חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

דיון ועדת ביקורת המדינה באוניברסיטת חיפה

היום (21.2.16) התקיים דיון של הוועדה לביקורת המדינה בחיפה, לאחר שהועדה נענתה להזמנה שלנו. הדיון התקיים באוניברסיטת חיפה, ולקחו בו חלק משרד להגנת הסביבה, הבריאות, הכלכלה וביקורת המדינה, ארגונים סביבתיים, אזרחים מודאגים, נציגי בז"ן והתאחדות התעשיינים. ראשי הרשויות הוזמנו גם הם ולמרות זאת, אף ראש עיר מהאזור לא ראה לנכון להגיע. הדיון היה למעשה דיון מעקב על מסקנות דו"ח מבקר המדינה ממאי 2015 שעסק בטיפול המשרד להגנת הסביבה במקורות זיהום אוויר ממפעלים, ונערך על רקע הסערה התקשורתית שעלתה מפרסום ממצאים ראשוניים מהמחקר האפידימיולוגי שנערך במפרץ חיפה ועל רקע האיום של נסראללה בפגיעה במכל האמוניה.

נציגת המשרד להגנת הסביבה – סגנית מנהל מחוז חיפה, נורית שטורך, התעקשה לחזור על המנטרה הידועה של 'זיהום האוויר במפרץ חיפה יורד בהתמדה משנת 2009' והוסיפה כי אין חריגות מערכי הסביבה מאז (תזכורת: אלו לא הערכים השומרים על בריאות הציבור). בנושא מכל האמוניה אמרה כי פיקוד העורף מאשר למכל האמוניה לפעול ללא מיגון עילי וכי יש קושי להקים מיגון עילי משום שהדפנות לא יוכלו לשאת את הגג. חבר הכנסת אורן חזן טען שהיא נשמעת כמו עורכת דין של המפעלים ולא כמו נציגת המשרד להגנת הסביבה. נציגת משרד הבריאות גם היא חזרה על טענות המשרד להגנת הסביבה ואמרה כי הזיהום פוחת. התושבים בתגובה זעמו: "אנחנו מריחים את הזיהום ערב-ערב".

יו"ר הוועדה, חברת הכנסת קארין אלהרר, ביקשה ממשרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה להגיש לועדה תוך שבועיים את התשובה לשאלה מדוע חיפה לא הוכרזה כאזור מוכה זיהום אוויר, ואמרה: "אני דואגת לתושבי מפרץ חיפה. המציאות מלמדת שיש כאן יותר חולי סרטן. למה אנחנו מחכים? כמה מחקרים עוד צריך לעשות?"

ליאורה אמיתי מנהלת 'אזרחים למען הסביבה': "מכל האמוניה הוא רק חלק משורת חומרים מסוכנים שמיוצרים, מאוחסנים ומובלים במפרץ…כל הדו"חות חשפו שהמדינה לא ערוכה לטיפול אפילו בתרחישים פשוטים כמו שריפות, ורק נס הוא שלא התרחש באיזור אירוע רב נפגעים. מכל האמוניה משרת בעיקר את תעשיית הדשנים הישראלית, וכל האזרחים באזור מוחזקים כבני ערובה".
"המחדל הזה מורכב מהרבה מאוד נושאים. אמוניה היא רק חלק מהסוגיה הגדולה. יש פה הרבה מאוד חומרים מסוכנים שמיוצרים, משונעים ומאוחסנים במפרץ חיפה. אמוניה זה לא הגרוע ביותר. יש גם ברום שההשפעות שלו אולי גרועות אף יותר".
"ועדת הרצל שפיר (הוועדה לבדיקת המיגון אחרי מלחמת לבנון השנייה) אמרה שהמדינה לא ערוכה, לא רק לאירועים נוראיים אלא גם לאירועים קטנים כמו שריפה. זה נס שלא קרה כאן אסון ענק, אבל לסמוך על נס לא צריכה להיות תוכנית העבודה של מדינת ישראל. משרד הבריאות יודע כבר עשרות שנים על עודף תחלואה. הוא לא מתדרך את התושבים כיצד להתמודד ולהתמגן מהזיהום, גם לא נגד הזיהום מתחבורה".

פרוטוקול הישיבה

בכנס שנערך באוניברסיטת חיפה נידונה גם סוגיית אי-מיגונו של גג מכל האמוניה שמוצב במפרץ. יו"ר הוועדה ביקשה ממשרד הבריאות ומהמשרד להגנת הסביבה להגיש את תשובותיהם תוך שבועיים

 

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת ערכה ישיבה באוניברסיטת חיפה, שבה נחשפו ממצאים מדאיגים על אודות זיהום האוויר באזור. חברי הכנסת דחקו מדוע לא להכריז על מפרץ חיפה כאזור נגוע בזיהום, אך קיבלו תשובות מתחמקות. נציגת המשרד להגנת הסביבה: "אין מיגון עילי למכל האמוניה". תושבים מחו: "נס שלא קרה פה אסון גדול"

 

חברי הוועדה לביקורת המדינה הגיעו לאוניברסיטת חיפה לדיון מיוחד בנוגע לרמות הזיהום החריגות באזור המפרץ. "כמה מחקרים עוד צריך לעשות", תהתה ח"כ אלהרר. נציגי המשרד להגנת הסביבה התעקשו: "בחיפה אין חריגות מערכי הזיהום"

 

חברי הוועדה לביקורת המדינה הגיעו לחיפה, על מנת לעמוד מקרוב על הליקויים שצוינו בדו"ח המבקר, בכל הנוגע לזיהום במפרץ חיפה. ראשי הרשויות הרלוונטיות לא טרחו להגיע לדיון. עוד עלה כי גג מיכל האמוניה איננו ממוגן

 

שתף

עוד באותו עניין

מאמרים

שנה לאחר מלחמת לבנון השנייה. מה נשתנה? 2007

במלחמת לבנון השנייה מאות אלפי תושבים במפרץ חיפה התעוררו לתוך חלום בלהות, העוסק בסכנות הנובעות מאחסנת החומרים המסוכנים [חומ"ס] במפרץ. עברה שנה וכלום לא השתנה.