חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

בתי הזיקוק לא עוברים על החוק

10.10.16

לפיד בועבר בכרמל אולפינים 7.10.16בימים האחרונים היו מספר אירועים בבתי הזיקוק בחיפה בהן הלפיד בער בצורה חריגה והמפעלים הזרימו דרכו עשרות טונות של גזים בבת אחת כדי להתגבר על התקלה.
בראיון לרינו צרור אמר היום בצהריים שלומי בסון, סמנכ"ל בתי זיקוק, כי המפעל לא עבר על החוק. היתה תקלה, אבל לא היתה עבירה על החוק.
רינו צרור הקשה ושאל: אתה יכול להגיד לי עכשיו שאם הלפיד שרף 21.9 טונות במקום 6, אז הוא לא זיהם?
לשלומי בסון לא היתה בעיה להגיד שהם לא עברו על החוק. והוא צודק.

גם ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ענה בראיון אחר אתמול ש"ברגע שנמצא את העדות הקטנה ביותר שהייתה חריגה מההיתר שנתנו לחברת בז"ן אנחנו נפעל במלוא חומרת הדין. כרגע אין בידינו מספיק כדי להכות על השולחן". גם דנציגר צודק.

תושבים שואלים אותנו – איך ייתכן שבמפעל יש תקלה והוא מזרים טונות של חומרים מסוכנים בבת אחת לאוויר, ועדיין הוא לא עובר על החוק ואי אפשר להעניש אותו או לתבוע אותו או את נושאי המשרה בו?
התשובה פשוטה: היתרי הפליטה של המפעלים הם מסמכים מאד מתוחכמים. הם מכילים המון המון הוראות להסדרת הפליטות מהמפעלים. דבר אחד הם לא מכילים: סנקציות. כדי להעניש, צריך לחזור לחוק ולהראות שהיתה עבירה על הוראות החוק. היתר הפליטה הוא לא חוק שחל על כולם באופן שווה, הוא סוג של "חוק בהתאמה אישית". למעשה תוצר של משא ומתן או אף קרב כיפופי ידיים בין הרגולטור למפעל.
מאחר וברור מי הצד החזק בקרב – אז ככה גם נראים היתרי הפליטה, הכל כך ארוכים ומתוחכמים.

ננסה ליישם את הדוגמא של התקלות שהיו בימים האחרונים וההזרמה החריגה של הגזים דרך הלפיד:
היתר הפליטה של כרמל אולפינים קובע בין היתר, שהלפיד "ישמש לחירום, לטיפול בפליטות בלתי שגרתיות, פליטות שלא ניתן להשיבן לתהליך או בעת הדממות והפעלות של מתקנים."
ההיתר גם קובע שורה של דרישות לאופן השימוש בלפיד במקרים של תקלות ושורה של מקרים בהן ההזרמה לא תיחשב כהפרה של הדרישות, על אף שהיא לא תאמה אותן.
על פי ההיתר, הזרמה של גזים בכמות העולה על 6 טון לשעה לשלושת הלפידים בממוצע שעתי, נחשבת לפליטה לא שגרתית. מה המשמעות? פליטה כזו מחייבת את המפעל לבצע "חקר כשל למציאת סיבתה של התקלה, הפקת לקחים ואמצעים שייושמו במטרה למנוע את השנות המקרה, ולהגיש את הדו"ח לרכז איכות האוויר וליחידה הסביבתית בתוך 14 יום ממועד התרחשות האירוע".
האם ההיתר קובע תקרה לפליטות במקרה של תקלה? לא. כשאין תקרה אז אין עבירה על פי החוק. למה אין תקרה? כי מי שחזק הוא זה שקובע. אבל בכל זאת היתה תקלה ופליטה לא שגרתית והתושבים התלוננו על מחנק וצריבה בעיניים. מה הסנקציה? תגישו דו"ח.
גם אני רוצה להגיש דו"ח. בטח אם הדו"ח הזה חוסך לי מליונים ומאפשר לי להמשיך ולהרוויח מאות מליונים, ולא לעבור על החוק.

 

בעוד שלומי בסון מתראיין אצל רינו צרור בגלי צה"ל מתרחשת תקלה נוספת בבתי הזיקוק במתקן להדחת גופרית:

 

עוד תקלה בבתי הזיקוק בחיפה: "איבדנו אמון במשרד להגנת הסביבה", יובל בגנו, יונתן הללי, 10.10.16, מעריב

בפעם השניה בשבוע האחרון, תושבי חיפה הבחינו בעשן סמיך שמראה על גזים רעילים שנפלטו: "אנחנו סובלים למען בעלי ההון". בז"ן: "מדובר בתקלה נקודתית"

 

מסך עשן: תקלה במתקן רגיש בבית זיקוק בחיפה, יאיר קראוס, NRG, 10.10.16

המשרד להגנת הסביבה הודיע כי התקלה אירעה במתקן המשמשים לטיפול בחומר מסוכן. במקביל זימנה עיריית חיפה את בז"ן לשימוע בגין תקלה אחרת. בז"ן: "מדובר באירוע נקודתי שטופל תוך דקות"

 

פעם שנייה בשבוע: תקלה חריגה בבתי הזיקוק, אילנה קוריאל ואחיה ראב"ד, 10.10.16, Ynet

3 ימים בלבד אחרי שלהבת ענק הבהילה תושבים במפרץ חיפה, שוב תקלה – הפעם במתקן הדחת גופרית. מבז"ן נמסר: "הפעם הלפיד לא צפוי לבעור". עיריית חיפה מבקשת להוציא צו סגירה למפעל בעקבות התקלה הקודמת. המשרד להגנת הסביבה: "רואים בחומרה את האירועים החוזרים ונשנים"

 

עבירות שבין אדם למקום, ארז רביב, 11.10.16, דבר ראשון

ספק אם השימוע שנערך אמש למפעל ממפרץ חיפה יסייע לעצירת הזיהום. ביום שישי האחרון חזו תושבי ותושבות חיפה באש הפורצת מאחת הארובות במפרץ, וחלקם חשו סחרחורת וכאבי ראש. בשימוע אמש התברר שעל פי החוק, ולמרות 22 טון גז שנשרף, הכל תקין

 

 

**כל זה קורה כשהמשרד להגנת הסביבה פרסם רק ביום חמישי האחרון (6.10.16) שנמצאו חריגות בבדיקות פתע במפעלים כרמל אולפינים וגדיב

 

 

 

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב