logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מנכ"ל פרוטרום: המפעל לא יוכל לקום בגלבוע, למרות תמיכת הממשלה

16.6.15

פרוטרום הורג! כתוב בשלט (שנמצא היום בשדות כפר מסריק) של ראשית המאבק בפרוטרום משנות ה 80, מאז מפעל פרוטרום אינו רצוי – בשום מקום!

היום הודיע מנכ"ל פרוטרום, אורי יהודאי בכנס השנתי שערכה התאחדות התעשיינים בתל אביב, שהמפעל לא יוכל לקום בגלבוע, למרות תמיכת הממשלה וראש המועצה הקודם. ממטה המאבק נמסר בתגובה – " אנחנו לא ממהרים לחגוג ומחכים לבדוק את מהימנות ההודעה".

מנכ"ל פרוטרום: הממשלה אישרה לנו הקמת מפעל בגלבוע ב-130 מיליון שקל – ראש המועצה טירפד, אורה קורן, דה מרקר, 16.6.15

 

עובד נור, ראש המועצה האזורית גלבוע, הבטיח לתושבים לא לתת לפרוטרום לקום בגלבוע.

מטה המאבק שפעל בשנתיים האחרונות נגד הקמת המפעל – פעל ללא לאות, למניעת הקמתו, תוך כדי פרסום נזקי החברה והתאגיד לו היא שייכת – ICC. לא היה קשה למצוא את הנזקים של פרוטרום ותעשיות אלקטרוכימיות באינטרנט, באתר שלנו – אזרחים למען הסביבה וגם באתר של הקואליציה לבריאות הציבור, ובכלל בכל אמצעי התקשורת.

בשנים האחרונות חברת פרוטרום פנתה לכמה רשויות בכדי להקים את המפעל בתחומן: עמק יזרעאל, פארק תעשיה ציפורית (נצרת עילית), אלון תבור, מגדל העמק, עמק המעיינות… אולם לאחר בדיקה מעמיקה של מחדלי החברה בעבר ובעקבות התנגדות נחרצת של תושבים מקומיים עירניים ואחראים, החליטו בכל אחת מהרשויות האלה לא לאפשר את הקמת המפעל בתחומם. לאחר כל הסירובים הגיעה פרוטרום לאזור תעשיה בגלבוע וקיבלה אישור הקמה למרות כל חטאי העבר.

פרוטרום ותאגיד ICC הוליכו שולל את גורמי החוק, את המשרד להגנת הסביבה ואת המתלוננים נגדה – וכעת… למרות שהמדינה תומכת במפעל, הוא לא רצוי בשום מקום.

זה המחיר שתאגיד בלתי אחראי, נאלץ לשלם על חטאי העבר.

לתשומת ליבם של כל המפעלים המזהמים: ההיפך מ"שקט תעשייתי" ==> מידע פתוח לכל, ואקטיביזם מאורגן ואפקטיבי!

 

 

 

"פרוטרום נסוגה מהקמת מפעל בגלבוע ב- 130 מיליון שקל", נווית זומר, ידיעות אחרונות, 27.7.15

הקמת פרוטרום בגלבוע

 

סופית מפעל פרוטרום לא יקום בגלבוע, עודד עקיבא, עמק ניוז, 27.7.15

 

עדכון:

למרות שקיבל המפעל מעמד של מפעל באזור פיתוח א' בעדיפות לאומית עם מענק גדול מאוד מהמדינה, אישור עקרוני מהמשרד להגנת הסביבה והסכמה של ראש המועצה לשעבר, דני עטר. הנהלת פרוטרום החליטו למשוך את התוכניות להקמת המפעל בגלל מחאת התושבים, שבראשם ראש המועצה החדש עובד נור.

את ההודעה על כך שהמפעל לא יוכל לקום בגלבוע נתן מנכ"ל פרוטרום, אורי יהודאי, כבר ב-16.6.15 בכנס השנתי שערכה התאחדות התעשיינים בתל אביב.

המתנגדים הרבים להקמת המפעל ראו את שנעשה במפעל "תעשיות אלקטרוכימיות" בעכו – מפעל שמנהליו ובעליו הפרו את החוק שוב ושוב, פגעו בבריאות העובדים וגרמו לזיהום סביבתי, שעדיין ניכר בקרקעות ובמי הים באזור החוף עכו, למרות שנסגר לפני 10 שנים. שטח המפעל הנטוש עדיין מזוהם בפסולות מסוכנות והמדינה ואזרחיה משלמים את המחיר. ג'ון פרבר האמריקאי, הבעלים של ICC – החברה שבאחזקתה פרוטרום ומפעל תעשיות אלקטרוכימיות, לעומת זאת, לא שילם. המתנגדים הבינו כי מי שהפר את החוק פעם אחרי פעם במפעל תעשיות אלקטרוכימיות לא יהסס לעשות זאת שוב בפרוטרום.

רק לפני חודש, רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, הפנה מכתב לכל הרשויות הנוגעות בדבר על הימצאות זיהום חמור של כספית בדגים ובחוף שמדרום לעכו, ליד מתחם תעשיות אלקטרוכימיות – נוכחות ריכוזי כספית ברמות מבהילות לאורך חופי עכו, ליד מתחם תעשיות אלקטרוכימיות 30.6.15. הזיהום כאמור מיוחס למפעל תעשיות אלקטרוכימיות שעסק באלקטרוליזה של כספית.

מפעל המוות, התחקיר המלא.

 

"פרוטרום נסוגה מהקמת מפעל בגלבוע ב- 130 מיליון שקל", נווית זומר, ידיעות אחרונות, 27.7.15

 

 

 עדכון

1.11.15

ביום רביעי (28.10.15) התקיים סיור רב משתתפים במפעל פרוטרום מדיף הריחות בחיפה. מטרת הפגישה הייתה בחינה מקצועית של התכניות להקמת המפעל בגלבוע. על הפגישה ניצחו חברי משלחת הגנת הסביבה מהאיחוד האירופי השייכים לפרוייקט ה"טווינינג" עם משרד הגנת הסביבה הישראלי. בפגישה נכחו גם נציגי תושבים מהגלבוע המתנגדים להקמת המפעל. בשבועות הקרובים פרוטרום יידרשו להפיק את כל המידע בכתב ולחשוף אותו למשלחת ובעקבות כך גם לציבור.

קרא עוד

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב