logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ערי המפרץ בתכנון לשנה החדשה: שיתוף פעולה להפחתת סיכונים

תודה ליונתן בר צבי על הצילום

24/9/2014

לסיכום הכנס הציבורי שהתקיים בערב ראש השנה 23.09.2014 בהשתתפות למעלה מ 100 תושבי המפרץ

ליאורה אמיתי מנהלת הקואליציה לבריאות הציבור קראה לראשי הרשויות להקים פורום משותף לערי המפרץ לגיבוש תכנון בר קיימא, הכולל הפחתת סיכונים – מיד לאחר החגים.

ח"כ ד"ר דב חנין – יו"ר ועדת המשנה לנושא סביבה ותכנון במפרץ חיפה: "חייבים להוריד באופן דרסטי את רמות הסיכון הקיימות היום במפרץ חיפה, ולשנות כיוון לחלוטין מהמגמות הקיימות כעת"

ראש עיריית קריית ביאליק – מר אלי דוקורסקי: "אין ניגוד עניינים בין דרך הפעולה של הארגונים ושל ראשי הרשויות, חשוב לנו לפעול ביחד, לייצר חשיבה ודרכי פעולה משותפות"

סגנית ראש עיריית נשר – הגב' נעמי כספי: "נולדתי בנשר, גדלתי לצילם של הארובות ואני לא מאמינה לאף מנהל מפעל שנשבע באימא שלו שהמפעל שלו לא מזהם. בתפקידי כאחות בהוספיס, טיפלתי בחולים שסיימו את חייהם בגלל מחלת הסרטן. בנשר מדברים על 42% יותר חולות סרטן, זה נתון מבהיל ומדברים על עוד להוסיף לכאן סיכונים ופעילות תעשייתית – משהו כאן מאד לא בסדר. יש מפעלים שחייבים לצאת מכאן".

שי סלומון תושב קרית חיים: "מה קורה אם מחר פורצת מלחמה? האם הרשויות ערוכות לתרחישי האימים באזור שלנו?"

הכנס הציבורי התמקד בנושא הפחתת סיכונים של חומרים מסוכנים – לביטחון ולבריאות תושבי האזור

ליאורה אמיתי, מנהלת הקואליציה לבריאות הציבור: הציגה נתונים על ריכוזי מאות אלפי טונות של חומרים מסוכנים שונים [גפ"ם, דלקים שונים, אתילן, ברום, אמוניה ועוד] בשטח המצומצם של כמה ק"מ רבועים במפרץ. "זה נס שעד היום לא התרחש אותו אסון רב נפגעים – האיום שכולנו חוששים ממנו, אבל יש לנו באזור אסון רב נפגעים אחר" אמרה ליאורה וסיימה את המצגת בהצגת חלק מנתוני התחלואה החמורים, וקריאה לראשי הרשויות להקים פורום משותף לערי המפרץ לגיבוש תכנון בר קיימא, הכולל הפחתת סיכונים – מיד לאחר החגים.

ח"כ ד"ר דב חנין – יו"ר ועדת המשנה לנושא סביבה ותכנון במפרץ חיפה: "חייבים להוריד באופן דרסטי את רמות הסיכון הקיימות היום במפרץ חיפה, ולשנות כיוון לחלוטין מהמגמות הקיימות כעת להגדלת הפעילות התעשייתית. הגיע הזמן שמדינת ישראל תקבל החלטות משמעותיות בעיניין חומרים מסוכנים: איזה מפעלי חומרים מסוכנים אנחנו באמת צריכים כאן? ואחר כך לבדוק איפה למקם אותם". חנין הדגיש את החשיבות ביצור שתופי פעולה בין משרדי הממשלה והשילטון המקומי.

דברי ח"הכ דב חנין בכנס. צילום ועריכה: יאיר גיל

ראש עיריית קריית ביאליק – מר אלי דוקורסקי: "אין ניגוד עניינים בין דרך הפעולה של הארגונים ושל ראשי הרשויות, חשוב לנו לפעול ביחד, לייצר חשיבה ודרכי פעולה משותפות"

חיים נתיב

צילם: חיים נתיב

סגן ראש עיריית חיפה – מר שי אבוחצירה: "בעיריית חיפה מבינים את המצב ופועלים לשפר אותו, יום יום. הסקרים מראים שיפור משנה לשנה. חשוב לי בתור תושב ובעל משפחה למזער ככל האפשר את הסיכונים וצריך להיות שיתוף פעולה ביחד עם כל הרשויות באזור"

המשנה לראש עירית ק.מוצקין, מר יוסי מרקוביץ': " אנחנו עיר מייבאת זיהום, לא עיר שמייצרת זיהום. לא הכל בתחום סמכותנו. נפגשנו בעבר בעיניין הפצח"ן כדי למנוע את הקמתו והנה היום הוא עובד למרות תקלות והסיכון החמור שהוא מביא לאזור. גם נמל חדש הוא מיותר לחלוטין, זה עיניין פוליטי יותר מכל דבר אחר ועיריית קרית מוצקין מתנגדת להקמתו. הפרויקט של קרקעות הצפון הוא בבחינת "הרע במיעוטו" לעומת המצב החמור של תש"ן".

לסיכום ציין מרקוביץ': "נתייצב מאחורי כל מאמץ ומהלך כדי לצמצם כל חולי וכל סיכון מיותר לחיינו"

סגנית ראש עיריית נשר – הגב' נעמי כספי: "נולדתי בנשר, גדלתי לצילם של הארובות ואני לא מאמינה לאף מנהל מפעל שנשבע באמא שלו שהמפעל שלו לא מזהם. בתפקידי כאחות בהוספיס, טיפלתי בחולים שסיימו את חייהם בגלל מחלת הסרטן. עד לפני 10 ימים לא דאגתי. כשקיבלתי את המידע ששלחתם לי – מסמכי הוועדה של הכנסת – התחלתי לדאוג: בנשר מדברים על 42% יותר חולות סרטן, זה נתון מבהיל ומדברים על עוד להוסיף לכאן סיכונים ופעילות תעשייתית – משהו כאן מאד לא בסדר. יש מפעלים שחייבים לצאת מכאן ואפשר לדאוג לעובדים, אני באה מאיגוד מקצועי וחושבת שאפשר לעשות דברים שלא יפגעו בעובדים. תודה גדולה לח"הכ דב חנין על העשייה שלך למעננו כל השנים"

סגנית ראש המועצה קריית טבעון – הגב' חנית גבאי: "גם אני שותפה לדאגה של נעמי. בנוסף לכל מה שכבר נאמר – כביש 6 הולך להקיף את טבעון בטבעת, מתוכנן שדה תעופה ברמת דוד, וכמובן מפרץ חיפה שהדאגה סביבו היא מתמדת. אם נאגד כוחות גם במידע וגם בידע ובאג'נדה יש סיכוי שנצליח לחולל שינוי בשנה הבאה".

זוהיר כרכבי מעירית שפרעם: "המרחק מהבית שלי לבז"ן הוא שני ק"מ. אנחנו מאד ניזוקים. גם אצלנו המון תחלואה בסרטן ואנחנו רואים את עצמנו שותפים מלאים, לדאגה ולמציאת הדרכים לפתרונות"

תגובות מהקהל:

פעילי מגמה ירוקה יזמו תמונה של הקהל חבוש במסכות, עם המסר:

"לא רוצה להיות התושב ה 185 שימות מסרטן השנה"

חיים נתיב

צילם: חיים נתיב

 ירון חנן מהירוקים של חיפה: "אין בחיפה מח' או יחידה סביבתית – זה אבסורד".

יאיר גיל, פעיל ותושב חיפה – שאל את נציג עיריית חיפה האם ראש עיריית חיפה הגיש כבר את התלונה במשטרה על הזיהום החמור בחולות ק. חיים בכמות עצומה של 300 אלף טון נפט גולמי. שאלתו לא נענתה.

אדריכל שמואל גלבהרט לשעבר יו"ר איגוד ערים חיפה: "יש היום מצב שונה לחלוטין – מפרץ חיפה הוא מיטת סדום עבור המפעלים. אין להם כאן אופק להתפתח. המפעלים ירצו לעבור מכאן"

רוני קולב, פעיל תושב קרית חיים: "יהב מוסיף ומפתח את חיפה ומנקה אותה ומעביר זיהום לחופי הקריות"

אלה נווה, פעילה סביבתית תושבת חיפה: התעשייה הפטרוכימית תורחב [בז"ן קרקעות הצפון והנמל החדש] לא ראיתי את העיריות קמות ופועלות נגד המהלך החמור הזה.

שי סלומון מקרית חיים: "מה קורה אם מחר פורצת מלחמה? האם הרשויות ערוכות לתרחישי האימים באזור שלנו?

דיווח בתקשורת: "חייבים להוריד את רמות הסיכון הקיימות היום במפרץ" כתבתה של סמר עודה ב"חי פה" מיום 24.3.2014

רקע:

ועדת המשנה לבדיקת בעיות סביבה ותכנון במפרץ חיפה בראשות חה"כ דב חנין חשפה בדיון שהתקיים ב 30.7.14 בכנסת, את התמונה האמיתית והמבהילה של הזיהום הגבוה, והקשר הישיר בינו ובין רמות התחלואה הגבוהות, הסכנה במצבור החומרים הנפיצים,במפרץ חיפה.

דו"ח הוועדה קובע כי "ברמה של מדיניות ציבורית, עלינו לקרוא את נתוני התחלואה הקשים יחד עם נתוני רמת הפליטות התעשייתיות המסוכנות באזור מפרץ חיפה. נתונים אלה חייבים להיות הבסיס לקביעת המדיניות התכנונית-סביבתית באזור המפרץ"

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב