חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

המועצה התעשייתית תפן: מחדל מתמשך 2008

בתפן מתייחסים כבר שנים בציניות לחוק, ולפסיקת בית המשפט – וממשיכים לזהם את מקורות המים של מערב הגליל. מדובר בהחדרה מודעת של מים מזוהמים למאגר מי התהום החשוב ביותר של הגליל המערבי. זיהומי קרקע, זיהום נחלים ושמורת טבע. מחר – דיון במנהלת הביוב הארצית על פתרון לבעיות טיפול השפכים בתפן.

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת שותפה בעמותת אזרחים למען הסביבה: "המועצה התעשייתית תפן, בחסות ממשלת ישראל, מפרה את החוק כבר שנים. מייאש לראות שדווקא במקום שבו התבצעה עבודת אכיפה של הרשויות, והמזהם נתבע, הרי שפסק הדין של בית המשפט מלפני חמש שנים לא בוצע עד היום".

ליאורה אהרון, מנהלת שותפה בעמותת אזרחים למען הסביבה: "מסתבר שהמועצה של תפן מבקשת למשוך עוד זמן עד למתן פתרון לזיהום, ואנו תקווה שמוסדות השלטון לא יאפשרו זאת. המצב כעת הוא שקולחין של תפן מזהמים כבר כעשרים שנה – את מי התהום ואת שמורת הטבע שבסמוך, ואנו שואלים – מתי יהיה לזה סוף"

בתפן מתבצעת כבר למעלה מחמש שנים פעולה שמבזה את החלטת ביהמ"ש ובנוסף – עוברת על איסורים מפורשים בתחום שמירת איכות מי תהום:

  1. מיקום: ההמטרה של השפכים אשר לא טופלו כראוי – מבוצעת על שטח חדיר ביותר עם מקדם חלחול גבוה מאד למי התהום, וכאשר ברור וידוע לכל, שמים שמחלחלים במעלה ההר, כולל מי ההמטרה, מגיעים בסופו של דבר לאזור הפקה גדול של מקורות, הנמצא במורד במרחק קילומטרים ספורים משם. התמונה המצורפת מעידה יותר מכל מעבדה – מה מסוגלים המים הללו לעולל לצמחיה, לשם המחשה.
  2. בקרה: אין כל בקרה על השפעת ההמטרה על איכות מי התהום בסביבה מאחר שמדובר בפעולה טכנית שאינה אפשרית.
  3. איכות המים: במשך שנים נמצאו חריגות שונות באיכות המים. הכוללות חריגות במתכות כבדות מסוכנות ביותר – כגון ניקל, כרום וקדמיום. כל רשויות השלטון שאמורות לפקח, מודעות לעובדה שלא ניתן לסמוך על המועצה התעשייתית שתתפעל ותפקח כראוי על איכות מי הקולחין בעתיד. ולכן דרשו מתפן לאורך כל השנים – להתחבר למכון טיהור אזורי.
  4. בזיון בימ"ש: החלטת ביה"מש קבעה מפורשות שעל המועצה להפסיק לזהם את הנחלים ולהתחבר למכון טיהור אזורי. החלטת הועדה המחוזית לתכנון ובניה וביהמ"ש – חייבו את המועצה לקדם מיידית התחברות למכון טיהור אזורי.
  5. פתרון קצה: הסחבת במציאת פתרון הקצה לביוב של המפעלים הללו, נמשכת שנים ארוכות והיא מתומרנת היטב ע"י המועצה התעשייתית ש"מוכרת" סיפורים לכל מי שמוכן לשמוע.

זהו שטח ההמטרה שמשתרע על כמה דונמים, למרגלות מפעל ישקר.

כל הצמחייה שם הומתה: העצים שחורים, וכל היתר – נהיה צהוב.

משפריצים על החוק – שפכי תפן עדיין מומטרים על ההר, עמיר בן דוד, ידיעות אחרונות, 22.10.08

רקע על המועצה התעשייתית תפן

דף זה עודכן באוקטובר 2008

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב