חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

תמיכה במאבק של ועד הפעולה נגד טורבינות רוח בכפר ורדים – יאנוח

בעקבות פניה של ועד התושבים מכפר ורדים ויאנוח הגשנו התנגדות לתכנית להקמת 2 טורבינות רוח בגובה 200 מ' בטווח של כ 630 מ' מיאנוח ג'ת, וכ 624 מ' מכפר ורדים, ותמכנו בוועד הפעולה בקמפיין מימון המונים לכיסוי הוצאות המאבק.

בהתנגדות שלנו הדגשנו כי אנחנו תומכים בקידום אנרגיות מתחדשות ומעבר למקורות אנרגיה שהשפעתם הסביבתית פחותה. אולם, זאת צריך לעשות בהתחשב במאפיינים הייחודיים של המדינה, בחינת ההשפעה הצפויה בכל אתר על הטבע ועל האדם, ביצוע תחשיבי כדאיות מול הפגיעה הצפויה, ואימוץ עקרון הזהירות המונעת בכל הקשור להשפעה על בריאות הציבור ותוך מיצוי פוטנציאל אנרגיות בעלות השפעה פחותה (השמש) בטרם מעבר לאנרגיות בעלות השפעה שלילית גם אם הן מתחדשות ופחות מזהמות כמו הרוח. על פי הנתונים הקיימים כיום במדינה והבדיקות שנעשו, בישראל יש אזורים מסוימים ומצומצמים בהם ניתן למצות את פוטנציאל אנרגיית הרוח באופן יעיל וללא פגיעה מעל הנדרש בערכי טבע, נוף ובריאות הציבור. האתר מושא התכנית אינו אתר כזה.

על המאבק- נכתב על ידי ועד הפעולה

בין כפר ורדים לאזור התעשיה תפן, בקרבת בתי הכפר, מתוכננות שתי טורבינות רוח ענקיות בגובה 200 מ'. מרחקן מכפר ורדים כ-650 מ׳ ומאזור התעשיה תפן כ-150 מ׳.

כשהן קרובות מדי למקום יישוב, טורבינות רוח פוגעות פגיעה חמורה בבריאות. הן מייצרות רעש בגלל סיבוב הכנפיים ופעולת המנוע בראש התורן. רעש האינפרה-סאונד הוא החודרני ביותר, הוא אינו נשמע, אך פוגע באוזן התיכונה וגורם להפרעות שינה, סחרחורות, כאבי ראש ולחץ בחזה.

מזה שלוש שנים שוועדי הפעולה נגד טורבינות רוח בכפר ורדים, ביישובי משגב, לפידות, ינוח וכיסרא, פועלים למנוע הקמת טורבינות ענק בגליל המערבי בסמוך לישובים. בעקבות צעדי המחאה של הוועדים וראשי המועצות ומכתבי התנגדות לוועדה המחוזית, צומצם מספרן מ- 100 ל-11. שתי טורבינות מתוכננות בין אזור תעשייה תפן לכפר ורדים, 700 מטר בלבד מבתי היישוב וכ-150 מטר מתפן אלו הטורבינות שנגדן אנו נאבקים.

אנו נאבקים כדי להרחיק את הטורבינות הללו מיישובנו כך שלא יגרמו נזקים בריאותיים. לצערנו הגופים הממונים על שמירת בריאותנו אינם עושים מספיק, בגלל חוסר ידע, ולחץ של גורמים שונים.

בחלק מהמדינות המתקדמות באירופה קבעו שמרחק טורבינה ממקום ישוב לא יפחת מפי 10 מגובהה. כלומר טורבינה בגובה 200 מ׳ צריכה להיות מותקנת במרחק 2 ק״מ לפחות מישוב. משרד הבריאות לא פעל בזהירות הנדרשת, ואישר מרחק של 500 מ׳ בלבד מישוב. לכן אנו נאלצים לצאת למאבק בעצמנו.

נוסף על הנזק הבריאותי, אם יוקמו הטורבינות הן יגרמו לעוד נזקים:

  1. פגיעת הטורבינות בנוף חמורה, והן תיראנה כמעט מכל נקודה בגליל המערבי. כדי לקבל מושג, ראה תמונת הטורבינה המיועדת לקום בין תפן לכפר ורדים, לעומת המשאית שנוסעת על הכביש לרגליה. הטורבינה יותר גבוהה ממגדלי עזריאלי בתל אביב. בכפר ורדים הטורבינות ישתלטו על קו הרקיע.
  2. אלפי ציפורים נכתשות בטורבינות תוך סיבוב הלהבים, כולל עופות נודדים, עופות דורסים, ועטלפים.
  3. מטוסים לכיבוי אש אינם יכולים לפעול ברדיוס של 500 מטר סביב טורבינה. זאת, כששריפות החורש בגליל הן אירועים החוזרים מדי שנה ומסכנים בתים ואנשים.
  4. קירבת הטורבינות למקום ישוב גורמת לירידה משמעותית בערך הנדל״ן בישוב עקב החשש מפגיעה בבריאות. זאת תופעה שיש לה עדויות רבות מרחבי העולם.
  5. התוכניות להקמת טורבינות רוח גורמות לקרע ביישובים, בין התומכים והמתנגדים, כאשר יש מספר מועט של נהנים שהשכירו את הקרקע שלהם ליזמים עבור רווח כספי ניכר, לעומת הרוב בישובים שצפוי לסבול מקרבת הטורבינות.
  6. ריבוי טורבינות באזור נופי ויפה כמו הגליל יהפוך את הנוף לתעשייתי ויגרום לירידה בתיירות ובפרנסה התלויה בה, ופגיעה כלכלית בכל האזור.
  7. לאור הנאמר לעיל, תגבר ההגירה השלילית מהגליל, דבר שיגביר את מגמת שחיקת הפרנסה ואיכות החיים עוד יותר, ובסופו של דבר יוותרו בגליל רק אלה שאין להם ברירה. היתר יעזבו.

אנו נערכים למאבק בשני מישורים:

המישור המשפטי – שבו ננסה לפסול את תהליך הגשת התוכניות ותקינותן. אנחנו שוקלים ואף לעתור לבג״ץ.

המישור האזרחי – שבו נגיש התנגדויות של התושבים ומומחים חיצוניים לתוכניות אם וכאשר יופקדו. החלק המשמעותי של ההתנגדויות יהיה מבוסס על חוות דעת של מומחים מטעמנו בתחומי האקוסטיקה, בריאות הציבור, בטיחות ופגיעה באיכות הסביבה.

המסקנה היא שבמדינה קטנה וצפופה כשלנו, יש למקם טורבינות רוח במקום מרוחק ולא מיושב, ולא בלב אזור נופי מיושב בצפיפות רבה.

חשוב: ראוי לציין כי תרומת 2 הטורבינות למשק האנרגיה הישראלי היא מזערית (0.1% מהספק החשמל בישראל) וזניחה ביותר, ובוודאי אינה עומדת בשום יחס לסבל שייגרם ולנזק העצום.

 קישורים למידע נוסף:

סרטון: טורבינות רוח לא בכל מקום- מאבק 2020   

דף הפייסבוק של מאבק 2020-יחד שומרים על הבית  

היבטים שונים של נזקים מטורבינות רוח בעולם  

מדריך ארגון הבריאות העולמי 

סרטון: טורבינות רוח – לא מה שאתם חושבים

מאמר מעודכן (9.2019) על הסכנות ועל חוסר הכדאיות הכלכלית להקמת טורבינות רוח בישראל 

שתף

עוד באותו עניין