חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

האם משרד הבריאות שומר על תושבי המפרץ? 3.3.16

ביקורת רבה עלתה במהלך השנים האחרונות בקרב הציבור ובארגונים נוכח התנהלותו של משרד הבריאות בנושא מפרץ חיפה, לא ברור בכלל את מי משרת משרד הבריאות, האם עקרון ההזהרות המונעת מנחה אותו או הגנה על התנהלותו הכושלת של המשרד ובכיריו לאורך השנים? השאילתה של חה"כ דב חנין לא קיבלה את המענה וכרגיל משרד הבריאות ממשיך בהתנהלות חסרת האחריות כלפי תושבי המפרץ

השאילתה:

שאילתה ישירה

תחלואת תושבי אזור מפרץ חיפה וההתמודדות עמה, בעקבות פרסום מידע ממחקר הניטור האפידמיולוגי

חבר הכנסת דב חנין שאל את שר הבריאות

בראשית חודש פברואר פרצה סערה תקשורתית בעקבות פרסום מידע מתוך המחקר האפידמיולוגי הנעשה באזור מפרץ חיפה, ודעת הקהל הציבורית הייתה נתונה לכך שמאות אלפי טונות של חומרים מסוכנים לבריאות דולפים מדי שנה לאוויר, למים, לקרקע ולים בסביבות חיפה, וגורמים לנזק רב לבריאות ולתחלואה גבוהה.

הקשר בין זיהום לבין תחלואה, ובעיקר הפגיעה בעוברים וילדים, נחקר ברחבי העולם במאות מחקרים, ובשנת 2014 הוגדר זיהום האוויר ע"י ארגון הבריאות העולמי כגורם מסרטן ודאי. גם המשרד להגנת הסביבה הצביע על עודף זיהום אוויר באזור חיפה, במיוחד מתעשייה, וכבר למעלה מ-40 שנה שמחקרים ודו"חות בנושא זה מתפרסמים בארץ.

רצוני לשאול:

1. מהו המידע העדכני ביותר שיש למשרד אודות התחלואה באסטמה, לוקמיה, מומים מולדים, מוות של עוברים, לידה בטרם עת ותמותת תינוקות בקרב תושבי חיפה, נשר, קריית טבעון, קריית אתא, קריית ביאליק, קריית מוצקין, רכסים, והמועצה האזורית זבולון?

2. האם יש למשרד הבריאות המלצות לתושבי אזור מפרץ חיפה כיצד עליהם לנהוג בכדי להמעיט את החשיפה לזיהום תעשייתי ככל הניתן?

3. כיצד מתארגן המשרד לפרסם המלצות לתושבים המתגוררים באזורים רוויי תעשייה ו/או תחבורה?

 

 

 

תשובת שר הבריאות יעקב ליצמן (3.3.16):

1. רשם הסרטן הלאומי במשרד הבריאות מפרסם דוחות תקופתיים המסכמים מצב התחלואה של כלל המחלות המאירות. סיכום מידע על מצב תחלואת סרטן בישראל כולל מידע אודות שנת 2013 פורסם בפברואר 2016. הדוח המסכם תחלואת סרטן בילדים כולל מידע על מקרי לוקמיה חדשים נמצא בקישור הזה: www.health.gov.il/PublicationsFiles/child_cancer_oct2015.pdf

לוקמיה נחשבת כמחלה נדירה. יחד עם את היא מהווה כחמישית מכלל מחלות סרטן בילדים בקבוצת גיל 0-19 שנים (יהודים וערבים). מכיוון שמדובר על מספר מקרים יחסית קטן (בממוצע בשנה כלל מקרי סרטן המאובחנים בילדים גילאים 0-19 הוא כ- 400) לא ניתן לנתח את התחלואה לפי אזורים (ישובים), לפי אוכלוסיות (יהודים וערבים) ולפי מין (בנים ובנות בנפרד). משנות ה-90 אין שינויים מהותיים בשיעור המקרים החדשים של כלל מחלות סרטן בילדים.

משרד הבריאות יזם מחקר בנושא אסטמה (ילדים ומבוגרים). כרגע המחקר נמצא בעיצומו. במסגרת המחקר יבדקו נתוני אבחון, טיפול (מניעתי והתמודדות עם התקפי אסטמה) ואשפוזים עקב אסטמה.

מחקר נוסף שמשרד הבריאות יזם לאחרונה הוא מומים מולדים שכרגע נמצא בשלבי ביצוע ראשונים.

בנוסף, משרד הבריאות עובד על סיכום מידע של הפלות, לידה מוקדמת ותמותת תינוקות.

2. בהתייעצות עם משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה מפרסם המלצות להתנהגות האוכלוסייה בתנאי זיהום אוויר גבוה ואובך. אין הבדל בין המלצות להתנהגות בתנאי זיהום אויר גבוה ממקור תעשייתי לעומת זיהום אוויר גבוה ממקור אחר. ההמלצות הניתנות לאוכלוסייה הם המלצות המיועדות לסוגי פעולות שונים מחוץ למבנים בהתאם לרמת זיהום חריגה ולפי תתי אוכלוסיות המוגדרות בסיכון כגון ילדים, נשים בהיריון, קשישים, חולי אסטמה, חולי לב.

3. כפי שמתואר בתשובתנו בשאלה הקודמת, במקרים שבהם יש תחזית לרמות גבוהות של זיהום אוויר או אובך באוויר, אוכלוסיית האזור מקבלת המלצות להתנהגות המתאימה, דרך אתרי המשרדים (משרד הבריאות ומשרד להגנת הסביבה), שידורי רדיו וטלוויזיה ופרסומים בעיתונות.

קראו טור בקורת של עו"ד ג'מילה הרדל ואכים בהארץ – ותודה לליצמן >>>

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב