיון וביצוע מבחני הפקה לתקופה של שנתיים מטרידה היות והפקת הנפט הכלוא בסלעים מצריך שיטות הפקה הכוללת החדרת מים וחומרים נוספים בלחץ לקרקע (פראקינג), כך שהפגיעה האפשרית בקרקע, במי התהום, בכנרת ומאגרי מים נוספים יכולה להיות הרסנית ובלתי הפיכה. כל זאת עבור כמות נפט שלא תיתן פתרון למשק האנרגיה ותהפוך את רמת הגולן לאזור תעשיה לרווחת המשקיעים האמריקאים בלבד.

 

 

 

למרות התנגדות המשרד להגנת הסביבה: חיפושי הנפט בגולן יוארכו בשנתיים, עדי חשמונאי, 1.2.16, וואלה !NEWS

אחרי דיון בהתנגדויות שהוגשו החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בצפון לאשר לחברת "אפק" להמשיך לבצע את קידוחי החיפוש. מנכ"ל "אדם, טבע ודין": "המרוויחים היחידים הם אילי הון אמריקנים שייהנו מהרווחים וישאירו אותנו עם הזיהום"

 

הוועדה המחוזית אישרה: אפק תמשיך בביצוע קידוחי חיפוש נפט בגולן – ורשאית להתחיל במבחני הפקה, ערן אזרן, 1.2.16, TheMarker

האישור המקורי ניתן לאפק לתקופה של שנה, במהלכה ביקשה החברה לבצע 10 קידוחים ברמת הגולן, ולאחריה, היא נדרשה להגיש תכנית מפורטת שתיבחן במסגרת הליכי התכנון והבנייה הרגילים

 

אושר להמשיך לחפש נפט ברמת הגולן, אילנה קוריאל, 1.2.16, Ynet

ברוב גדול אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז צפון לחברת "אפק" להמשיך לחפש נפט בגולן בשנתיים הקרובות. ב"אדם טבע ודין" אמרו: "המרוויחים היחידים מקידוחי הנפט הם איילי הון אמריקנים"

 

ארגוני הסביבה במאבק מכריע נגד קידוח הנפט בגולן: "עלולה להתרחש קטסטרופה", יובל בגנו, 1.2.16, מעריב online

ועדת התכנון המחוזית של מחוז הצפון תדון בהתנגדויות לאישורים שניתנו לחברת 'אפק': "תרחישים כמעט אפוקליפטיים עלולים להתרחש במידה שבארות הקידוח ברמה"

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב