חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

סיכום השריפה במכל הבנזין בבז"ן שפרצה בשעות הבוקר 25.12.16

ביום ראשון 25.12.16 בסביבות השעה תשע בבוקר פרצה שריפה במכל בנזין 205 שבמפעל בז"ן. עשרות צוותי כיבוי הוזעקו למקום והחלו בפעולות לכיבוי הכוללות התזת חומר כיבוי לעבר הדליקה והתזת מים לקירור מכל 204 הצמוד, מהחשש שהוא יתלקח. ברשות הכיבוי העריכו כי השריפה תמשך כשלוש שעות, עפ"י נתוני תכולת המכל שהם קיבלו מבז"ן (כ-1,000 קוב בנזין). ואכן, בשלב מסוים נראה היה כי הושגה שליטה על השריפה אך בסביבות השעה אחת התחדשה השריפה והוסיפה להמשך עוד שעות ארוכות. ייתכן והמידע לגבי כמות הבנזין שבמכל היה שגוי או שהמשיכו להזרים בנזין למכל תוך כדי האירוע. בכל מקרה הורגש החוסר בחומר הכיבוי כך שצוותי רשות הכיבוי ביקשו חומר מכל מקום בארץ שהיה ניתן לקבל ממנו.

החשש כי האירוע יהפוך לאירוע מתגלגל ויגרור איתו דליקות נוספות הביא את המשרד להגנת הסביבה להעביר הנחיות לחוות הגז הסמוכות (שבבעלות החברות אמישראגז, פזגז וסופרגז) לפנות את כל מכליות הגפ"מ שניתן משטחי המפעלים באזור.

במהלך השריפה לא נמדדו ריכוזי מזהמים גבוהים באוויר הודות לגשם שירד באותה העת, עם זאת פרסמו המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות המלצה להסתגר בבתים ולהמנע משהייה בחוץ שלא לצורך באזור הצ'ק פוסט, קריית חיים, קריית ים, קריית מוצקין, קריית ביאליק וקריית אתא.

לבסוף נמשכה השריפה כמעט 24 שעות ורק בשעות הלילה הושגה עליה שליטה מלאה.

"זה חלום הבלהות של כל בית זיקוק", הודה מנכ"ל בז"ן.

מחקירה ראשונית של חוקר השריפות כיבוי אש עולה כי השריפה נגרמה בגלל טעות אנוש (כנראה שעקב התנהלות שגויה של העובדים נוצר חשמל סטטי בעת עבודה עם המכל).

המשרד להגנת הסביבה הודיע על הקמת צוות חקירה של המשטרה הירוקה

השריפה הזו היא האירוע האחרון בשרשרת של תקלות במתחם. רק בחודשים ספטמבר-אוקטובר האחרונים אסר המשרד להגנת הסביבה על חברת בז"ן להפעיל את מתקן הפצחן המימני לאחר שאירעה בו שריפה, הלפיד של כרמל אולפינים בער במשך שעה בגלל תקלה באחד ממתקני הייצור, תקלה אירעה במתקן הדחת הגופרית בבז"ן ונמצאו חריגות בבדיקות פתע בארובות בז"ן, כרמל אולפינים וגדיב.

השריפה הפעם באמת היתה יכולה להפעיל אפקט דומינו ורק מזל והתנאים המטאורולוגים ששררו באותו יום הם ששמרו על השריפה בתחום המכל בלבד.

ליאורה אמיתי במעריב: ממליצה למפעלים ולממשלה לא להמשיך לבנות על ניסים כתכנית עבודה במפרץ: "בסוף ייגמרו הניסים"

 

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה: "אירוע חמור כזה היה רק עניין של זמן אבל בישראל כמו בישראל כל עוד לא קרה אסון אז המושג היערכות הוא בגדר המלצה בלבד למרות כל ההתראות והאזהרות של המומחים והדרישה שלנו להפחית את מלאי החומרים המסוכנים באזור המסוכן הזה. בז״ן מצידם כרגיל ממעיטים בחומרת האירוע וזו בעיה בפני עצמה כי מפעל שלא מוכן להודות בטעויות שלו ולשאת באחריות לתוצאות שלהן הוא גם מפעל שלא ערוך למנוע את התקלות מראש. האכיפה הרופסת והרופפת של המשרד להגנת הסביבה רק מחזקת את חוסר לקיחת האחריות והמשך הזלזול של המפעלים, כך למשל מפעל כרמל אולפינים שלמרות כל התקלות שהיו בלפיד בשנים האחרונות, לא ננקטו נגדו כל הליכי אכיפה מרתיעים ועובדה שעד היום שגרת התקלות של הלפיד נמשכת."

 

 

 השריפה בבתי הזיקוק – טעות אנוש, פוראת נסאר, חדשות 2

תקלה אחרי תקלה והזיהום ממשיך, אחיה ראב"ד, אילנה קוריאל וחסן שעלאן, Ynet

השריפה בחיפה – ומה עם כל תמרורי האזהרה שדלקו בכל השנים האחרונות? גלית אלטשטיין ראיינה היום (25.12.16) את ישראל דנציגר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ומיד לאחריו את ליאורה אמיתי, מנהלת העמותה לשעבר – שאומרת בשורה התחתונה: התעשייה מנהלת את מה שקורה במטרופולין חיפה. לא המדינה. להאזנה, גלי צה"ל

مقابلة مع المحامية جميلة هردل واكيم مديرة الجمعية حول الحريق في مصانع تكرير النفط في حيفا- تلفزيون مساواه

דמי חנוקה, ליאורה אמיתי, העין השביעית, 29.12.16

הכתובת בוערת על הקיר, הד הקריות, 30.12.16

הפרומו הגדול, הילה מלמד, הד הקריות, 30.12.16

 

זו לא טעות זו מדיניות

 

 


לקראת סוף השנה נעלה בימים הקרובים לאתר שלנו דוח חדש של "שקט תעשייתי" ואשר מסכם את כל הנתונים שהשגנו בשנתיים האחרונות על מפעלי מפרץ חיפה מ 2012 ועד נובמבר 2016. חלק קטן מהנתונים כבר התפרסם בכתבה המצוינת של אחיה ראבד:

מפעלים פטרוכימיים עם היסטוריה של תקלות, מכל אמוניה שפועל שנים ללא רישיון עסק ומכלי דלק המרוחקים עשרות מטרים מבתי מגורים. שריפת הענק שהשתוללה שלשום בבתי הזיקוק הייתה עוד תמרור אזהרה לאסון עתידי שעלול להתרחש במפרץ חיפה. אלה האיומים שעל הפרק.

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב