חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

בקשה לאישור תביעה ייצוגית תקדימית לפיצוי חולי סרטן בחיפה

לתמיכה בתביעה

אחרי שנים של פעילות וחקר הזיהום התעשייתי במפרץ חיפה לרבות סדרת הדוחות המעמיקה " שקט תעשייתי", עמותת אזרחים למען הסביבהבשיתוף משפטנים ומומחים, הגישה ביום 16.7.19, לראשונה בישראל, בקשה לאישור תובענה ייצוגית בעוולה נזיקית המונית (Mass Tort)  נגד 30 מפעלי תעשיה במפרץ חיפה, בדרישה לפצות חולים שחלו בסרטן ריאה או סרטן מסוג לימפומה שאינה על שם הודג'קין (Non-Hodgkin’s Lymphoma) כתוצאה מעודף הזיהום שנגרם על ידי מפעלים אלה.

האם אפשר לתבוע את המפעלים על הנזק הבריאותי שנגרם לתושבי מפרץ חיפה והאזור כתוצאה מהזיהום הסביבתי?

זוהי אולי אחת השאלות הנפוצות יותר בין הפעילים הסביבתיים, והתשובה עליה היא אחת המורכבות ביותר.

למרות המורכבות של השאלה ושל התשובה, עמותת אזרחים למען הסביבה לקחה על עצמה את האתגר, חקרה את הנושא לעומק במשך ארבע השנים האחרונות, יחד עם מומחים מובילים בתחום, וצוות נכבד של מיטב עורכי הדין המומחים בתחום והתוצאה היא בקשה תקדימית לאישור תביעה ייצוגית לפיצוי תושבים שחלו בשני סוגי סרטן כתוצאה מעודף הזיהום התעשייתי במפרץ חיפה- הבקשה הוגשה לבית המשפט ביום 16.7.19 .

צוות המומחים הוציא מתחת ידיו 5 חוות דעת מקצועיות ותקדימיות : חוו"ד אפידמיולוגית של פרופ' מיכה ברחנא, חוו"ד טוקסיקולוגית של פרופ' יונה אמיתי, חוו"ד בעניין סרטן ריאה של פרופ' גבריאל איזביצקי, חוו"ד בעניין סרטן מסוג NHLשל פרופ' אלדד דן וחוו"ד בעניין זיהום אוויר של ד"ר אייבן וינס מאנגליה.

חוות הדעת הנ"ל ביחד מוכיחות באופן חד משמעי את הקשר הסיבתי בין הזיהום התעשייתי ובין אחוז התחלואה הגבוה במפרץ חיפה!

הצוות המשפטי שעבד על התיק יחד עם עמותת אל"ס כולל את עו"ד ד"ר ערן צין מנהל הקליניקה לצדק סביבתי באונ' תל אביב, בעל מומחיות מיוחדת בהגנת הסביבה ובעל ניסיון במאבקים סביבתיים, עו"ד אסף פינק המתמחה בתביעות ייצוגיות סביבתיות, ד"ר עומר פלד, מומחה בדיני נזיקין בכלל ובבעיות של עמימות סיבתית בפרט, עו"ד גיל רון ממשרד גיל רון קינן ושות', משרד מוביל בתחום התביעות הייצוגיות, ועו"ד ג'מילה הרדל ואכים מנהלת העמותה.

זוהי התחלה של תהליך ארוך ומורכב וכדי לעדכן את הציבור הקמנו אתר ייחודי, אליו יועלו כל המסמכים והעדכונים מההליך המשפטי כדי שהציבור יוכל להיות מעודכן.

עדכונים לגבי ההליך וההתקדמות בו, יועלו גם באופן שוטף לאתר העמותה ולדף הפייסבוק שלה, ויישלחו למייל לרשימת תפוצה ייחודית שהוקמה לנושא.

כדי להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים אודות ההליך אנא הרשמו כאן

קישור לבקשה לאישור תביעה ייצוגית

 תקציר חוות הדעת עליהן מתבססת התביעה:

חוות דעת אפידמיולוגית – פרופסור מיכה ברחנא הוא פרופסור חבר בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, מרצה בתחום אפידמיולוגיה של סרטן ואפידמיולוגיה סביבתית, וכן חבר במספר ועדות הדנות בהשפעות בריאותיות של זיהום סביבתי. פרופסור ברחנא שימש במשך 16 שנים כרשם הסרטן הלאומי במשרד הבריאות. חוות דעתו מבססת את התשתית המדעית להוכחת קשר סיבתי פוטנציאלי בין זיהום אוויר ותחלואה בסרטן, כולל הסבר של תופעת התפתחות הסרטן עקב חשיפה לחומרים מסרטנים סביבתיים, שיטות המחקר והניתוחים הסטטיסטיים בתחום האפידמיולוגיה, ויישום הנחיות היל והוראות רלוונטיות אחרות שנובעות מפסיקת בית משפט העליון בענייני עוולות המוניות. פרופסור ברחנא בחן את הנתונים האפידמיולוגיים הנוגעים לתחלואה ותמותה מסרטן בנפת חיפה. הוא שלל הסברים חילופיים לתחלואה, למשל, עישון ותחבורה. פרופ' ברחנא מגיע למסקנה כי "…עולה באופן מובהק כי קיים קשר סיבתי בין זיהום האוויר שמקורו בתעשייה במפרץ חיפה, לבין עודף התחלואה במחלות סרטן הריאה ו- NHL בקרב התושבים באזור חיפה".

חוות דעת בנושא זיהום אוויר – ד"ר אייבן וינס הוא מומחה בתחום זיהום אוויר, בעל תואר שלישי במדעי הבעירה ושליטה בזיהום. ד"ר וינס מתאר את תהליך היווצרות זיהום האוויר בנפת חיפה, תוך סקירת מקורות הפליטה, התנאים המטאורולוגיים והטופוגרפיים המאפיינים אזור זה, וטיב המזהמים. חוות הדעת מתייחסת לרמת המזהמים העיקריים הקיימים במפרץ במשך עשרות שנים )חלקיקים נשימתיים עדינים; חומרים נדיפים אורגניים כגון בנזן; תחמוצת חנקן; תחמוצת גופרית ואוזון(, וקובעת כי רמת הזיהום גבוהה במיוחד, ורוב הזיהום נבע ונובע מהתעשייה הפטרוכימית, תחנות הכוח והנמלים. ד"ר וינס עומד על כך שתושבי המפרץ נחשפו לזיהום שבא ממקורות אלה, ומראה כי מפעלי התעשיה לא עשו שימוש באמצעים סבירים על מנת להפחית את הזיהום מאז שנות השמונים של המאה הקודמת. ציטוט מסכם מאייבן.

In my opinion, inadequately controlled atmospheric emissions from the" concentration of heavy industry in Haifa Bay have been exposing the public in multiple locations, including (but not restricted to) residential areas adjacent to the industrial zone, to severe pollution episodes, whose frequency and severity were much greater in previous decades. Pollution from fugitive emissions and other diffuse sources at low elevation, as well as from elevated point sources, has been aggravated by local weather patterns and topography, as well as by the shore side location of the industrial zone".

  

חוות דעת טוקסיקולוגית– פרופסור יונה אמיתי הוא פרופסור חבר ברפואת ילדים באוניברסיטה העברית בירושלים, מומחה מוביל בטוקסיקולוגיה, בריאות הציבור ופרמקולוגיה קלינית. פרופסור אמיתי כיהן כנשיא החברה הישראלית לטוקסיקולוגיה, וכנציג משרד הבריאות בוועדה הבינלאומית לבטיחות חומרים כימיים, הפועלת תחת ארגון הבריאות העולמי. חוות הדעת מבוססת על סקירה טוקסיקולוגית מעמיקה של החומרים המסוכנים שנפלטים לאוויר, כתוצאה מפעולות המשיבות. פרופסור אמיתי מתייחס לחומרים הנפלטים )בנזן, דיאוקסנים ופורנים, חומר חלקיקי עדין מרחף, פחמימים, פורמלדהיד, תחמוצות חנקן ותחמוצות גופרית(, ומפנה למחקר הטוקסיקולוגי המזהה אותם כמסרטנים. הוא אף מתאר את דרכי החשיפה לחומרים וההשפעות הבריאותיות שלהם, לרבות גרימת סרטן ריאה ו-NHL .נוסף על כך, חוות הדעת מתייחסת לקשר סיבתי בין חשיפה ותחלואה, כולל תצורת חשיפה, דרך החשיפה והמתאר שלה, ומיישמת את הנחיות היל התומכות בקשר הסיבתי. למשל, פרופסור אמיתי עומד על כך שכל החומרים חודרים לגוף האדם דרך הנשימה, בתנאים המאפשרים תחלואה בסרטן. בהתחשב בנתונים אפידמיולוגיים שמעידים על תחלואה עודפת מסרטן במפרץ חיפה, פרופסור אמיתי קובע כי "מתקיים הקשר הסיבתי הפוטנציאלי בין החומרים הנפלטים על ידי המפעלים, התעשיות והנמלים הפועלים או פעלו באזור מפרץ חיפה לבין התחלואה העודפת במחלות סרטן ריאה ו– NHL בנפת חיפה". 

חוות דעת בנושא סרטן ריאה – פרופסור גבריאל איזביצקי הוא מנהל המכון למחלות ריאה בבית החולים שערי צדק ופרופסור קליני בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית. פרופסור איזביצקי השתתף בקבוצה בינלאומית שחקרה מחלות ריאתיות שנבעו מפיגוע מגדלי התאומים. חוות דעתו מתייחסת לסרטן ריאות, ולהשפעה של חומרים מזהמים סביבתיים על גרימת המחלה. הוא סוקר את הספרות המדעית הקובעת קשר בין זיהום אוויר ומחלות ריאתיות, מתייחס לזיהום האוויר החריג בנפת חיפה, וקובע "ללא צל של ספק כי לזיהום האוויר המשמעותי במפרץ חיפה יש תרומה ניכרת לתחלואה העודפת במחלות ריאתיות אצל מבוגרים וילדים ולסרטן ריאה באזור." 

חוות דעת בנושא NHL – פרופסור אלדד דן הוא פרופסור קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון, בעל התמחות בהמטולוגיה ואונקולוגיה, מנהל בנק הדם ורופא בכיר במכון ההמטולוגי בבית חולים רמב"ם. הוא מתאר כיצד זיהום סביבתי מגביר תחלואה ב-NHL ,בהתבסס על מחקרים, תוך התייחסות ספציפית לבנזן. חוות הדעת מסבירה את הרגישות של תאי מערכת החיסון לחומרים מסרטנים. פרופסור דן מסכם – "לאור הנתונים לתחלואה מוגברת ברורה באזור חיפה והידיעה על חשיפה מוגברת למזהמים הנפלטים מהתעשייה ושאותם התושבים נושמים, אין מנוס אלא להסיק על פי הידע הקיים שקיים קשר בין הזיהום והתחלואה."

הגשת תביעה ייצוגית – עמותת אזרחים למען הסביבה הגישה בשנת 2019 בקשה לתביעה ייצוגית נגד 30 מפעלים מזהמים ביניהם קבוצת בז"ן, חברת החשמל, תש"א ועוד, בגין נזקי הגוף שהם גורמים במיוחד סרטן ריאה וסרטן NHL (Non Hodgkin Lymphoma). 

לקריאת התביעה

כתבה במוסף 7 ימים על התביעה המתנהלת נגד המפעלים במפרץ חיפה – פרסמה אילנה קוריאל במוסף 7 ימים, ביום 27.01.2023 כתבה על המחקרים החדשים שנעשו לאחרונה לגבי עודף תחלואה אצל תושבי מפרץ חיפה והתביעה הייצוגית שמתנהלת נגד 30 מפעלים שפועלים באזור. 

לקריאת הכתבה

למעבר לדף התביעה הייצוגית התקדימית לפיצוי חולי סרטן בחיפה

למעבר לדף הפייסבוק על התביעה – "מגיני המפרץ – תנו לנשום בשקט

ראיון עם עו"ד ג'מילה הרדל ברדיו אשמס על תביעת הענק נגד המפעלים המזהמים במפרץ חיפה

תיעוד מהלך הדיון הראשון בתביעת הענק בחי פה

כתבה באתר שקוף על התביעה הייצוגית

כתבה באתר ואינט על התביעה הייצוגית