חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

חשבון נפש – סינדרום "המזהם לא משלם"

10.2010

מדינת ישראל מאפשרת לעבריינים לחמוק מעונש ובנוסף מחלקת להם מתנות בערך של מיליוני דולרים: ביום חמישי 6/10 התקיים טקס הנחת אבן הפינה של מפעל פרוטרום במגדל העמק, במעמד מ"מ ראש הממשלה שר האוצר ושר התמ"ת – אהוד אולמרט. ג'ון פרבר, יו"ר תאגיד הכימיה העולמי ICC והבעלים של פרוטרום, ממשיך לצחוק כל הדרך אל הבנק עם מענק של עשרים מיליון שקלים שקיבלה החברה ממדינת ישראל. זאת למרות שעשרות מעובדי המפעל תעשיות אלקטרוכימיות, לשעבר בבעלות פרוטרום, קיפחו במשך השנים את בריאותם וחייהם במפעל המסוכן, אחרים נאבקים לשמור על בריאותם והשאר התקשו לקיים השנה את ארוחת החג. השטח של המפעל הנטוש עדיין מזוהם באלפי טון פסולות מסוכנות והמדינה ואזרחיה משלמים את המחיר. עדיין לא מוצה הדין עם האחראים למחדל שעולה בחיי אדם ובכספי ציבור: שוב המזהם לא משלם, וגרוע מכך- מקבל עידוד מכספי המדינה.

מפעל תעשיות אלקטרוכימיות שהוקם בשנת 1952, זיהם במשך עשרות שנים את אזור עמק עכו באלפי טונות של רעלים וחומרים מסרטנים. לאחר שניסגר נחשפו מימדי הזוועה אודות הפגיעה החמורה בבריאות עובדי המפעל במשך כל שנות קיומו.

המצב שהתפתח בתעשיות אלקטרוכימיות בעכו, הוא דוגמא עצובה לסינדרום "המזהם לא משלם". במשך כל השנים המפעל זיהם את הסביבה והרעיל את תושבי האזור (קיבוצים, עכו וקריות) בשיעורים שאינם מוכרים משום מקום אחר בעולם! רשלנות המנהלים והבעלים גרמה לשתי שריפות גדולות באוקטובר 2003 ולנזקים חמורים לעובדיו כתוצאה מהרעלת כספית. בסופו של דבר נפלה כל האחריות לניקוי הפסולת שהותיר אחריו המפעל על משלם המיסים הישראלי.

בתגובה לפנייתנו למשרד לאיכות הסביבה בעניין זה השיבה ד"ר מיקי הרן מנכ"לית המשרד: "פעם אחת הציבור סובל מעצם קיום המפעל המזיק לסביבה, ובפעם השנייה מהחובה לנקות את השטח לאחר עזיבת הבעלים". השר לאיכות הסביבה שלום שמחון אמר לתושבי הגליל המערבי עם כניסתו לתפקיד בינואר השנה, כי יפעל לפינוי וניקוי הקרקע ושטח המפעל בעכו כ"פרויקט לאומי". (מתוך הודעת דובר המשרד לאיכות הסביבה)

מטה המאבק לסגירת תעשיות אלקטרוכימיות פנה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתוח בחקירה פלילית כנגד מנהלי המפעל ובעליו לאורך השנים והאחראים למחדל המתמשך של פגיעה בבריאות עובדיו ובבריאות תושבי האזור. במקביל הוגשה תלונה למשטרה מלווה בתיק עמוס ראיות בחשד לעבירות פליליות לכאורה.

בפסח השנה נציגת הקואליציה לבריאות הציבור ותושבי האזור הסמוך למפעל, ליאורה אמיתי, הגיעה למשרדי ICC בניו יורק והגישה מכתב חריף ביותר לג'ון פרבר, הקורא לו לקחת אחריות על הנזקים שהותיר אחריו המפעל. (עוד פרטים בקישור– עשר המכות של המפעל תעשיות אלקטרוכימיות לשעבר פרוטרום)

במאי השנה קיימו תושבי הקיבוצים הסמוכים למפעל כינוס תחת הכותרת "גם אנחנו נפגענו" , בדרישה להכיר בפגיעה הבריאותית שנגרמה לתושבים עקב חשיפה של עשרות שנים לחומרים רעילים ומסוכנים שנפלטו מהמפעל ובדרישה לפנות את החומרים המסוכנים שנמצאים עדיין בשטח המפעל.

תושבי האזור, רשויות מקומיות וארגוני סביבה חברו בדרישה לטהר את מתחם המפעל תעשיות אלקטרוכימיות מהחומרים המסוכנים שבשטחו ולהעמיד לדין את האחראים לפשעי המפעל.

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב