logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד מפעל אלקון במפרץ חיפה

בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד מפעל אלקון במפרץ חיפה, הוגשה ביום 15.8.16

אלקון הוא אחד המפעלים המזהמים ביותר באזור מפרץ חיפה ואשר היה אחראי במשך שנים רבות למפגעי ריח חזקים ביותר באזור הקריות וחיפה. התובע, תושב קרית חיים, מבקש מבית המשפט המחוזי בחיפה, בשמם של תושבי האזור, לחייב את המפעל בפיצוי התושבים על הנזק שנגרם להם כתוצאה ממפגעי הריח וזיהום האוויר הנ"ל. התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין נפתלי גולן ועורכת הדין ג'מילה הרדל ואכים מנהלת המחלקה המשפטית של עמותת אזרחים למען הסביבה.

בחוות הדעת שצורפה לתביעה כתב המומחה כי על פי תוצאות הבדיקות החריגות של פליטות לאוויר ולשפכים, צוותי מריחים וסיורי כוננים של המשרד להגנת הסביבה ואיגוד הערים להגנת הסביבה חיפה אין ספק כי המקור לריח עליו מתלוננים תושבי הסביבה (קריית אתא, נופית, רכסים) הוא במפעל אלקון, אשר הפר את הוראות התנאים ברישיון עסק/היתר הפליטה/הדין באופן מתמשך.

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים: "מדובר באחד מגורמי הזיהום החזקים באזור והליכי האכיפה שנקט המשרד להגנת הסביבה נגדו בשנתיים האחרונות אין בהם כדי לפצות את התושבים עבור הסבל הרב שנגרם להם כתוצאה מפעילות המפעל. הליכים אזרחיים כאלה מהווים לחץ ממשי ומרתיע כלפי מפעלים מזהמים ואנחנו מקווים שבאמצעות ההליכים האלה תושבי האזור יקבלו פיצוי הולם".

התובע – רן נקש, תושב קרית חיים: "מבחינתי, זהו רגע משמעותי של מלחמה חזרה על אזור מגורינו, נוף ילדותינו, בריאות ילדינו ואיכות חיינו. לנו האזרחים כלים מוגבלים להחזיר מלחמה מול בצע כסף שהורס כל חלקה טובה. תביעה ייצוגית היא אחד הכלים המשמעותיים לתבוע מהמפעלים לא להפקיר אתתושבי המפרץ.  מקווה שתביעה זו תפתח פתח של מודעות סביבתית לאסון האקולוגי שנקרא מפרץ חיפה גם בבית המשפט ותהווה סנונית אשר מבשרת גל של תביעות ומאבק אזרחי למען תושבי המפרץ".

עו"ד גולן נפתלי: "מדובר על מקרה נדיר בו הצטלבו תלונות רבות מהתושבים יחד עם תוצאות האובייקטיביות מטעם המשרד להגנת הסביבה, ונתמכו אף בחוות דעת מקצועית מטעם מומחה, כאשר כולם יחד מצביעים על מקור מטרדי זיהום האוויר והריח באופן המצדיק הגשת בקשת אישור תובענה ייצוגית כנגד המפעל".

 בקשה לאישור תביעה ייצוגית

תביעה ייצוגית של 12,500,000 ₪ נגד מתקן לטיפול בשפכים, infospot, 28.8.16

 עדכון:

בית המשפט המחוזי בחיפה נתן ביום 2.11.17 פסק דין שמאשר את הסדר הפשרה בתביעה הייצוגית שהוגשה נגד מפעל אלקון. על פי ההסדר, המפעל יתרום סכום של 100,000 ₪ עבור פרויקט קידום בריאות קהילתית במפרץ חיפה, וכן ישא בשכ"ט משרד עו"ד מירון (20,000 ₪, שמחצית ממנו תשולם רק לאחר דיווח על ביצוע הפרוייקט) והוצאות המומחה (בסך 15,000 ₪).

בתגובה לתביעה המפעל דחה את כל הטענות נגדו וטען בין היתר שהוא נקט בטכניקות הסביבתיות המיטביות הזמינות למניעת זיהום אוויר או ריחות מפעילותו ומקיים את כל ההוראות החלות עליו לפי כל דין, כי אין כל סיכוי סביר שמי מחברי הקבוצה סבל את הנזק הנטען בתובענה דווקא מפעילות המפעל וכי פעילות המפעל זניחה ואפסית בהשוואה למפעלים סמוכים ועוד.

לאור העובדה שהמפעל העביר בינתיים את פעילותו לדרום, ולאור הקשיים שהתעוררו בהוכחת תרומתו של המפעל למפגעי הריחות וזיהום האוויר ביחד לשאר המפעלים באזור ובהעדר מידע מספק מהמשרד להגנת הסביבה ואי מיצוי הליכי האכיפה על ידו-  הצדדים הגיעו לידי הסדר הפשרה הנ"ל שכאמור אושר על ידי בית המשפט המחוזי בחיפה.

ביהמ"ש: מפעל אלקון יעביר 100 אלף שקל לקידום בריאות הקהילה

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב