חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

בנט, רד לקרקע, הזיהום מחכה לך

4.11.2021

מה שקרה בימים האחרונים סביב ועידת האקלים בגלזגו הוא באמת מרגש. מחמם את הלב לראות את ההתגייסות העולמית, את ההד התקשורתי והציבורי החזק, ולהיווכח שכל העולם כבר הבין, מדבר ומדקלם את מה שארגוני ופעילי הסביבה צועקים שנים. יש התגייסות מרשימה למיתון הרס כדור הארץ.
מה שפחות מרגש היה המופע של ראש הממשלה, נפתלי בנט, בוועידה. הנתק בין האירוע המרשים הזה, החליפות, ההצהרות, התמונות והחיוכים, לבין המציאות במדינת ישראל – הוא מכעיס ומקומם. בנט, עד לפני שבוע כלל לא התעניין בנושאי סביבה ואקלים, קיבל הזדמנות פז להפוך לגיבור. איזה כיף!

הזדמנות מצוינת לראש ממשלה חדש, חסר ניסיון וחסר כל רקע בנושאים סביבתיים, להמשיך בקו הוליוודי המפליג בשבחיה של "הסטארט-אפ ניישן".

"אם בכוונתנו להשפיע באמת, עלינו להזיז את המחט, לתרום את מקור האנרגיה היקר ביותר של ישראל: האנרגיה והמוח של אנשינו", הצהיר בנט. "זה מה שמזין את החדשנות ואת כושר ההמצאה שלנו, זה המקום שבו ישראל יכולה לעשות שינוי אמיתי".


קצת צניעות לא תזיק לך, ראש הממשלה.

גם ללמוד קצת את המצב במדינה שלך לא יזיק. לנו, המצב הזה מזיק, מאוד.

נוח לך מאוד להצהיר הצהרות ולהמשיך ב"עסקים כרגיל" – לא לטפל בזיהום האוויר, לאשר שימוש בעוד מקורות מזהמים, לקדם עוד עסקות נפט, בנייה של עוד תחנות כוח ועוד אלפי יחידות דיור בהתנחלויות.

רוב האוכלוסייה בישראל חיה בזיהום אוויר גבוה ומסרטן, בין אם מתעשייה, תחבורה או שריפת פסולת. אלפים מתים בכל שנה מהזיהום, רוב התעשייה כמעט לא מפוקחת אבל טוענת כמובן שהרגולציה היא "המחמירה ביותר בעולם". הרי מהסיבה הזו קידמה הממשלה שלך, בנט, רפורמה ברגולציה – להקל על נטל התעשיינים.

גם ב-2021 ישראל עדיין לא יודעת לטפל בפסולת שלה ו-80% ממנה עדיין מוטמנים במטמנות מזהמות או נשרפים. זה פחות חשוב כי השריפות האלה נעשות ביישובים הערביים או מעבר לקו הירוק. אפשר בכל שנה לכתוב תוכנית יפה על יעדי המדינה לטיפול בפסולת והפסקת השריפות, להציג מצגת מעוצבת ולהוציא הודעה לתקשורת, ואז לשכוח מהנושא ולתת לציבור להיחנק.

ב-2021 ישראל גם אינה יודעת איך לטפל בגופים מזהמים, החל ממפעל קומפוסט קטן בצפון שגורם למטרדי ריח וזיהום ועד התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה. בשני המקרים, תושב שיפנה למוקדי תלונות הציבור השונים יקבל יחס של מטרידן.

בתחום המים, זה שהסטארט-אפ ניישן מתהדרת ביכולותיה הטכנולוגיות בו, רוב השפכים המטוהרים אינם באמת מטוהרים, ומכילים ערכים חריגים של מזהמים, לרבות תרופות והורמונים, ובהם מושקות האדמות החקלאיות.

ב-2021 רוב הרשויות המקומיות בישראל לא יודעות איך להתכונן לשינויי אקלים, מערכות הבריאות וההצלה לא התחילו לחשוב על זה, והרשימה עוד ארוכה.

ראש הממשלה, אין כנראה סטארט-אפ שימנע מאנשים למות משריפות או הצפות בשנים הקרובות. בינתיים, עד שייצא האוויר מהבלון שניפחת בגלזגו, אני מחכה שתשלח לי סטארט-אפ שיטפל בשריפת הפסולת מול החלון שלי

.
https://www.haaretz.co.il/opinions/1.10353766

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב