חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

משפריצים על החוק – שפכי תפן עדיין מומטרים על ההר 2008

את המים המזוהמים מאזור התעשייה תפן ממטירים על צלע הר והם גולשים לשמורת טבע. כתבתו של עמיר בן דוד מ"ידיעות אחרונות" 22.10.08.

על אף המחסור במים והחלטת בית משפט בנושא מסייע משרד הפנים לאזור התעשייה תפן להמשיך לעכב טיפול מלא בשפכים של המפעלים. בניגוד לעמדת משרד הבריאות ושל המשרד להגנת הסביבה, במקום להפנות את המים להשקיה אחרי טיפול במתקן אזורי מתיזות אותם ממטרות מיוחדות על צלע ההר והם עלולים לחדור לקרקע ולזהם את מי התהום. ב – 2003 הודתה בעסקת טיעון והורשעה המועצה התעשייתית תפן – שבמסגרתה פועלים המפעלים השונים – ששפכים שטופלו באיכות ירודה גלשו בגלל תקלות לנחל כישור וזיהמו אותו. בין היתר נקבע שכדי למנוע זאת בעתיד תעביר המועצה את שפכיה למתקן טיפול אזורי לצורך טיפול טוב יותר במזהמים, ואחר כך הם ישמשו למטרות שונות.

מתקן תפן שודרג, והשפכים הותזו באמצעות ממטרות גדולות על ההר ומשם זרמו וחדרו למי התהום ולשמורת טבע. מומחה שחיבר חוות דעת בעבור עמותת "אזרחים למען הסביבה בגליל" (אל"ס) קבע שמומטרים שם שפכים בכמויות הדומות ל"ימי גשם סוערים במיוחד בגליל המערבי."

למרות השנים שחלפו לא ביצעה המועצה את התחייבותה לבית המשפט. לפני כשנה וחצי, לאחר שהמשרד להגנת הסביבה קבע שהטיפול בשפכים טרם נעשה באופן מספק, וקיים חשש שהם יזהמו את האזור, החלו במועצה במגעים לקראת התחברות למכון הטיהור בעכו. ל"ידיעות אחרונות" נודע שבאחרונה החליטה המועצה כי בניגוד להחלטת בית המשפט היא מעדיפה לטפל בשפכים בעצמה. התוצאה: עיכוב מתמשך בטיפול מלא בשפכים וביכולת לנצלם להשקיה ולמטרות אחרות.

מי שתומך באופן מפתיע במועצה הוא ראש מנהל המים במשרד הפנים, ישראל עינב. באחרונה הוא כתב במסמך: "אנו תומכים בגישתו של ראש מועצת תפן… מסיבות כלכליות, סביבתיות וציבוריות דרושה בחינה מחודשת של הפתרון שנקבע על ידי בית המשפט."

ליאורה אהרון מאל"ס, שנאבקת כבר שנים נגד הזיהום באזור: "מדובר בביזיון בית משפט שנמשך כבר שנים בחסות ממשלת ישראל והמועצה התעשייתית תפן. החוק ופסק דין של בית משפט נרמסים כבר יותר מחמש שנים."

ממועצת תפן נמסר בתגובה: "המועצה המקומית-תעשייתית מגדל תפן מפעילה בשנים האחרונות מתקן טיהור שפכים משודרג העומד בתקן ועדת ענבר על פי החלטת בית המשפט ביקשה המועצה להתחבר למתקן והוכנו תוכניות לחיבור אלא שרשויות שבשטחן אמור לעבור קו הביוב פועלות למניעת בנייתו ודורשות להתחבר אליו ובכך מטילות על המועצה עלויות כספיות משמעותיות נוספות שאין מי שיממן אותן. המועצה מחפשת פתרונות חלופיים יעילים תוך שמירה על התקנים המחמירים ועל איכות הסביבה."

ממשרד הפנים נמסר: "הנושא כולו נמצא באחריות הרשות המקומית. עם זאת במטרה לסייע לה בקידום הסוגיה הוצע לה לבחון חלופות לטיפול בשפכים."

הכתבה במלואה

מועצת תפן מסרבת להתחבר למכון לטיהור שפכים ומזהמת את הנחלים והים; הזרמת הקולחים מתבצעת בניגוד לחוק, דליה טל, גלובס, 3.11.08

תגובת אזרחים למען הסביבה שהתפרסמה באתר דוגרינט

מידע נוסף על המחדל המתמשך, עמותת אזרחים למען הסביבה

רקע על המועצה התעשייתית תפן

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב