חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

בז"ן הוא המפעל עם ההשפעה הסביבתית החמורה ביותר בישראל, מזהם הרבה יותר מבתי הזיקוק בגרמניה, ולכן הגיע הזמן להתנהל בשקיפות ולהתחיל להשקיע בניטור אמין

בתגובה על ההודעה של בז"ן על רווחים של 126 מליון ד' ברבעון הראשון של 2015, אנחנו מבקשים להזכיר:

שבז"ן הוא המפעל עם ההשפעה המזיקה ביותר לסביבה בישראל – במדד הנטל הסביבתי של המשרד להגנת הסביבה שהתפרסם בסוף 2014, עם הדרוג הגבוה ביותר למפעלים בישראל [ראו בטבלה להלן – 580] מתוך דו"ח המשרד להגנת הסביבה  (עמוד 7)

 

חשוב להדגיש את הנתונים הללו בעיקר לאור העובדה:

שבז"ן אינם מנטרים את כל החומרים המסוכנים שנפלטים מהם, וזו ההזדמנות שלנו כציבור לדרוש מהם לנטר את החומרים הללו אף אם המדינה אינה דורשת. טוב יעשו מנהלי בז"ן אם ינתבו את הרווחים שלהם, להשקיע במערכות ניטור מתוחכמות [FTIR] שכבר הצגנו בעבר בפניהם החל משנת 2009, היודעות לנטר מספר רב של מזהמים ואף לצלם את מקור הפליטות. המחויבות של בז"ן כלפי הציבור היא להקים את המערכות האלה באופן שיהיה שקוף לציבור – כדי שבאמת כולנו נדע שהם לא מזהמים / מה נפלט מתהליך הייצור.

חובת ההוכחה היא עליהם. כל עוד הם לא מתקינים את המערכות הללו – אנחנו יודעים בוודאות שהם מזהמים, הן על פי המידע המידע שהוזכר למעלה וגם כיוון שמדיניות ההסתרה של הנתונים נמשכת:

בחצי השנה האחרונה בז"ן התנגדו שהמשרד להגנת הסביבה יתן לעמותת אזרחים למען הסביבה את המידע המפורט על הפליטות שלהם, במסגרת הליך משפטי. המגמה שלהם ברורה – יש להם מה להסתיר ולכן אנחנו נמשיך להאבק עד שהמידע הזה יועבר לידי הציבור, כי הזיהום של בז"ן – נמצא בריאות של למעלה מ 800 אלף תושבים.

 

עוד חשוב להוסיף, שבמחקר שנעשה באונ' חיפה, התברר שבתי הזיקוק בחיפה פולטים מזהמים, פי כמה יותר מבתי זיקוק מקבילים בגרמניה – לכל מיליון טון נפט מזוקק בשנה.

 

בשבוע הבא היתה אמורה להתכנס המועצה הארצית לתכנון ובניה לדון בערר נגד תכנית ההרחבה של בז"ן, והדיון הזה נדחה מסיבות שונות ע"י הועדה לעוד חודשיים.

סביר להניח שהדחייה נעשתה בשל הסערה הציבורית שמתחוללת בחודש האחרון ושמטרתה למנוע עוד זיהום, ונזק חמור לבריאות תושבי מפרץ חיפה.

למרות חשיפת הזיהום בחיפה, בז"ן הרוויחה 126 מיליון ד' ברבעון, כלכליסט, 14.5.15

 

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב