חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

יש סיכוי לשינוי במפרץ חיפה – כוחו של ההמון‎

פורסם ב- 1/10/2014
מימונה
קמפיין גיוס הכספים שלנו, למאבק של תושבי חיפה, באתר מימונה – זכה להצלחה חסרת תקדים:

"תוצאות קמפיין גיוס התרומות מההמונים באמצעות אתר מימונה הוכיחו שהציבור רוצה לדעת מה קורה פה ומוכן לשלם בעצמו לשם כך" אומרת ליאורה אמיתי מנכ"לית הקואליציה לבריאות הציבור

בקמפיין גיוס תרומות מהמונים "מימונה" לטובת קידום פעילותה של הקואליציה לבריאות הציבור,  גויסו מהציבור 42000 ש"ח שעברו את סכום היעד של 40 אלף ש"ח.

"תוצאות קמפיין גיוס התרומות מההמונים באמצעות אתר מימונה הוכיחו שהציבור רוצה לדעת מה קורה פה, איבד את האמון ברשויות הממלכתיות שמונו לשם כך ומוכן לשלם בעצמו לשם קבלת מידע אמין ומקצועי נטול אינטרסים כשטובת הציבור היא האינטרס הקובע" אומרת ליאורה אמיתי מנהלת הקואליציה לבריאות הציבור. ליאורה מוסיפה כי הפרויקט כולו הופק וקודם ע"י עמותת אזרחים למען הסביבה ועל כן, אחוז גבוה מאוד מהתרומות הגיעו מתושבים שבכלל לא מתגוררים בחיפה. בשבועיים האחרונים של הקמפיין נוצרה תנופה גבוהה בתרומות שהגיעו מחיפאים ותושבי מפרץ חיפה, שנחשפו לקמפיין בפייסבוק ובתקשורת המקומית "קראנו לחיפאים להצטרף לתורמים, הצפנו שוב ושוב את אירועי חומרים מסוכנים שאירעו בתקופה הנוכחית"

דו"ח חנין שהונח לא מכבר על שולחנה של ועדת הפנים והסביבה של הכנסת קבע כי הזיהום במפרץ חיפה חסר תקדים בנזקים הבריאותיים, בהיקף החומרים המסוכנים ובצפיפות המפעלים המסוכנים בתוך אזור כל כך מיושב. משרד הבריאות הכיר ממש לאחרונה בזיהום האוויר כגורם ודאי למחלת הסרטן.

הקמפיין החל לפני למעלה מ 3 חודשים, באתר מימונה וסכום היעד נקבע על 40 אלף ש"ח. במסלול של הכל או לא כלום: אם לא מגיעים לסכום היעד הגוף המעלה את הקמפיין לא יקבל את הסכום שנאסף בתהליך. המלחמה בדרום – שיתקה את הקמפיין לחלוטין, ואולם בחודש האחרון חזרו המתנדבים לקדם אותו בלהט ”המדהים היה שלמרות שהיעד הושג 30 שעות לפני תום תקופת הקמפיין התרומות המשיכו לזרום עד הדקה האחרונה" אומרת ליאורה אמיתי, "לפני שנה וחצי פוטרו כל עובדי הקואליציה בגלל שהמימון מקרנות פסק. המשכנו בפעילות בהתנדבות בפרופיל נמוך, כשאנו רואים בבירור עליה דרמטית באירועי החומרים המסוכנים והשתקת התקשורת שלא דיווחה עליהם. זה בדיוק השקט התעשייתי שאנחנו מנסים להלחם בו, וכעת הציבור הוא חלק משמעותי במאבק".

 

הקמפיין והפעילות האינטנסיבית, העלו בחזרה את הנושא לסדר היום והצליחו להבקיע את חומת האדישות של הציבור וההתעלמות של התקשורת הארצית. אמיתי: "הגשנו עתירה משפטית נגד המשרד להגנת הסביבה, הפעלנו אקטיביזם אזרחי ומחאות, היינו שותפים בקידום דו"ח ועדת חנין. הצלחת הקמפיין מעידה כי הציבור מאמין בנו, הקמפיין העניק לנו חשיפה עצומה, רוח גבית ואדרנלין להמשיך את פעילותנו לטובת הציבור".

זהו פרויקט משותף עם עמותת אל"ס – אזרחים למען הסביבה. שמטרתו איתור מידע עכדני על הפעילות התעשייתי המזהמת את מפרץ חיפה וכל הסביבה – איזור בו חיים או עובדים כ 800,000 תושבים.


"שקט תעשייתי" – הוא מצב השומר על סטטוס קוו בעייתי, ומאפשר שיגרת התנהלות פוגענית, שאיש ממי שאמון על שלומנו אינו מנסה לשנותה. הבעיה הנוספת היא שאנחנו הציבור לרוב, שותפים לשקט התעשייתי ונוטים לא לפעול כדי לשנות את המציאות הבעייתית. מטרת הפרויקט שלנו היא להפר את השקט הזה

מוקד הפעילות של הפרויקט המשותף שלנו כעת הוא מפרץ חיפה.

חיפה אלופה

למה חיפה? כי חיפה "אלופה" – כבר שנים ארוכות מאד: בזיהום אוויר ובסרטן.

בחודשים האחרונים, בעקבות תקלות חוזרות ונשנות וניסיון להסתיר את הזיהום הנפלט ממפעלי התעשיה, שואלים אותנו תושבים ועיתונאים רבים – אילו נתונים עדכניים יש לנו על תחלואה באזור חיפה והקריות.

אנחנו מנסים במשך שנים לאסוף נתונים. ובינתיים – עד שמשרד הבריאות ישלח לנו נתונים כאלה, אנחנו מעלים פה מעט מהנתונים שאספנו מאתר הלמ"ס שפורסמו בראשית 2014.

כעת מתנדבים שלנו – אספו, הכינו אותו להצגה בגרף: 40% יותר נשים חולות בנשר, 30% יותר נשים חולות בק.מוצקין ו 22% יותר בק. ביאליק!

שיעור תחלואה

ניתן לצפות בדף הפרויקט הנמצא באתר גיוס ההמונים מימונה.

 

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב