חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

ישראל לא זקוקה למיכל אמוניה. כך קובעת ועדה מקצועית 1.2.17

מיכל האמוניה שבמסוף הכימיקלים בנמל חיפה הוא בבעלותה, אחזקתה ותפעולה של חברת חיפה כימיקלים. המיכל יכול להכיל עד 12,000 טון אמוניה.

מילוי המיכל נעשה פעם בחודש כשמגיעה לנמל חיפה אוניה (מסין, רוסיה ומדינות נוספות) ועליה 16,700 טון אמוניה נוזלית במספר מכלים מקוררים. האוניה עוגנת בנמל במשך כיומיים ובמהלכם היא מזרימה למיכל האמוניה כ- 10,000 טון אמוניה (עד חידוש המלאי המקסימלי של המיכל – 12,000 טון).

עד היום מומחים ופעילים סביבתיים הצביעו על הסכנה הטמונה בכמות האמוניה המאוחסנת במיכל האמוניה הענק – פגיעה במיכל (הישן והלא ממוגן, היחיד מסוגו בעולם היות והוא שילוב של כמה סוגי מיכלים שונים מקובלים) ובשינוע היבשתי של אמוניה על גבי משאיות אשר יכולים להביא בתרחישים שונים של מלחמה/רעידת אדמה/תקלה למאות אלפי נפגעים.

 

דו"ח חדש של הועדה המקצועית לבחינת נושא האמוניה במפרץ חיפה, המונה 10 פרופסורים, ביניהן הפרופסורים דן שכטמן ועמוס נוטע ובראשם פרופ' אהוד קינן – יו"ר הפקולטה לכימיה של הטכניון, מצביע על מספר עיקרים:

דו"ח הועדה

1. סיכון אונית האמוניה

שינוע האמוניה על גבי אוניה בים מגלם סכנה גדולה מאוד שתביא לנזק עצום במקרה של מפגש בין אמוניה נוזלית למי הים המלוחים.
פגיעה במיכל קטן אחד מבין חמשת המיכלים הנמצאים על אוניה המשנעת אמוניה נוזלית, שיכולה להגרם אפילו מתאונה ימית פשוטה של התנגשות אוניות יכולה להביא לפגיעה קטלנית באוכלוסיית מטרופולין חיפה והקריות, גם אם פריצת מיכל שכזו תתרחש באזור ההמתנה של האניות במפרץ, הרחק מתחום הנמל. מפגש בין אמוניה נוזלית למי ים יביא לתגובה אקסותרמית (פולטת חום) שמצד אחד תיצור אמוניום הידורקסיד שיגרום לתמותה מיידית של כל בעלי החיים הימיים ברדיוס של עשרות ק"מ ומצד שני יצור ענן אמוניה. ענן האמוניה שיווצר יהיה קטלני לנמצאים ביבשה, כתלות בכמות האמוניה הנוזלית שנשפכה ובתנאי מזג האוויר.

2. מיכל האמוניה אינו נכס אסטרטגי של מדינת ישראל

מעל % 95 מהאמוניה שמגיעה לישראל מועברת למפעלי חיפה כימיקלים וכי"ל דשנים ולבסוף מיוצאת כמוצרים שונים (דשנים בעיקר) לחו"ל.
פחות מ-5% מסך כל האמוניה משמשת את המשק הישראלי (לקירור בעיקר).
המסקנה הפשוטה היא: מדינת ישראל לא צריכה מיכל אמוניה

3. התבקעות מיכל האמוניה – המיכל ישן, לא נבדק מבפנים מעולם ונמצא באזור מועד לרעידות אדמה.

הועדה מפנה את הקוראים לאסון שקרה בליטא. אז התבקע מיכל דומה מאוד לזה שבחיפה – מכיל 10,000 טון, בנוי בסטנדרטים גבוהים כולל מעטפת פלדה חיצונית ומוקף חומת בטון מזוין בדומה למיכל החיפאי. לעומת זאת שם המיכל לא שרר באזור מועד לרעידות אדמה, העיירה הקרובה ביותר (מרחק של 12 ק"מ מהמיכל) מנתה רק 40,000 אנשים והם פונו במהירות והמיכל היה רק בן 11 שנים. הודות לכל התנאים הללו ולכך שרוב האמוניה הגזית נשרפה (הודות ללפיד) עוד לפני שהספיקה לצאת משטח המפעל, נהרגו רק 7 אנשים ו- 57 נפצעו.

4. אין מי שיטפל באירוע

אין כלל מוכנות ויכולת מבצעית לטיפול באירוע מסוג זה והטלת האחריות על רשות הכבאות היא חסרת אחריות. המשמעות – אף אחד לא יוכל להציל ולחלץ במקרה של אירוע בסדר גודל כזה.

5. סיכון מכליות כביש

כדי לשנע 40,000 טון בשנה ממיכל האמוניה לאתר חברת חיפה כימיקלים בדרום בכל יום נוסעות מספר משאיות לאורך כבישי ישראל. על פוטנציאל הנזק הטמון במשאיות אלה אפשר ללמוד ממקרה שאירע בסנגל שבו נפרצה מיכלית כביש (התבקעה לאורך קו תפר של ריתוך) – אירוע שהסתיים עם 129 הרוגים. בהקשר זה יש לזכור את המקרה שאירע בשנת 2014 במפעל הוד חפר, אז נהרג כבאי, לאחר שבמהלך עבודות במפעל נפער במכלית סדק של 2 סנטימטרים בסה"כ.
רמת הסיכון שמדינת ישראל כופה על אזרחיה כדי לאפשר פעילות עסקית של חברה פרטית הוא בלתי סביר ובלתי נסבל. המודל העסקי של ייבוא אמוניה נוזלית לחיפה, כדי להשתמש בה במישור רותם, לא היה מתקבל על הדעת במדינה מתוקנת.

 

פרופ' אהוד קינן מזהיר: "אוניית האמוניה, שנכנסת למפרץ חיפה כל 4 שבועות, שקולה לאוניית תופת שעליה 5 פצצות אטום חמושות, כל אחת קטלנית יותר מזאת שהוטלה על הירושימה". מיכל האמוניה אינו, ומעולם לא היה, אינטרס לאומי אסטרטגי של ישראל וכל כמות האמוניה שבאמת נחוצה למשק הישראלי, אינה עולה על 3,000 טון בשנה, כמות שניתנת לייבוא ולאכסון במיכלים קטנים ומוגנים, שאותם ניתן לפזר בארץ במקומות בטוחים.

 

אלקין, סגור את מיכל האמוניה היום!

 

במסיבת עיתונאים שנערכה בצהרי יום שלישי (31.1.17) הצהיר פרופסור אהוד קינן, כי לישראל אין שום צורך במפעל לייצור אמוניה או במכל אמוניה. הסיבה: האמוניה מיועדת ברובה ליצוא. במקרה של פיצוץ היא מסכנת יותר משש מאות אלף בני אדם.

מבט, ערוץ 1, 31.1.17:

 

 

עמונה במקום אמוניה, טור אישי ליאורה אמיתי, העין השביעית, 2.2.17

 

לא צריך ועדת מומחים; סלקו את האמוניה, ומהר, דניאל סריוטי, 1.2.17, ישראל היום

אסור להמתין שיקרה אסון שיגבה את חייהם של עשרות אלפי בני אדם. מיכל האמוניה חייב לצאת ממפרץ חיפה – וכמה שיותר מהר

 

"سفينة الأمونيا في حيفا"؛ كارثة اكبر من القنابل النووية – جميلة هردل -#التاسعة , 31.1.17 ,  مساواة
 

פרופ' אהוד קינן ועו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה, יומן הערב, רשת ב, 31.1.17

 

פרופ' אהוד קינן: אם יתבקע מיכל האמוניה בחיפה יהיו כ-16 אלף הרוגים, רשת ב', 31.1.17

 

עזבו את עמונה – טפלו באמוניה, אביב לביא, מאקו, 31.1.17

הדו"ח שחשפה אתמול עיריית חיפה הוא אירוע שמשנה את כללי המשחק: עשרה פרופסורים בכירים לכימיה טוענים שמכל האמוניה בחיפה הוא סכנת מוות, וכך גם האניות המגיעות לנמל עם אמוניה בבטנן. עכשיו כבר ברור: זו לא קטטת רחוב בין חיפה כימיקלים ליונה יהב, אלא עניין לאומי שמחייב התערבות ממשלתית

 

דוח האמוניה הוגש: "בשביל נסראללה לפגוע באנייה זה כמו מטווח ברווזים", אלי אשכנזי, 31.1.17, וואלה! NEWS

במסיבת עיתונאים הציג ראש העיר את הדוח שחובר על ידי עשרה אנשי אקדמיה בכירים ומפרט את הסכנות מהשארת המכל במפרץ חיפה. "הוא יכול להתפרק מחר בבוקר", אמר פרופ' קינן, אחד ממחבריו. "זה צו 8", קרא ראש העיר יונה יהב

 

מחבר דו"ח האמוניה: "המכל במפרץ חיפה עלול להתפרק כבר מחר בבוקר", נעה שפיגל, 31.1.17, הארץ

אתמול פורסמה חוות דעת של מומחים לכימיה, שמזהירה כי פגיעה באוניה המובילה אמוניה למפרץ תגרום למותם של רבבות בני אדם. ראש העיר חיפה: "זה צו 8, חיים או מוות"

 

מומחה לכימיה: "מכל האמוניה בחיפה הוא סכנה מיידית", יונתן הללי, 31.1.17, מעריב

במסיבת עיתונאים מיוחדת שהתקיימה נטען כי ההשלכות לפגיעה באונייה המשנעת את האמוניה למפרץ חיפה, עלולות להיות הרות אסון, ולגרום לעשרות אלפי הרוגים

 

"אמוניה גורמת לחנק ואין דרך להתגונן מפניה" – ד"ר דן יצחקי מזהיר את תושבי חיפה מפני הסכנה החמורה, 103fm ,31.1.17

ד"ר דן יצחקי, מומחה לכימיה מהטכניון, הסביר לגבי גזית: "נסראללה יכול לפגוע במיכל ובאניית האמוניה מתי שהוא רוצה. המשמעות היא 4,000 הרוגים ו-16 אלף נכים קשים ועיוורים. פיתרון הבעיה מאוד פשוט וייתכן שלא יעלה כסף. צריך לעבור לייבוא במיכלי לחץ וייבוא של תחליפים. זה לא קורה כי האנשים שמתעסקים בנושא נמצאים בפיגור זמנים"

 

דו"ח האמוניה: אפס סיכויי הישרדות בטכניון ובאוניברסיטה, אודיה שווץ, רדיו חיפה, 31.1.17

דו"ח שהוגש ליהב חושף נתונים מדאיגים באשר למקרה בו מיכל האמוניה ייפגע. המוסדות האקדמיים נמצאים במוקד. הדו"ח מבטל לחלוטין את אמינות ההצהרה של חיפה כימיקלים באשר לעמידותו של המיכל

 

ליאורה אמיתי מדברת על הדו"ח עם רן בנימיני, סדר יום, רשת ב', 31.1.17

 

חוות דעת: פגיעה באוניית האמוניה במפרץ חיפה תביא לעשרות אלפי הרוגים, נעה שפיגל, 30.1.17, הארץ

האוניה מגיעה לישראל פעם בחודש ופורקת את האמוניה במשך יממה. חוות הדעת, שניסח כימאי בכיר מהטכניון, נמסרה לפני כמה חודשים לבית המשפט העליון ועיקריה נמסרו גם לראש הממשלה

 

דו"ח חמור: הובלת האמוניה לחיפה שקולה ל"אוניית תופת שעליה 5 פצצות אטום", אילנה קוריאל, 30.1.17, Ynet

חוות דעת של פרופ' אהוד קינן מהטכניון מזהירה מסכנה חמורה לחיי חצי מיליון תושבים: "אוניית האמוניה, שנכנסת למפרץ חיפה כל 4 שבועות, שקולה לאוניית תופת שעליה 5 פצצות אטום חמושות, כל אחת קטלנית יותר מזאת שהוטלה על הירושימה". חוות הדעת נמצאת בידי עיריית חיפה כבר למעלה מחצי שנה. גורמי ביטחון דוחים את המסקנות: סבירות נמוכה

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב