logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פזמון חוזר, רק עם הרבה יותר חולים: פרסום דו"ח רישום הסרטן הלאומי

פורסם ב- 23/10/2014

משרד הבריאות מפרסם נתונים החוזרים ומחזקים את מה שאנחנו אומרים כבר שנים: שיעור חולי הסרטן בנפות חיפה ועכו הוא מהגבוהים בארץ.

נתונים מוסתרים, חוסר וודאות לגבי שיעורי התחלואה באזור ומאבק עיקש כדי לחשוף את המידע – בדיוק מהסיבות האלה הוקמה לפני 13 שנה הקואליציה לבריאות הציבור.

כמו פזמון שחוזר, רק עם הרבה יותר חולי סרטן.

ביום שני ה – 20.10.14, משרד הבריאות פרסם את נתוני התחלואה משנים 2001-2011, במסיבת עיתונאים ביחד עם האגודה למלחמה בסרטן.

הנתונים הוצגו לפי נפות והשוו בין השנים 2001-2005 ו – 2006-2011. הדוח קבע את מה שכולנו יודעים למעלה מעשור: בחיפה תחלואת הסרטן גבוהה יותר (בפער משמעותי) מהממוצע הארצי, והמגמות הללו מחמירות.

חשוב להתעכב על הנתונים לגבי לימפומה שאינה הודג'קין – מחלה שסיבותיה מקושרות לזיהום כימי סביבתי. נפת חיפה מובילה את נתוני התחלואה בארץ באחוזים מבהילים והמגמות רק מחריפות לאורך השנים. אם עושים רזולוציה על אזור הקריות ונשר – רואים נתוני תחלואה מבהילים עוד יותר. הקריות מובילות את מפת התחלואה העולמית בלימפומה. נתון קשה לכשעצמו.

משרד הבריאות מעבד את המידע כבר כמה עשורים, אך הוא מפרסם אותם רק מאז 2001. וגם זה שיפור כאשר מתייחסים לעובדה שלפני כן, הם ממש הוסתרו. המאבק לפרסום הנתונים מול משרד הבריאות הוליד את הקואליציה לבריאות הציבור בצפון – והיא הוקמה ע"י פעילים סביבתיים מעמותות שהודאגו מתמונת המצב המבהילה.

קישור לדוח המלא של משרד הבריאות

מתוך דו"ח הרשם

מתוך הדו"ח של רשם הסרטן שהתפרסם באוקטובר 2014

איך? איך ייתכן שנפת חיפה מככבת בראש רשימת תחלואת הסרטן לאורך כל השנים בהן נבדקו הנתונים, אך משרד הבריאות ממשיך לטעון שלא הוכח קשר סיבתי בין שיעורי התחלואה לזיהום האוויר?

הדו"ח של רשום הסרטן התקבל אצלנו ברגשות מעורבים: מצד אחד שימחה, שיש נתונים סטטיסטיים רשמיים שמאשרים את מה שאנחנו מתריעים כבר שנים. מצד שני – כאשר נטען כי 'לא הוכח קשר ישיר' – יש פה בעיה חמורה וכנראה אף מגמתית: לנו הפועלים בנושא כבר קרוב ל 15 שנה ברור מעל הכול שלמפעלים המזהמים באזור המפרץ יש אחריות משמעותית על רמות התחלואה והתמותה הגבוהות. כמו גם ההכרות רבת השנים שלנו עם העובדה שיש קשר שתיקה של עשרות שנים, המאפשר את המציאות החמורה והמחמירה הזו – לה אחראים משרדי הממשלה והתעשייה.

רבותי, ההיסטוריה חוזרת

בדיוק מהסיבות האלה הוקמה לפני כ 14 שנים, הקואליציה לבריאות הציבור. המייסד, ד"ר ג'ימי קריקון ז"ל נאבק במהלך שנת 2001  במשרד הבריאות שיפרסם את נתוני רישום הסרטן אשר היו מוסתרים במשך כמה עשורים עד אז. ביולי 2001 פורסם לראשונה הדו"ח הראשון של רשם הסרטן עם תוצאות מבהילות בנפת עכו ובנפת חיפה

מיפוי

מתוך פרסום המיפוי הראשון של מחלות סרטן בישראל, יולי 2001

הקואליציה הוקמה בכדי לצור לחץ ציבורי לטפל בבעיה שבה חולה המפרץ – עודפי תחלואה.

ונתוני התחלואה רק מחריפים עם השנים. כבר אז היה ברור לנו מעל כל צל של ספק מהן הסיבות לכך: הפעילות התעשייתית. והשקט התעשייתי – מגמת ההשתקה לה שותפים השלטון וההון, וגם אדישותו של הציבור. אנחנו מקווים שלפחות האדישות של הציבור מתחילה להסדק, כעת כאשר המודעות הגוברת נותנת את אותותיה בהרבה מובנים.

השבוע, כתב פרופסור מיכה בר חנא, חבר סגל באונ' חיפה ורשם הסרטן עד לפני 3 שנים:

מיכה בר חנא 

את כל פרסומי רישום הסרטן בישראל ניתן למצוא כאן בקישור לאתר משרד הבריאות

פרסום הדו"ח של רשם הסרטן בתקשורת:

ישראל היום (דעה: פרופ' בר חנא)

רשת ב

הארץ

Ynet

מעריב אונליין

רדיו ללא הפסקה (103FM)

ידיעות אחרונותידיעות אחרונות תמונה נוספת – מתוך עמוד הפייסבוק של הקואליציה

נענע 10

וואלה! חדשות

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב