חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

דו"ח רבעוני ראשון על יישום התוכנית הלאומית במפרץ חיפה 5.1.16

אזרחים למען הסביבה, בתגובה לד"וח הרבעוני של המשרד להגנת הסביבה, על יישום התוכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר והסיכונים הסביבתיים במפרץ חיפה:
מפרץ חיפה"ברכות לשר גבאי על התכנית ועל הקיפי הביצוע, הגיע העת שהמשרד להגנת הסביבה יקצה את כל המשאבים והכלים החוקיים שעומדים לרשותו, על מנת להגביר אכיפה ולהפחית את רמות הזיהום הכבדות במפרץ.
עדיין – מדובר באזור המזוהם ביותר בארץ, בעיקר בשל הפעילות התעשייתית שבו ולכן הצעדים חייבים להיות הרבה יותר דרסטיים כדי שיהיו אפקטיביים.

לגבי דיגום וניטור:

הדו"ח מתהדר בתוספת של 40% מכשירי ניטור בארובות מפעלים, אולם בפועל הנתונים הללו אינם מתפרסמים, כלומר – עד היום התפרסמו נתוני ניטור רציף מ-58 ארובות, ואין שום שינוי.
בתוכנית הלאומית הובטח להכפיל את נקודות הדיגום הסביבתי ולהגדיל את מספר המזהמים הנדגמים, אולם אין התייחסות בדו"ח למספר המזהמים הנדגמים.

לגבי הפחתת סיכוני חומרים מסוכנים:

בתכנית המקורית הובטח ביצוע סקר סיכונים מצרפי – כעת אין לכך איזכור, וכן דובר על פינוי חוות מכלי תש"ן, וגם לכך אין אזכור כלל.

בנוסף קבעה התכנית הלאומית "להטיל על שר הבריאות לגבש תכנית להקמת מערך איסוף, עיבוד וניתוח נתוני תחלואה והקשר שלהם לזיהומים סביבתיים, אשר תכלול את פירוט תוצרי המערך ואת המשאבים הנדרשים להקמתו ולתפעולו, ולהגישה לאישור הממשלה עד ליום 31.10.2015. משרד האוצר ומשרד הבריאות יגבשו את המענה התקציבי לתכנית‎"

בפרסום מהיום נרשם רק שהחלו באיסוף נתונים מעודכנים לגבי תוצאי לידה ואסטמה ובשנת 2016 יקום המערך במלואו… כלומר אין התיחסות למערך שהוצהר עליו בתכנית. דומה שהמשרדים מעדיפים לצאת בהצהרות, אבל לעקוב ולבצע אותם – הרבה פחות."

 

 

 

"הגבלת תנועת המשאיות בחיפה שקולה לפלסטר לאדם גוסס"
חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני) הגיבה היום ליישום התוכנית להגבלת כניסת משאיות לאזור מפרץ חיפה ״מדובר בצעד בכיוון הנכון, אך הדבר שווה ערך לשימוש בפלסטר על אדם גוסס. מרבית זיהום האוויר במפרץ חיפה מגיע מהמפעלים השונים, ובראשם בתי הזיקוק, שבבעלות משפחת עופר. המשרד להגנת הסביבה, בתכניתו להפחתת זיהום האוויר, חייב קודם כל לטפל בזיהום המגיע מהמפעלים, ולא רק בזיהום מהתחבורה״. חברת הכנסת המשיכה ואמרה ״הזוי שישראל מייבאת נפט, מזקקת אותו בתהליכים מזהמים במפרץ חיפה, ואז מוכרת אותו למדינות אחרות. האמנם היתרון היחסי שלנו כמדינה הוא היכולת שלנו לשתוק כשהמשפחות שלנו נפטרות מסרטן?״

התוכנית הלאומית במלואה

הערות "אזרחים למען הסביבה" לתוכנית הלאומית

אישור התוכנית הלאומית

 

 

בתקשורת:

המשרד לאיכות הסביבה מפרסם את הדו"ח הראשון הדן במצב הזיהום במפרץ חיפה, ממנו עולה כי בשנה האחרונה נמשכה המגמה של ירידה. החל מהיום תוגבל כניסת משאיות לעיר התחתית בחיפה
הדו"ח הרבעוני הראשון של התכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חושף כי הוחמרו הדרישות מ-9 מפעלים גדולים באזור והורחב פיקוח הפתע. הארגון "אזרחים למען הסביבה": הצעדים חייבים להתרחב    הידיעה במבזק החדשות 15:00, 5.1.16, גלי צה"ל
המשרד להגנת הסביבה הציג נתונים על שיפור זיהום האוויר במפרץ חיפה ועל הפעולות לצמצום הזיהום בחמשת החודשים האחרונים. השר גבאי: "יש תוצאות בשטח, אבל יש לפנינו עוד לא מעט עבודה"
תכנית החומש של המשרד להגנת הסביבה נושאת פרי: בשנת 2015 נרשמה ירידה מרשימה של 11% בזיהום האוויר במפרץ חיפה, לאחר שהוגברו פעולות הניטור והאכיפה. היעדים לשנה הבאה שאפתניים לא פחות: החמרת הדרישות, הגברת האכיפה ושינויים תחבורתיים שיפחיתו את הזיהום
נהגי המשאיות יופנו לכבישים חלופיים, ויוכלו לחצות את העיר דרך נמל חיפה או דרך כביש האגרה במנהרות הכרמל. השר להגנת הסביבה: "כשיש תוכנית ברורה, אנרגיה, מאמץ ושיתוף פעולה – רואים תוצאות. נמשיך לחדש ולעשות כדי שתושבי חיפה ייהנו מאוויר נקי"

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב