חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

השפעת כימיקלים סביבתיים על בריאות הציבור 2005

מאת: דר' לינדה ס. בירנבאום, DABT

מנהלת המכון לטוקסיקולוגיה ניסויית

המעבדה הארצית לחקר בריאות והשפעות סביבתיות

הסוכנות לשמירת הסביבה, ארה"ב

Research Triangle Park

NC, USA

בני אנוש ובעלי חיים נחשפו מאז ומתמיד לכימיקלים בסביבתם: מרכיבים טבעיים במזון, עשן כתוצר בישול, ביוב במי השתייה, חומרי הדברה שמקורם בצומח. עם זאת, העלייה הדרמטית  בתעשייה במהלך שלושת המאות האחרונות חוללה שינוי דרמטי, איכותי וכמותי, בחשיפת האדם לכימיקלים מלאכותיים וטבעיים. כולנו יודעים שדברים מסוימים מזיקים לנו – עשן סיגריות, אלכוהול, עופרת, אוזון (חוסר ועודף).

אך מה בנוגע לחומרים אחרים בסביבתנו כגון אדי בנזין, חומרי ניקיון יבשים, חומרי הדברה, עשן שמקורו בעץ ומתכות כבדות? הערכת סיכונים סביבתיים מאפשרת לנו לזהות את הסכנות האפשריות לבריאות האדם ולהעריך את חומרתן האפשרית של הבעיות. הנושא מורכב מארבעה גורמים: הערכת חשיפה; זיהוי הסכנה; הערכת מינון/ תגובה ; ואפיון הסכנה. הערכת סיכון הינה הבסיס המדעי לקביעת תקנים. בכל אופן, הסדרת  קבלת ההחלטות  מערבת תמיד יותר מאשר מדע גרידא.

גורמי איום סביבתיים יכולים להיות ממקורות פיזיים כגון קרינה אולטרה סגולה או קרינה מייננת, ביולוגיים כגון עובש, חרקים, חיידקים, וירוסים כמו גם כימיקלים. כימיקלים מזהמים סביבתיים נפוצים כוללים חומרי הדברה וקוטלי עשבים , חומרים אורגניים נדיפים כגון בנזן, טולואן וכלורופורם,  מתכות כבדות   כעופרת, כספית וארסן, מזהמי אוויר כגון פחמן חד חמצני, אוזון, חלקיקים נשימתיים עדינים (PM), עישון פאסיבי, ומזהמים אורגניים בעלי אורך חיים ארוך  כגון דיוקסינים,PCB's  ו- DDT .

מזהמים סביבתיים יכולים לגרום לקשת רחבה של השפעות התלויות לא רק באופן ומינון החשיפה אלא גם ברגישות הגורם הנפגע מזיהום. גורמי גיל, מין וגנטיקה יכולים להיות רבי השפעה באשר לחומרת הנזק האפשרי כתוצאת חשיפה. אנו יודעים שילדים אינם מבוגרים קטנים מבחינת התנהגות, חילוף חומרים ותגובות. אנו יודעים גם כי אוכלוסיית הקשישים עשויה להיות פגיעה יותר לנזקי כימיקלים סביבתיים. נכון אמנם, שהרבה מהידע אודות  השפעות גורמים סביבתיים כמו גם הידע הפרמקולוגי מקורו במחקר בבעלי חיים. עם זאת, הודות לשימוש בסמנים ביולוגיים של חשיפה והשפעה, כמו גם מחקרים על מקרי הרעלה שנגרמו כתוצאה מטעויות אנוש, יש לנו מידע על סוגי חשיפה סביבתית רבים. היות והטבע הינו  שמרן מיסודו, הרי שבמצב בו כימיקלים סביבתיים הינם בעלי השפעות רבות, במינים רבים, סביר מאד להניח שבני אדם רגישים גם הם.

קראו עוד:

עולם מורעל, הארץ, 30.6.05

חשש תושבי המפרץ חולים יותר בסרטן הנגרם מזיהום סביבתי, News1

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב