חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

יום ללא עישון 31.5.15

היום, 31 במאי, יצוין בישראל וברחבי העולם "יום ללא עישון", המתקיים מדי שנה מאז 1987. מטרתו להגביר את המודעות למניעת תמותה ותחלואה ממחלות הנגרמות בעקבות עישון טבק והתפתחות מחלות קשות כגון: סרטן ריאות, מחלות לב וכלי דם, ומחלות בדרכי הנשימה.

רבות דובר על הזיהום במפרץ חיפה, על הקשר בין זיהום האוויר והתחלואה, בדגש על סרטן ריאות. מחקרים מראים כי אחוז המעשנים הכללי בישראל בירידה בשנים האחרונות, תודות לפעילות הענפה בנושא העלאת מודעות לנזקי העישון, אך אחוז התחלואה בסרטן ריאה נמצא בעליה מתמדת בכל רחבי הארץ ובפרט במפרץ חיפה. (ראו גרף מתוך נתוני הלמ"ס)

 

 גרף תחלואה

 

 

 

 

ליאורה אמיתי[1]: "מהנתונים עולה השאלה המתבקשת – איך זה שבמפרץ חיפה יש פחות מעשנים מאשר הממוצע הארצי אבל יחד עם זאת עליה חמורה וגוברת של סרטן ראות?

את השאלה הזו יש להפנות למשרד הבריאות כמובן, אבל גם לנו יש תשובה: התושבים במפרץ חיים בסביבה של ארובות שכל אחת מהן היא כמו אלפים של סיגריות ביום – ולכן העישון הפסיבי במפרץ הוא החמור ביותר.

מפת תחלואה

כבר שנים אנחנו מדגישים את הגורמים הסביבתיים הקשורים לתחלואה הגוברת בסרטן הריאות בישראל. שמחתי לשמוע על הקמתה של עמותה חדשה לטיפול בחולי סרטן הריאה בישראל. היום אנחנו יודעים שלפחות 25% מחולי סרטן הריאה לא עישנו מימיהם.

בהזדמנות זו אנחנו קוראים לממשלת ישראל, למשרד הבריאות ולמשרד לאיכות הסביבה, לקדם תוכנית לאומית עבור מפרץ חיפה, יחד עם הרשויות המקומיות במטרופולין בו חיים כמיליון איש – שתוביל למניעת זיהום האוויר, אכיפה מוגברת וטיפול מתקדם לחולים".

ליאורה אמיתי מנהלת שותפה "אזרחים למען סביבה" משוחחת עם מיקי מירו, בדרך אל הטבע, רשת ב', 30.5.15


[1] ליאורה אמיתי מעמותת אזרחים למען סביבה ומהמרכז להנהגת בריאות אשר פועלים למעלה מעשור, להעלאת מודעות למפגעים זיהום אוויר בכלל ובפרט במפרץ חיפה, לקשר בין זיהום ותחלואה, חותרים לפתרון כוללני ורחב היקף לאזור.

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב