חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

פצצה על גלגלים

פורסם ב- 9/5/2011

מתחילת שנת 2011 נעות בכבישי ישראל מדי יום אלפי משאיות המובילות חומרים מסוכנים ללא פיקוח משרד התחבורה כנדרש בחוק. מדובר באלפי טונות של חומרים דליקים ורעילים היוצאים במכליות ענק מנמלי ישראל ומהמפעלים הכימיים במפרץ חיפה, ברמת חובב ובים המלח ועושים את דרכם על כבישי ישראל, תוך שמבצעים חניות ביניים בקרבת אזורים מיושבים. בעקבות שינוי ארגוני במערך הפיקוח של משרד  התחבורה הוסטו הפקחים המתמחים בשינוע חומרים מסוכנים למשימות אחרות.

"זו פצצה מתקתקת וסכנה של ממש לציבור. בשבועות האחרונים נתקלתי בכמה דוגמאות של משאיות שנושאות חומרים מסוכנים וחונות ליד שכונות מגורים", מעיד קצין בטיחות מתחום התחבורה ומוסיף: "רכב שמוביל חומרים מסוכנים ומעורב בתאונת דרכים – הכוחות בשטח חייבים לדעת איך לטפל בו. כל חומר דורש התייחסות שונה, ואם אין עליו רשימת פעולות מסודרת – שפקחי משרד התחבורה אמורים לוודא שבוצעו – זה עלול להסתיים באסון גדול מאוד".

על פי דוח של המשרד להגנת הסביבה שפורסם בעבר, תקריות חומרים מסוכנים מתרחשות מדי שנה בשנה, שליש מתוכן – במהלך השינוע. "כיום רוב החומרים המסוכנים מובלים במשאיות, ורק מיעוטם מובל ברכבת. כמות החומרים המסוכנים המשונעת גדלה בהתמדה, ובד בבד הכבישים נעשים צפופים יותר. שינוע חומרים מסוכנים באמצעות מכליות או משאיות יוצר מטרד וסיכון עבור משתמשים אחרים באותם צירי תנועה וכן עבור האוכלוסייה".

לקריאת הכתבה המלאה באתר NRG >>

שינוע והובלה של חומרים מסוכנים

תגובת הקואליציה לבריאות הציבור

שינוע חומרים מסוכנים (חומ"ס) בארץ, ובפרט בקרבת תושבים (בתי מגורים, מוסדות ציבור, מקומות עבודה, לימודים ועוד), חייב להתבצע בהתאם לתקנות המחמירות ביותר הקיימות: בחירת תוואי השינוע הבטוח ביותר והקצר ביותר, הכשרה של המובילים, תחזוקה שוטפת של כלי הרכב, הגברת האכיפה, הקצאת כוח אדם מיומן לפיקוח, ועוד. בישראל, מדינה צפופה ועמוסה, התושבים חשופים לתאונות, דליפות וכשלים ללא הרף, ועל כן על הרשויות לפעול ויפה שעה אחת קודם.

הקואליציה לבריאות הציבור קוראת:
1. על משרדי הממשלה האחראיים (התחבורה, הגנת-הסביבה, הבריאות והתשתיות) לערוך בדק-בית משמעותי ויסודי לגבי שינוע חומ"ס, ולתאם את האחריות ואת הסמכות של כל משרד ומשרד.
2. להגביר את האכיפה על מובילים (חברות תובלה ומובילים של מפעלים), כגון ביקורות פתע, בדיקות בדרכים, הכשרות והגברת מערך האכיפה וכמות הפקחים.
3. יש לקבוע מפת דרכים לשינוע חומ"ס, בה תקבע מדיניות בתחום: התוואי הבטוח והקצר ביותר מנקודה לנקודה, העדפת שינוע ברכבות מאשר במשאיות ובמיכליות-כביש. יש לציין שהדרך הבטוחה ביותר היא צנרת תת-קרקעית.

עוד בנושא:

נייר עמדה: על הסכנות הטמונות בשינוע ברום לנמל חיפה >>

דו"ח: הערכת נזקים מתאונה הכרוכה בחומרים מסוכנים במפרץ חיפה >>

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב