חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

מפעלי תעשייה בתפן מזהמים את מקורות המים במתכות 2003

במבט ירוק
מדור בנושא איכות הסביבה, של עמותת אזרחים למען סביבה בגליל, התפרסם באפריל 2003.

 

בחצי השנה האחרונה ניסינו לחשוף מידע על המתרחש במפעלים שבתחום המועצה התעשייתית תפן.

המועצה סירבה לשתף פעולה ובמשך 3.5 חודשים (!!!) לא ענה ראש המועצה דאז, (כיום ח"כ אלי אפללו) על מכתבים ופניות חוזרות ונשנות. אם קודם דאגנו לגבי פוטנציאל הזיהום, מעתה דאגנו עוד יותר ושאלנו – מה יש כאן להסתיר?!

לאחר כ- 4 חודשים, הגיע אלינו מכתב מעורך הדין של המועצה, אשר כתב , בנימה מזלזלת: "בכל הכבוד לעמותה…המידע המבוקש הינו חסוי…"

בהמשך, התעקשנו ונפגשנו עם נציגי המועצה. דרשנו שקיפות בכל הקשור למידע על פליטות של מזהמים לסביבה, בהתאם לחוק חופש המידע. יצאנו לסיור משותף עם האחראי על איכות הסביבה במועצה, והובטח לנו, כי בקשותינו יבדקו, במגמה חיובית.

בעקבות נחישות, סבלנות וחוק חופש המידע… קבלנו בחודש שעבר נתונים מהמועצה. מה שעולה מהם מחייב אותנו לשתף גם אתכם, כיוון שמדובר בפגיעה מתמשכת במקורות מי השתייה של כל תושבי הגליל המערבי, דבר שיוביל לפגיעה מתמשכת בבריאות התושבים ועליה ברמות התחלואה.

חריגים במיוחד הם שני המפעלים מקבוצת ישקר, הדוגלים בתעשייה ירוקה. הממצאים לגבי ישקר מיקרודנט חמורים במיוחד, שם התגלתה לפני שנה חריגה של 160% מהתקן, בריכוז המתכת הכבדה קובלט (Co) בשפכי המפעל, חריגה של 100% בריכוז שמנים מינרליים, וכ- 60% בריכוז בורון.

חריג נוסף הוא וולקן מצברים. המפעל מזהם שנים, לאוויר לקרקע, לשמורת הר סנה הסמוכה ולמים. במרץ 2002 נדגמו שפכים בעלי חומציות גבוהה במיוחד (( pH= 1.5 יחד עם ריכוז גבוה של סולפטים- 1000% חריגה, ועופרת- 300% חריגה. זה מעיד על נוהל לקוי של שפיכת נוזלי מצברים ישירות למערכת השפכים תוך עקיפה של מתקן הקדם טיפול. בהמשך הייתה חריגה של 20% בריכוז כרום ו- 180% בריכוז ליתיום.

 

מפעלים נוספים עליהם קבלנו מידע הם:

טק-ג'ט, בו התגלו חריגות של 10,000% בריכוז פלואורידים, 400% בריכוז כרום ו-100% בריכוז מוליבדן, וכן חריגות בריכוזי שמן מינרלי.

תופיני סער, בו היו חריגות של אלפי אחוזים בריכוזים של מוצקים מרחפים, דטרגנטים ושמן.

אי.טי.אם, בו נמצאו חריגות  ב- 100% של שמנים מינרליים בשפכי המפעל.

 

בתחום המועצה התעשייתית תפן פועלים כ- 30 חברות ומפעלים וכאמור, אנו קבלנו נתונים רק על 5 מהם.  איננו יודעים אם אלה הם המפעלים המזהמים היחידים, או שמא יש מפעילים נוספים המזהמים ולגביהם לא נערכו בדיקות, או לא הועברו לידיעתנו.

 

בעקבות כל אלו, ואולי חריגות נוספות עליהן אין לנו כרגע מידע, מכון הטיהור של המועצה אינו פועל כראוי (והוא גם פועל ללא רישוי), יש חריגות רבות באיכות השפכים המגיעים מהמפעלים אליו וממנו. החריגה הבולטת  ביותר היא בריכוז המתכת ניקל, בקולחין היוצאים ממכון הטיהור. מדובר על ערכים של פי שלושה וארבעה מהמותר -חריגה של כ- 100 גר' ניקל (כיונים מומסים) מדי יום המחלחלת ישירות למי התהום.

 

לאחר טיפול במכון הטיהור, מומטרים הקולחים על רכס ההר…

 

אזור התעשייה תפן יושב על אקויפר ההר, המים המחלחלים כאן, יחד עם מקורות הזיהום, מגיעים למעיינות ולקידוחי המים של הגליל המערבי באזור כברי ועמקה.

 

 

מהנתונים הללו עולות שאלות רבות, להלן אחדות מהן:

• האם מקורות זיהום אלו קשורים לזיהום במתכות, שהתרחש במעיינות כברי בדצמבר 2002 ?

• האם היו עוד זיהומים של מתכות בקידוחים ובמעיינות, שלמרגלות ההר?

• איך זה שתדמית של אזור תעשייה מתקדם, שחרט על דגלו לעשות תעשייה נקיה, "מכסה" על פגיעה כל כך חמורה בסביבה, שתישאר פה גם הרבה אחרינו?

• מדוע לא נקנסו המפעלים על חריגות אלו? מדוע הרשויות אינן דורשות מבעלי המפעלים להתקין מערכות לטיפול בשפכים, ומרשים התנהלות שגורמת לפגיעה חמורה בסביבה,  שיש לה    ערך כלכלי, בריאותי ואקולוגי רב?

• תפן הוא כאמור, אחד מאזורי התעשייה החדשים והמתקדמים. אם כאן יש כל כך הרבה חריגות, מה קורה במקומות אחרים?

 

פורסם ב"א- לה כפר" באפריל 2003.

 

 

קראו עוד: על מפגעים סביבתיים מתעשיות בגליל

 

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב