חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

נכשל המכרז להקמת מפעל אמוניה ונסגר ללא הצעות – מיכל האמוניה נשאר בחיפה

הסכנה המרחפת מעל ראשינו בדמות פגיעה ישירה במיכל האמוניה, רק ממחישה את הסכנה לה אנו חשופים כבר דורות, שכן פגיעה שכזו תביא לאסון של ממש.

שימושים באמוניה

מיכל האמוניה פועל כבר שנים ללא רישוי, מדינת ישראל לא צריכה אותו היות והוא משרת אך ורק את האינטרס של חיפה כימיקלים וכי"ל חיפה (דשנים וחומרים כימיים לשעבר).

שימוש והפצת אמוניה בישראל

לא ברור למה המדינה צריכה ליזום מכרז למפעל שיחליף את מיכל האמוניה ולקחת על עצמה להקים מפעל לא רווחי – לראיה המכרז המתוקן הציע רשת ביטחון עם מענק כספי גבוה כרשת ביטחון, שכל מטרתו לספק אמוניה לשני מפעלים (חיפה כימיקלים וכי"ל חיפה) שבעצמם לא ניגשו למכרז.

בוועדת ביקורת המדינה המשרד להגנת הסביבה הודה לפני שבועיים ,שהוא מעולם לא בחן את החלופה לפיה כלל לא יאוחסנו כמויות כאלה במדינה. שוב ושוב מתברר עד כמה חמור המחדל של רשויות המדינה במפרץ חיפה ועד כמה חיי מיליון התושבים הם הפקר – התעשייה היא שמנהלת את המציאות שלהם תוך כדי סיכון ממשי וחמור של בריאותם ובטחונם.

המיכל לא מוגן דיו היות וגג המיכל אינו מוגן וכיוון שיש קושי להקים מיגון עילי משום שדפנות המיכל לא יוכלו לשאת את הגג, נדרש לפחות כפתקון ביניים להפחית את כמות האמוניה בו ע"י פיצולו למספר מיכלים.

פרופסור עמוס נוטע – ראש המחלקה לבטיחות ואמינות במכון הטכנולוגי חולון ופר' אמריטוס בטכניון: "יש היום כל כך הרבה אפשרויות לאספקת אמוניה כך שלא נצטרך מיכלי ענק, ולא להוביל אמוניה במיכליות בכבישים. במשרד להגנת הסביבה והממשלה ממשיכים להיאחז בטכנולוגיות מיושנות ומסוכנות. אני מקווה שזה פשוט חוסר הבנה וטיפשות מצידם ולא חלילה רצון להיטיב עם מפעלים".

בדצמבר 2011 ערכה חברת "אתוס" סקר חלופות למיכל האמוניה המסוכן: דו"ח "בחינת חלופות למערך היבוא, האחסון, הניפוק והשינוע של אמוניה במפרץ

 

 

הקמת מפעל האמוניה בדרום

כאמור, זה שנים שמיכל האמוניה פועל ללא רישיון ואמור להסגר.

בכל פעם דחו את הסגירה, הצפי האחרון היה לשנת 2021.

כעת כשהמכרז העלה חרס ואין הצעות נראה כי מיכל האמוניה ישאר במקומו.

הפעילים והתושבים לא היו אופטימיים גם כשפורסם השלב האחרון במכרז שהתעכב בגלל חוסר כדאיות כלכלית הנובע ממחירי הגז הגבוהים. כך, למרות שביוני 2016 הודיע המשרד להגנת הסביבה כי המדינה תעניק 220 מיליון שקלים ליזם שיעתיק את המיכל למישור רותם, בנוסף, על פי ההסכם שנחתם עם האוצר, יגובה היזם בעוד 400 מיליון ו-80 אלף שקל, כרשת ביטחון – הקמת המפעל נשארה לא כלכלית.

הפעילים והתושבים נשארו לא אופטימיים.

 

 

 

 

בתקשורת:

נכשל מכרז הקמת מפעל האמוניה: "הכתובת הייתה על הקיר", אילנה קוריאל ואחיה ראב"ד, 14.11.16, Ynet

אף חברה לא ניגשה למכרז להקמת מפעל האמוניה בדרום שנערך היום. המעורבים לא מופתעים: "הכתובת הייתה על הקיר – הממשלה בחרה להטיל את פרסום המכרז על משרד לא מנוסה, והחברות שאמורות היו להשתתף טענו כל העת שהוא מלא בחורים"

אף חברה לא ניגשה למכרז והזזת מכל האמוניה ממפרץ חיפה תידחה, נעה שפיגל, 14.11.16, הארץ

המכרז להקמת מפעל אמוניה במישור רותם בנגב, שיהווה חלופה למכל בחיפה, נסגר ללא הצעות. פעילים סביבתיים טוענים כי התריעו שהמכרז נידון לכישלון וקוראים לרה"מ לקבוע תאריך סגירה למכל

 

מכל האמוניה נשאר בחיפה: המכרז למפעל חלופי נסגר ללא הצעות, עדי חשמונאי ואלי אשכנזי, 14.11.16, וואלה! NEWS

המפעל החלופי היה אמור לקום במישור רותם בנגב במקום זה הקיים כיום במפרץ חיפה. השר להגנת הסביבה: "לא נשלים עם מיקומו הנוכחי של מכל האמוניה". עמותת "צלול": "כשל בניהול המכרז"

 

המכרז להקמת מפעל אמוניה בנגב נסגר בלי מועמדים, ליאור גוטמן, 14.11.16, כלכליסט

לאחר שכל הקבוצות שהתמודדו במכרז פרשו, האחריות להעברת המכלים ממפרץ חיפה תוטל על המדינה. השר להגנת הסביבה זאב אלקין: "המשרד להגנת הסביבה לא ישלים עם מיקומו הנוכחי של מיכל האמוניה בחיפה"

 

חרף מאמצי הממשלה: לא התקבלו הצעות במכרז להקמת מפעל אמוניה, דן לביא, 14.11.16, ישראל היום

השר אלקין: "המשרד להגנת הסביבה לא ישלים עם מיקומו הנוכחי של מכל האמוניה בחיפה, ויעשה את כל המאמצים על מנת שלא יישאר שם" ; עמותת צלול: "נתניהו צריך להורות על סגירת המיכל באופן מיידי" ; יונה יהב: "יש להפסיק לאלתר את פעילות מיכל האמוניה בחיפה"

 

אין דורש? יש מדינה, מיכל רוזן וארז רביב, 15.11.16, דבר ראשון

עם כשלון המכרז להעברת מפעל האמוניה מחיפה, מציע ח"כ פרץ: שהמדינה תעביר. לאחר שביום שני הודיע המשרד להגנת הסביבה כי אף חברה לא ניגשה למכרז להעברת המפעל, מציע שר הסביבה לשעבר כי תוקם חברה ממשלתית שתעשה זאת. בעיריית חיפה קראו לממשלה לפנות את המכל למרות כישלון המכרז

 

 

فشل المناقصة لإقامة مصنع للأمونيا في في هضبة روتِم في النقب كبديل لمخزن الأمونيا الموجود اليوم في مصنع حيفا خيميكاليم في حيفا.

https://www.almadar.co.il/news.aspx?cid=77&aid=68143

https://www.panet.co.il/article/1534040

https://www.ashams.com/Files/2016-11/20161115-83149179868991.jpg
https://www.ashams.com/art/184725/

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב