חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

"מפעל המוות" עוד לא מת 2005

דרישה לפתוח בחקירה פלילית באשר לתפקודם של גורמים בתוך המפעל* ומחוץ לו, ובאשר לתפקודם של עובדי ציבור ברשויות ממלכתיות שונות. יו"ר ועדת המשנה למפגעי סביבה בכנסת, ח"כ ד"ר לאה נס, פנתה לרה"מ וליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית.

נציגי מטה המאבק לסגירת וטיהור מתחם תעשיות אלקטרוכימיות, וקבוצה של כ- 30 עובדים חולים שעבדו במפעל, הגישו ביום ג' 1.2.05, תלונה במטה הארצי של המשטרה בדרישה לפתוח מיידית בחקירה נגד הנהלות המפעל לדורותיהן, ונגד גורמים במשרדי הממשלה ששיתפו פעולה בהסתרת הפשע ולא אכפו את החוק ביודעין. לאחר מכן השתתפו בדיון בועדת הכנסת למפגעים סביבתיים בראשות חה"כ לאה נס, בנוגע להקמת ועדת חקירה ממלכתית, וחקירה פלילית.

בעקבות תחקיר 7 ימים של גיל מלצר ב- 'ידיעות אחרונות' שהתפרסם ביום שישי 7.1.05 , ומנתונים נוספים שהגיעו לידי מטה המאבק מהמשרד לאיכה"ס ומעובדי המפעל – עולים ממצאים חמורים הקשורים להתנהלותו של המפעל 'תעשיות אלקטרוכימיות' שבעכו. התנהלות זו הסבה נזק בריאותי קשה ביותר לעובדי המפעל ולתושבי הסביבה.

ליאורה אהרון, מנהלת מטה המאבק במכתבה למטה הארצי של המשטרה: "אנו סומכים ידינו על משטרת ישראל ומאמינים שחקירה מעמיקה ויסודית תוכל לחשוף לא רק את כל אשר נקבר מתחת לאדמת המפעל, אלה בעיקר תוביל לחשיפת התנהלות הנהלת המפעל וגורמים רלוונטיים במשרדי ממשלה שונים… על מנת לקדם את העניין ולהובילו לפעולה אופרטיבית של ממש ובאופן מידי, רצ"ב תיק מסמכים הכולל ראיות, המצביאות לכאורה על התנהלות פלילית מצד גורמים בהנהלת המפעל:  איומים, הדחת עדים, שיבוש הליכי חקירה, מרמה, מתן טובות הנאה, גניבות, וזאת בנוסף לעבירות חמורות על  חוקי  הגנת הסביבה". 

הראשון מבין רשויות המדינה שהכיר בחומרת הדברים, היה השר לאיכה"ס שלום שמחון, שהכריז 5 ימים לאחר כניסתו לתפקיד כשר, כי במפעל אירעו שורות של מחדלים, תקלות, ותאונות, והורה למשרדו לסגור את המפעל לאלתר ולפנות את החומרים מהסוכנים משטחו.

בדיון הסוער שהתקיים בכנסת התבררו חלק מהעובדות החמורות: כל התיקים הרפואיים של העובדים נעלמו. המרפאה במפעל נפרצה לאחר השריפה הגדולה ב-13.10.03, והתיקים הרפואיים נעלמו באורח מסתורי. העובדים טוענים כי הם נשרפו. במפעל נשארו אלפי טונות של חומרים מסוכנים, והעובדים מאיימים שימנעו את מבצע פינוי החומרים שאמור להתקיים בשבוע הבא (9.2.05), ע"י המשרד לאיכות הסביבה.

חה"כ לאה נס, עיסאם מח'ול, דוד אזולאי ואילן שלגי הביעו זעזוע ותדהמה בדיון, מהכשלים והמחדלים המתמשכים וקראו ליועץ המשפטי לממשלה להורות על פתיחה מידית של חקירה פלילית. השופט בדימוס שלמה שוהם, נציב הדורות הבאים בכנסת, הוסיף כי קיימת חשיבות עליונה לבחינת האחריות האישית, של נושאי המשרה במשרדי הממשלה השונים. מטה המאבק דורש שיפתח משא ומתן מואץ עם העובדים כדי לא להעמיד בסכנה את מבצע הפינוי המתוכנן, ואת תושבי הסביבה, זאת כיוון שעדיין הסכנה מהחומרים מרחפת על אלפים מתושבי האזור. האחריות הראשונה לדאגה לעובדים מוטלת על כתפי אלו שהתרשלו והזניחו אותם במשך כל השנים (משרד התעסוקה היושב היום בתמ"ת).

* מפעל תעשיות אלקטרוכימיות בעכו שעסק בייצור כלור ופי.וי.סי.

 

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב