logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הקרב על הפחם

העלאת המס על ייצור החשמל בישראל (מס פחם) 2015

הקרב על הפחםבימים הקרובים יתנהל דיון בועדת הכספים על העלאת המס לפחם. חברת החשמל ומשרד האנרגיה מתנגדים להעלאת המס כדי לאפשר ייצור חשמל מפחם, בעוד המשרד להגנת הסביבה ופורום יצרני החשמל הפרטיים מבקשים להעלות את המס בכדי להפחית שימוש בפחם לייצור חשמל וכך להגדיל שימוש באנרגיות חלופיות כמו גז ואנרגיות מתחדשות כמו שמש ורוח.

נייר עמדה לקראת דיון הוועדה בנושא העלאת המס על ייצור החשמל בישראל (מס פחם)

משק החשמל בישראל הוא הגורם העיקרי לזיהום אוויר מפליטת מזהמים הנוצרים משריפת דלק. מנתוני המשרד להגנת הסביבה כפי שפורסמו בדו"ח השנתי בשנת 2014 (מרשם פליטות לסביבה), עולה כי תחנות הכוח הפחמיות 'אורות רבין' בחדרה ו'רוטנברג' באשקלון הן מקורות הפליטה הגדולים והמזהמים ביותר בארץ של תחמוצות חנקן, גופרית וחומר חלקיקי עדין מרחף. כמו כן, פולטות חומרים רעילים ומסוכנים כגון כספית, סלניום, בורון, עופרת, כרום, דיאוקסינים, פורנים ועוד שאינם נפלטים בשיטות ייצור חשמל חלופיות.

על פי המשרד להגנת הסביבה, ​ייצור החשמל באמצעות תחנות כוח פחמיות נחשב כמזהם ביותר מבין השיטות השונות לייצור חשמל. לשם השוואה, ייצור חשמל בפחם מזהם את האוויר עד פי 30 לעומת ייצור חשמל בגז טבעי, והזיהום גבוה גם כאשר התחנות מצוידות במגוון מתקני טיפול בזיהום אוויר. ייצור חשמל בתחנה פחמית הוא טכנולוגיה נחותה המאופיינת ביעילות נמוכה מאוד (הנצילות התרמית של תחנות פחמיות היא כ – 40%, בעוד שנצילות יחידות יצור באמצעות גז טבעי היא כ – 57%).

במידה והשימוש בפחם ימשך יש לחייב שימוש בטכנולוגיה כמו IGCC שביצועיה הסביבתיים ונצילותה גבוהים. בנוסף, ידרשו התחנות בהקמת סולקנים הנאמדת בעלויות של מיליונים ובצריכת מים שפירים מוגברת.

השימוש בפחם על ידי חברת החשמל בישראל הוא רחב במיוחד, זאת בשל העובדה שהפחם הינו חומר גלם זול מאוד לייצור חשמל ואין תמריץ לעשות שימוש במקורות אנרגיה נוספים. בעולם, מדינות מתפתחות עושות שימוש בפחם בשל זמינותו הגבוהה ומחירו הנמוך. לעומת זאת, במדינות מפותחות, בשל המודעות הגוברת לנזקים הנגרמים על ידי שריפת דלקים פוסיליים ובשל מחויבויות בין-לאומיות להפחתת הזיהום, מעדיפים להשתמש בגז טבעי ובמקורות אנרגיה מתחדשים.

מדיניות משרד האנרגיה בהצהרתו היא בצמצום יבוא אנרגיה ראשונית למשק (בעיקר נפט ופחם) וקידום טכנולוגיות מקומיות והטמעת טכנולוגיות חדישות ממדינות זרות.

תחנות הכוח הפחמיות בישראל ממוקמות בקרבת ריכוזי אוכלוסיה גבוהים ולהן השפעה הרסנית על בריאות הציבור.

סקירת מחקרים שערכנו מחזקת את הידע הקיים בכך שמזהמי אוויר שונים משפיעים על הבריאות ומחוללים מחלות שונות: סוגי סרטן, מומים מולדים, מחלות נשימה – אסטמה וברונכיט, כמו גם ירידה בתפקודי ריאות, עלייה באשפוזים ועוד. קיימים הבדלים במצבי בריאות בין האזורים השונים בארץ, אשר חלקם מוסברים על ידי הבדלים משמעותיים בריכוזים משמעותיים של מזהמי אוויר.על פי המשרד להגנת הסביבה, קיימות חלופות לייצור חשמל באמצעים שהינם מזהמים פחות. כך למשל, ייצור חשמל באמצעות יחידות מסוג מחזור משולב (מחז"מ), השורפות גז טבעי, ימנע פליטת מיליוני טונות של מזהמים שונים לאוויר ויקטין את ההשפעות השליליות על בריאות הציבור. בעקבות המיתון במשק וגילוי שדות הגז בחופי ישראל, יש לבחון מחדש את הצורך בהקמת תחנות פחמיות בישראל ולעדכן את תכנית האב ותכנית פיתוח למשק החשמל בהתאם.

למרות היותה חלוצה בפיתוח אנרגיות מתחדשות ישראל לא מעודדת מספיק שימוש באנרגיות מתחדשות ישימות כמו שמש, רוח ופסולת.

אנו קוראים לממשלת ישראל ולחברי הכנסת לקבוע יעדים להפחתת פליטות גזי חממה ובדגש על צמצום השימוש בפחם. כיום ישנם מקורות אנרגיה חלופיים ידידותיים לסביבה באמצעותם ניתן לייצר חשמל והינם נגישים לחברת החשמל. שילוב אנרגיות מתחדשות בסל הדלקים ישפר את הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל. יש לנקוט בכל אמצעי על מנת להפחית ככל שניתן, את השימוש בפחם למען בריאות תושבי מדינת ישראל.

 

– בתאריך 7.12.15 שלחנו מכתבים מיוחדים בנושא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרי האוצר, האנרגיה, הבריאות והגנת הסביבה

 

 

לקריאה מעמיקה

נטל הפחם, השפעות על הסביבה וחלופות אפשריות, המשרד להגנת הסביבה

עובדות עיקריות – תחנות כח פחמיות, המשרד להגנת הסביבה

צו לחברת החשמל – צמצמו את השימוש בפחם, עמיר בן דוד, 7.12.15, ידיעות אחרונות

משרד האנרגיה עוקף את המשרד להגנת הסביבה: השימוש בפחם לא יצומם, אבי בר אלי, The Marker ,3.12.15

פורסם ב- 7.12.15

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב