חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

עמותת אזרחים למען הסביבה פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד בכירים במשרד להגנת הסביבה 3.3.16

עמותת אזרחים למען הסביבה פנתה השבוע בצעד חסר תקדים, אל ד"ר אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד בכירים במשרד להגנת הסביבה, בחשד של עבירות הפרת אמונים ואי מילוי חובה רשמית לפי סעיפים 284 ו- 285 לחוק העונשין בקשר למחדל הטיפול בזיהום הסביבתי באזור מפרץ חיפה.

חברי כנסת מגיבים לפניה שלנו:

חה"כ יעל כהן פארן: "עוד בימי כמנכ"לית מגמה ירוקה ואחר כך גם כמנכ"לית הפורום הישראלי לאנרגיה, אני נתקלת בפקידות שמובילה תהליכים והחלטות הרות גורל ממניעים נסתרים ובניגוד לאינטרס הציבורי. לאחרונה קראתי אף לחקירה פרלמנטרית לבחינת הכשלים שהובילו לתחלואה הגבוהה בחיפה. משלא התקבלה בקשתי אין מנוס מלפנות ליועמ"ש לערוך בדק בית, ולחקור את בכירי המשרד, אולי כך נגלה מה מניע את הפקידות.לצערי תופעת הדלת המסתובבת נפוצה מדיי במשרדי הממשלה, ופקידים רבים מוצאים את עצמם עובדים באותם מפעלים עליהם פיקחו בעודם עובדי מדינה".

חה"כ דב חנין:  "המשרד להגנת הסביבה חייב להגן בנחרצות ובתקיפות על בריאותם של אנשים ועל הסביבה. ההתנהלות לאורך שנים מעוררת ביקורת מוצדקת. כבר לפני שנים צריך היה המשרד להילחם נגד התעשיות המזהמות המסוכנות במפרץ חיפה. מלחמה כזו לא נעשתה. גם בשדה בריר שליד ערד, המשרד צריך היה לנקוט – מתחילת הדרך – בעמדה של התנגדות נחרצת להקמת מכרה הפוספטים, שיסכן את חיי התושבים באזור, כפי שקבעו מומחי משרד הבריאות ומומחים בלתי-תלויים. אני מצפה מהמשרד להגנת הסביבה ללמוד את הלקחים של חולשות העבר, ולהציב את עצמו בעמדה לוחמנית להגנת החיים, הבריאות והסביבה, בכל מקום שזה דרוש".

חה"כ קארין אלהרר, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, שקיימה לפני שבוע דיון דחוף של הוועדה בנושא הזיהום בחיפה: "יותר מדי זמן שהמדינה מברברת את עצמה על הזיהום בחיפה ובינתיים, תושבי המפרץ משלמים בחייהם. עולים פה דברים חמורים ביותר שדורשים בדיקה מעמיקה ויסודית של המשרד להגנת הסביבה ונקיטת צעדים חריפים כנגד מי שלא עשה את עבודתו כראוי. המשרד חייב להוביל את הנושא ברצינות  תוך קביעת מהלכים אופרטיביים. השירות הציבורי, על כל בכיריו ואגפיו, אמור לדאוג לאזרחי מדינת ישראל ולפקח על הנעשה, ולא לשים רגליים לעבודת הממשלה ולמאבקים החשובים של הציבור. אני מצפה שהנושא ייבדק בהקדם ושהגורמים המקצועיים ינקטו בצעדים המתאימים כנגד מי שלא פעל כמצופה. כל יום שאנו מזניחים את הנושא הזה ומשאירים אותו מאחור, הבעיות במפרץ רק מחריפות".

חה"כ תמר זנדברג: ״ממכתבם של תושבי מפרץ חיפה ליועץ המשפטי עולה חשד מדאיג שתכניות הממשלה למפרץ חיפה מבוססות על מידע חלקי ומוטה. ברור שאזור המפרץ מזוהם ומוכה תחלואה, אבל עד היום לא הצליחה מדינת ישראל להציג ניטור סביבתי מדויק ומהימן מספיק שיהווה בסיס להתמודדות עם המצב, והחלק המסוכן ביותר הוא שתחת מסך עשן עובדתי מתקדמות תכניות שעלולות להחמיר את הזיהום במקום להפחית אותו. לתושבי האזור מגיעה תכנית ניקוי אמיתית שמבוססת על איסוף מידע אמיתי״.

 

 

 

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים מנהלת המח' המשפטית בעמותת אזרחים למען הסביבה:

"עבירה של הפרת אמונים היא עבירה חמורה, לא רק כאשר מדובר במקרים של שוחד ומעילות כספיות. העובדה שעובדי ציבור משקרים או מסתירים מידע כנראה הפכה לנורמה במדינה, אבל היא עדיין נורמה לא חוקית. כאשר ההתנהגות של העובדים האלה אף גורמת לפגיעה במהלכים ציבוריים או אפילו פגיעה בציבור עצמו ובבריאותו – אז יש מקום להפעיל את הוראות חוק העונשין ולהבהיר לפקידים האלה ואחרים שמדובר בהתנהגות פסולה שהציבור לא ימשיך לשתוק כלפיה".

ליאורה אמיתי מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה:

"כבר למעלה מעשור אנחנו טוענים שהמשרד להגנת הסביבה מתפקד כמו המשרד להגנת התעשיה. כמה פעמים נתקלנו בעובדי ציבור שמועלים באמון של הציבור, שמשקרים…מאות פעמים? – ודאי יותר.

המחדל המתמשך במפרץ חיפה, שאנחנו נאבקים עליו כבר שנים הביא אותנו למסקנה חסרת תקדים: שעלינו כאזרחים מוטלת האחריות לעשות מעשה ולא רק לדבר.

הגיע הזמן שעובדי ציבור יחזרו לפעול לטובת האינטרס הציבורי. אנחנו מקווים שעוד גופים יפנו עם ראיות נוספות ליוע"מש, שהנושא יחקר, ושעובדי ציבור יזכרו בעקבות כך, עבור מי הם עובדים".

 

מלשכת היועץ המשפטי לממשלה התקבלה התשובה שהתיק הועבר לפרקליטות המדינה

 

 

 

בשל הלחץ הציבורי: האם המשרד להגנת הסביבה חוזר בו מתמיכתו בהרחבת בז"ן, עדי חשמונאי, 7.3.16, וואלה! NEWS

 

التوجه للمستشار القضائي بطلب للتحقيق مع موظفين كبار في "البيئة"موقع الشمس, 3.3.16

פעילי סביבה ליועמ"ש: פתח בחקירה פלילית נגד בכירים במשרד להגנת הסביבה, יונתן הללי, 3.3.16, מעריב online

"העובדה שעובדי ציבור משקרים הפכה לנורמה, אבל היא עדיין לא חוקית", דיון באולפן וואלה! NEWS

 

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב