חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

צו סגירה למיכל האמוניה – הסאגה נמשכת

יום ראשון 28.5.17 –
שופטי העליון אישרו לחיפה כימיקלים למלא את המכל פעם אחת נוספת עד אז, במידה שהמשרד להגנת הסביבה והגורמים הרלוונטיים יאשרו כי מילוי המכל ייעשה בבטיחות הראויה ובמגבלות הביטחוניות
מאמר של עדי חשמונאי ואלי אשכנזי ב"וואלה": בית המשפט נתן הארכה נוספת לריקון מכל האמוניה – עד 31 ביולי
יום חמישי 20.4.17 –
פרופ' אהוד קינן: "אסון בסדר גודל של פצצת אטום או צונאמי הוא חסר תקדים בהיסטוריה של מדינת ישראל, וכך תהיה גם תגובתו של צה"ל. אבל חמור מכך הוא האיום האסטרטגי של גרירת המדינה למלחמה אזורית, שאין לדעת מה יהיו תוצאותיה. זהו חלומם של כל הסהרורים והמטורפים שמאכלסים בצפיפות את המזרח התיכון, אלו המייחלים למלחמת גוג ומגוג ולביאת המשיח ולאיתחול מחדש של כל המרחב הזה. כל מה שנחוץ הוא שילוב של ממשלה חסרת אחריות ומטורף אחד שיפגע באניית האמוניה"

 

יום שלישי – 4.4.17 –

בית המשפט מונע, בינתיים, את כניסת האונייה ומודיע כי חיפה כימיקלים היא האחראית הבלעדית למצב שנוצר כלפי עובדיה.
בית משפט העליון (בשיבתו כבג"ץ) דן היום בערעור חיפה כימיקלים על ההחלטה לסגור את מכל האמוניה. הרכב השופטים החליט כי פרקליטות המדינה תודיע על החלטת השר להגנת הסביבה לגבי החלופות והתאחדות התעשיינים תגיש תצהיר אודות כמויות האמוניה הדרושות ממכל האמוניה עבור כל מפעל עד סוף מאי 2017, עד יום חמישי בשעה 18:00.
לגבי סכנת הפיטורים הרובצת מעל עובדי חיפה כימיקלים מזכירים השופטים כי כבר לפני 4 שנים (8.4.13) בסיכום הדיון שנערך אצל היועץ המשפטי לממשלה נמסר לחברת חיפה כימיקלים כי הפעלת מכל האמוניה תותר עד 1.3.17 או עד הקמת מפעל לייצור אמוניה, המוקדם מבינהם. חברת חיפה כימיקלים לא התכוננה לעניין ולכן האחריות רובצת  עליה.
לא תותר כניסת אוניית אמוניה ללא החלטת בית המשפט העליון.

 

יום ראשון – 2.4.17 –

אוניית האמוניה בדרכה לישראל והיא צפויה להגיע לקראת פסח ופסחא לנמל חיפה. במכתב דחוף ששלחו פרופ׳ קינן ושכטמן ומומחים נוספים לשרי הממשלה אתמול, הם הזהירו מפני מילויו מחדש של המיכל שעלול לגרום לקריסתו והתבקעותו ולגרום לאסון המוני

לאחר שנודע כי ראש הממשלה יעלה לדיון את נושא מערך האמוניה במפרץ חיפה בישיבת הממשלה הקרובה, שלחו פרופסור אהוד קינן ושמונת הפרופסורים הנוספים החתומים על דו"ח הסיכונים מאוניית האמוניה, מכתב לשרי הממשלה, המבהיר כי ההחלטה לאפשר את כניסת אוניית האמוניה ומילוי המכל במצבו הנוכחי (לאחר ריקון מרבית האמוניה מהמיכל, עד לכמות של 416 טון) תהיה החלטה חסרת אחריות ומסוכנת. בעיקר מכיוון שריקון המכל מאמוניה ומילואה מחדש יביא להחלשות גדולה עוד יותר של המכל.
הדיון שהיה אמור להתקיים היום בבית המשפט העליון נדחה שוב, הפעם ליום שלישי. בינתיים קבע בית המשפט עיכוב של ביצוע ריקון מכל האמוניה.
במקביל, נדחה גם הדיון בבג"ץ (שנקבע להתקיים היום) ליום רביעי. שם מבקשת חברת חיפה כימיקלים לבטל את הפסיקות לריקון מיכל האמוניה, ולהוציא צו עיכוב ביצוע לריקון המכל, שיאפשר לה לא לרוקן אותו לחלוטין. מנגד הגישה עיריית חיפה בקשה שנועדה לוודא כי עד אשר בג"ץ ידון בבקשות, לא יותר לחיפה כימיקלים להזמין למפרץ אניית מילוי למכל.

בתוכניתה של קרן נויבך 'סדר יום' הבוקר ברשת ב', טען סמנכ"ל התפעול של חיפה כימיקלים כי ברז הריקון של מכל האמוניה נמצא בגובה 10 ס"מ. פרופסור אהוד קינן אמר בתגובה כי אם כך אזי חיפה כימיקלים שיקרו עד עכשיו בבתי המשפט כשטענו כי לא ניתן לרוקן את 416 טון האמוניה שנשארו במכל ללא תוכנית ריקון מיוחדת, אלא שעכשיו נתגלה כי ניתן לרוקן את המכל עד 44 טון ללא בעיה.

 

יום רביעי – 29.3.17 –

חיפה כימיקלים לא הגישה היום תוכנית לריקון מלא של מכל האמוניה
החברה הגישה היום ערעור לבית המשפט העליון על ההחלטה לסגור את מכל האמוניה ועל מועד הסגירה, וזאת במקום להגיש היום לבית המשפט תוכנית מפורטת לריקון מלא של המכל כפי שפסקה שופטת בית המשפט המחוזי. נראה שחברת חיפה כימיקלים תעשה כל שבידה בכדי לעכב את ריקון המכל ולמשוך זמן נוסף בניסיון להפוך את החלטת בית המשפט. דיון בערעור נקבע ליום ראשון.

 

יום ראשון – 26.3.17 –

תוכנית ריקון מועדפת למכל האמוניה תקבע ביום חמישי 30.3.17
ב-8 במרץ פנתה הנהלת המפעל לבית המשפט המחוזי בבקשה שיתיר להשאיר 600 טונות במכל בטענה כי המשאבות לא יודעות לשאוב מתחת לכמות זו ויש צורך בהכנת תוכנית לריקון הכמות הנותרת. היום נחשף בדיון בבית המשפט המחוזי כי במכל האמוניה נותרו 416 טון אמוניה. לשאלת השופטת כיצד יתכן שחיפה כימיקלים טענה שהמשאבות לא יכולות לשאוב מתחת לגובה הזה, ובכל זאת נשאב עוד שליש השיב עורך הדין המיצג את חיפה כימיקלים כי המשאבות המשיכו לפעול לריקון ולכן נוצר המצב הזה: "הנחת העבודה הייתה כי המשאבות יעצרו אוטומטית". לפיכך דחתה השופטת את בקשת חיפה כימיקלים למתן ארכה נוספת לסיום ריקון מכל האמוניה וקבעה כי תוך שלושה ימים (עד 29.3.17) תוגש תוכנית מפורטת לריקון מלא של המכל. המשרד להגנת הסביבה יתייחס לתוכנית ולחוות הדעת של פרופסור אהוד קינן ויום לאחר מכן ייערך הדיון בבית המשפט לגבי תוכנית הריקון המועדפת.

 

יום ראשון – 19.3.7 –

בבית המשפט העליון נערך דיון בו הוצגו עמדת המדינה בעניין ריקון מכל האמוניה והצעות חיפה כימיקלים לחלופות.
בדיון השתתפו נציגים ממשרד ראש הממשלה, המועצה לביטחון לאומי, משרדי האוצר, הגנת הסביבה, הכלכלה, הביטחון ופיקוד העורף ובמהלכו הובהר כי אף גורם לא ביקש להאריך את מועד השימוש במכל, לצרכי חירום או לצרכי המשק. ולכן, בהעדר נימוק בטחוני, אין סיבה שלא לסגור את המכל מה-1 לאפריל, בכפוף לסוגיית אופן ריקון המכל.
את ריקון 600 הטון האחרונים במכל האמוניה תנהל משטרת ישראל כ"מבצע". על פי הערכות שהוצגו בדיון, ריקון מלא יימשך בין חודש לארבעה חודשים.
חיפה כימיקלים הציגה שלוש חלופות להמשך יבוא האמוניה (חלופות במקום יבוא אמוניה באוניה אחת גדולה אחת לחודש):
חלופה 1 – מסוף האמוניה בנמל ימשיך לעבוד ויוחזק בו מלאי קבוע של 4,000 טון (כיום – 14,000 טון), כאשר האוניות שיספקו את האמוניה למסוף יהיו בעלות קיבולת של עד 2,500 טון (כיום – 16,000 טון)
חלופה 2 – מסוף האמוניה בנמל יפסיק לעבוד – האוניות יספקו את האמוניה ישירות למפעל חיפה כימיקלים צפון דרך קו תת קרקעי, כאשר הן יהיו בעלות קיבולת של עד 2,500 טון (כיום – 16,000 טון).
חלופה 3 – כל יבוא האמוניה יתבצע באיזוטנקרים של כ- 12 טון שיישלחו באוניות לנמל חיפה ולנמל אשדוד (יחסוך נסיעת מכליות כביש מצפון לדרום). לכמויות הנצרכות כיום ע"י חיפה כימיקלים (צפון ודרום) יידרשו כ- 20 איזוטנקרים ליום.

יום חמישי – 9.3.17 –

ועד העובדים של חברת חיפה כימיקלים נגד סגירת המיכל. יו"ר ועד עובדי חיפה כימיקלים דרום אומר כי הם שותפים לחרדות ולדאגת הציבור ולא מתווכחים עם החלטת בית המשפט, אך מבקשים זמן קצוב שבמהלכו כל הגורמים הרלוונטיים ישבו ויחליטו על הפתרון הדרוש, בכדי למנוע פיטורי עובדים בהתראה של חודש. 300 עובדים מפגינים נגד שר האוצר משה כחלון.

 

יום רביעי – 8.3.17 –

ג'ולס טרמאפ, יו"ר חברת חיפה כימיקלים, מבקש מממשלת ישראל פרק זמן של שלוש שנים להקמת מתקן אמוניה חלופי במישור רותם ומציע עסקה עם ממשלת ישראל, במסגרתה ייבנה המתקן בעלות של 350 מיליון דולר, כשמחציתו תמומן באמצעות מענק ממשלתי.

בתוך כך, אתמול פנתה הנהלת המפעל לבית המשפט המחוזי בבקשה שיתיר להשאיר 600 טונות במכל, מחשש לפגיעה בו אם ירוקן לחלוטין.
עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה: "כל זה לא מפתיע ומי שרגיל לזלזל בחוק ובחיי אדם כנראה גם ימשיך ככה. השאלה אם המדינה תיכנע ללחצים האלה. בינתיים המשרד להגנת הסביבה נראה נחוש ומתעקש על פינוי המכל בחיפה…עם זאת, המשרד תומך בהקמת מכל אחר בעזרת המדינה וזאת למרות העבודה המאומצת של מיטב המומחים כדי להוכיח שאין צורך במכל כזה, כי הוא יהיה מסוכן גם בדרום, שאמוניה אינה מוצר לאומי ושהמדינה לא צריכה לפעול כדי לספק אותה בעצמה – ההתנהלות של המדינה ממשיכה להיות בעייתית וממשיכה לתת פרסים למי שעובר על החוק. כך, לעולם לא תהיה הרתעה והתושבים ימשיכו לחיות בסיכון מתוך ידיעה שחייהם תמיד בעדיפות נמוכה מאשר רווחי אותם טייקונים".

 

יום רביעי – 1.3.17 –

מיכל האמוניה ירוקן עד ה- 1.4.17
בית המשפט המחוזי בחיפה דחה היום את ערעורה של חיפה כימיקלים על הצו שקבע כי על החברה לפנות את מכל האמוניה וקבע כי על המכל להיות ריק עד הראשון באפריל. כמו כן קבע בית המשפט כי החל מרגע זה נאסר למלא את המכל בכל דרך שהיא. עוד קבע, כי לא ניתן יותר להביא אוניות אמוניה לישראל, ולמעשה קבע כי המכל יושבת בתוך 30 יום.
השאלה מי כעת הולך להבטיח שזה ייושם, במיוחד לאור העובדה שהמפעל ממשיך להלחם ולפרסם טענות שווא יחד עם התאחדות התעשיינים, גם אחרי שכל הגורמים כולל המדינה והמשרד להגנת הסביבה אימצו את עמדת דו״ח קינן והודו שהם טעו בכך שהסתמכו על ההערכות המוטעות והמטעות של חיפה כימיקלים לאורך שנים.

 

יום שלישי – 28.2.17 –

נחשף כי במשרד להגנת הסביבה הכינו דו"ח למען הדיון המתקיים בבית המשפט ובו הודו כי נפלו פגמים משמעותיים ושגיאות בהערכת הסיכונים של מפעל "חיפה כימיקלים", שטענו שהמכל בטוח לשימוש ולא נשקפת ממנו סכנה. בדו"ח פורטו "הטעיות" ופגמים קשים בהערכת הסיכונים של מפעל חיפה כימיקלים ונקבע בין היתר, שבניגוד לעמדת המפעל, לא רק צונאמי עלול להוביל להצפת המכל, ואין ודאות שרעידת אדמה או דליפה לא יביאו לאסון. בכך יישר קו עם דו"ח שהזמינה עיריית חיפה. עד עכשיו, אומר פרופ' אהוד קינן, המשרד עשה "הכל כדי לעכב את הפתרון".

 

יום ראשון – 26.2.17 –

בדיון בבית המשפט המחוזי אמרה השופטת תמר שרון נתנאל כי לא ריאלי לתת החלטה של פינוי האמוניה תוך עשרה ימים. מחוץ לדיון נערכה ההפגנה הגדולה ביותר כנגד התעשייה במפרץ חיפה – 3,000 מפגינים קראו להפסקת השימוש במיכל האמוניה. לא ניתנה החלטה בתום הדיון, השופטת אמרה כי ההחלטה תינתן בהמשך השבוע.
במקביל אמר השר להגנת הסביבה כי בכל מצב המיכל יפורק תוך שלושה חודשים. לדבריו חיפה כימיקלים לא הותירו לנו ברירה אלא לשלול להם את היתר הרעלים, לתת למשק שלושה חודשים להתארגנות לייבוא אמוניה, וזאת ההחלטה שהוצאנו באופן רשמי לחיפה כימיקלים.

יום חמישי – 23.2.17 –

ביה"מ המחוזי בחיפה דחה את בקשת חיפה כימיקלים לדחות את הדיון בעניין הערר על פסיקת בימ"ש לעניינים מנהליים מן השבוע שעבר, ולרוקן את מכל האמוניה ב-90 יום בעקבות הודעת המשרד להגנת הסביבה על אי חידוש היתר הרעלים וקביעת מסגרת זמן של 90 ימים לאספקת תצרוכת אמוניה לכל לקוחותיה בישראל. עם דחיית הבקשה יתקיים הדיון במועדו המקורי, ביום ראשון הקרוב.
מהקלטות של סגן יו"ר המל"ל שהגיעו לידי חדשות 2 עולה כי לצורך חיבור הדוח ביקשו במועצה את עצתו של לא אחר ממנכ"ל חיפה כימיקלים, שהמיכל ברשותה.

יום רביעי – 22.2.17 –

החלטה היסטורית – המשרד להגנת הסביבה הודיע כי לא יחדש את היתר הרעלים של מיכל האמוניה שיפקע בעוד שבוע: "במהלך השימוע ביקשנו מחיפה כימיקלים להציג לנו חלופה ברורה וישימה עם לוחות זמנים קצרים וקבועים למכל. לצערנו, הנהלת חיפה כימיקלים בחרה שלא להשתמש באפשרות זו, כפי שגם בעבר בחרה שלא לפעול להצלחת המכרז להקמת מפעל האמוניה בדרום". המשרד לא יחדש את היתר הרעלים, הפוקע ב-1.3.17. על מנת שהתעשייה תוכל למצוא מענה חלופי לאספקת האמוניה תינתן הארכה של 3 חודשים (עד ה-1.6) במהלכם תספק חיפה כימיקלים את כלל צורכי המשק, ובכלל זה לשעת חירום.

יום רביעי – 15.2.17 –

חיפה כימיקלים מתעלמת מהחלטת בית המשפט: החברה טרם החלה לפנות מיכל האמוניה, הפסיקה לספק אמוניה ללקוחותיה ומשתמשת בה לצרכיה בלבד (בניגוד לפסיקת בית המשפט), בתקווה שהמהלך ייצר לחץ על בית המשפט לשנות את החלטתו. החברה מנסה ליצור מסע הפחדה בתרחישי פגיעה קשה במשק. פרופ' אהוד קינן: ריקון מכל האמוניה יפגע בתעשייה? זה קשקוש. חיפה כימיקלים כנראה תגיש עוד תוכנית חלופה בלתי אפשרית שתקנה לה שקט של כמה שנים.

יום שני – 13.2.17 –

החברה הודיעה כי תערער על החלטת בית המשפט הקובעת כי על החברה לרוקן את מיכל האמוניה תוך עשרה ימים בטענה כי סגירת המכל תפגע קשה בתעשיות רבות. בתגובה לכך טוען פרופ' אהוד קינן, ראש הועדה המקצועית לבחינת נושא האמוניה במפרץ חיפה, כי זהו קשקוש והדאגה הגדולה של החברה היא סיום הסכם החכירה שלה מבז"ן השנה, שיחייב אותה להשקיע 6000 מיליון דולר בניקוי הקרקע ובפירוק המתקנים.

יום ראשון – 12.2.17 –

השופטת ג'אדה בסול, דנה בצו הסגירה שניתן לחברת חיפה כימיקלים על מיכל האמוניה בבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה וקבעה כי חברת חיפה כימיקלים ראשית להשתמש באמוניה שבמיכל ולרוקנו תוך 10 ימים ואסרה עליהם למלא אותו מחדש. כמו כן, החברה תדאג למציאת חלופות להבטחת קיומו של מלאי האמוניה לשעת חירום. ההחלטה התקבלה לאחר הארכת הצו הזמני שניתן ביום רביעי. לשון ההחלטה
המפעל עוד צפוי לערער על ההחלטה.
עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה בתגובה: "זאת החלטה דרמטית והיסטורית משמחת מאד. סוף סוף אנחנו מתחילים לראות שינוי לטובת תושבי חיפה ומפרץ חיפה. השינוי הוא בזכות הלחץ הציבורי המתמשך שבעקבותיו עירית חיפה פרסמה את הדו"ח החדש שגרם לשופטת לקבל את ההחלטה הדרמטית. גם אם המפעל יערער, אנחנו נמצאים בצומת דרכים היסטורית ומה שהתאפשר בעבר לא יהיה עוד"

 

יום חמישי – 9.2.17 –

בתום הדיון נקבע כי החלטה סופית תינתן ביום ראשון (12.2.17) ועד אז צו הסגירה יישאר בתוקף
ללא ספק מדובר בעליית מדרגה נוספת במאבק נגד מיכל האמוניה ונגד התעשייה המזהמת בכלל. אנחנו מקווים שהשופטת שתדון בצו הסגירה, לא תשתכנע מטענות המפעל או מהתערבות של גופים נוספים במדינה ותבטל את הצו אלא תשאיר אותו על כנו.
עם זאת, כל עוד מיכל האמוניה נותר מלא באמוניה הסכנה עדיין מרחפת
השר להגנת הסביבה, זאב אלקין: "עד היום ההתנהלות היתה על אחריות המדינה בלבד. המדינה הלכה למכרז והושקעו 700 מיליון שקלים ותכנית עסקית עם היתכנות גדולה שהיזמים יבואו. אבל ירידה במחירי הגז ובמחירי האמוניה הובילו לכך שהתכנית הפכה לפחות ופחות כלכלית בקו הגמר.  ראינו ששינויים קוסמטיים במכרז האמוניה לא יעזרו והפסיביות של מפעל חיפה כימיקלים שטען כי הבעיה היא של המדינה והיא זו שצריכה לספק פיתרון ולכם החלטנו לשנות את כללי המשחק. הודענו לחיפה כימיקלים שיש להם טעות יסודית בתפיסה מאחר והם הצרכן העיקרי של האמוניה וזו בעיה שלהם. הודענו להם שאם לא יציגו תכנית ברורה להפחתתת  הסיכון, קרי הוצאתו של מיכל האמוניה ממפרץ חיפה, לא נאריך להם את ההיתר לעשות שימוש ברעלים ונשים אותם במצב שהמיכל ייסגר. אולטימטום – תכנית ברורה או סגירת המיכל."

 

יום רביעי – 8.2.17 –

השופטת סיגלית גץ אופיר מבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה הוציאה צו סגירה למיכל האמוניה, עד לקיום דיון בנושא ביום חמישי 9.2.17 בשעה 11:30.

 

יום רביעי – 1.2.17-

עיריית חיפה פנתה לבית המשפט בבקשה לסגור את מיכל האמוניה, לאחר שצוות הועדה המקצועית לבחינת נושא האמוניה במפרץ חיפה קבע כי יש לסגור את המיכל באופן מיידי היות והוא מהווה סכנה ממשית למאות אלפי אנשים. פרופ' אהוד קינן, ראש הועדה המקצועית לבחינת נושא האמוניה במפרץ חיפה: "לא ייתכן שבמשך שלושים שנה מעולם לא בדקו את המכל לפרטי פרטים. כשראיתי את הנתונים והמצב של המכל נחרדתי. המכל בסוף חייו. יש ארבע או חמש נקודות במיכל עם בעיות קשות מאוד. הוא יכול להתפרק מחר בבוקר."

 *חברי הועדה: פרופ' אהוד קינן, פרופ' נועם אליעז, פרופ' ידידיה בנטור, ד"ר אליק גרויסמן, פרופ' אשר טישלר, פרופ' עמוס נוטע, פרופ' אמנון שטנגר, פרופ' דן שכטמן, פרופ' ישראל שכטר, פרופ' יואל ששון

בתקשורת:

עובדי חיפה כימיקלים מפגינים: "כחלון חסר רגישות חברתית", יובל בגנו, 9.3.17, מעריב

 

עובדי "חיפה כימיקלים" נגד סגירת מכל האמוניה: "אלפי עובדים יפוטרו",  אלי אשכנזי, 8.3.17, וואלה!NEWS

ועד עובדי המפעלים יצא נגד ההחלטה לסגור את המכל עד 1 באפריל והתריע: "אלפים יהפכו מובטלים ערב חג הפסח". הוועד נערך לצעדים חריפים עד למציאת פתרון. "חוסר רגישות חברתית, אי אפשר לזרוק את העובדים"

 

יו"ר חיפה כימיקלים מבקש 3 שנים להקמת מתקן אמוניה בדרום, אילנה קוריאל, 7.3.17, Ynet

ג'ולס טרמאפ, יו"ר חברת חיפה כימיקלים, מבקש מממשלת ישראל שלוש שנים להקמת מתקן אמוניה חלופי במישור רותם. יונה יהב, ראש עיריית חיפה, בתגובה: "זהו עוד תרגיל הונאה של חיפה כימקלים שמבזה את החלטת בית המשפט שקבע כי המכל מהווה סכנת חיים ויש לרוקן אותו"

 

האם שתי נשים ערביות יצילו את העיר חיפה?, אביגדור פלדמן, 23.2.17, הארץ

שתי נשים ערביות אמיצות ניסו להציל את העיר חיפה מפני אסון האמוניה המתרגש לבוא. לא בטוח שזה יספיק

 

מחבר דו"ח האמוניה: המדינה הפקירה את הציבור עשרות שנים, יאיר קראוס, nrg, 28.2.17

בהמשך לפרסום ב-360 לפיו המשרד להגנת הסביבה תקף את הערכת הסיכונים של "חיפה כימיקלים" ובכך יישר קו עם דו"ח שהזמינה עיריית חיפה, תוקף פרופ' אהוד קינן את המשרד על כך ש"עשה הכל כדי לעכב את הפתרון". ראש עיריית חיפה: "אם סגירת המכל תתעכב בכמה שנים – אני מתאבד"

 

מה הגורמים לסגירת מכל האמוניה ולשינוי בעמדת המדינה?, יאיר קראוס, 27.2.17, nrg

פרסום ראשון: בדו"ח שהוכן במשרד להגנת הסביבה פורטו "הטעיות" ופגמים קשים בהערכת הסיכונים של מפעל "חיפה כימיקלים". נקבע בין היתר שבניגוד לעמדת המפעל – לא רק צונאמי עלול להוביל להצפת המכל, ואין ודאות שרעידת אדמה או דליפה לא יביאו לאסון

 

ביהמ"ש המחוזי יפרסם את החלטתו בעניין פינוי מיכל האמוניה עוד השבוע, ליאור גוטמן, כלכליסט, 26.2.17

במהלך הדיון אמרה השופטת כי ברור שההחלטה לרוקן את מיכל האמוניה ב-10 ימים אינה סבירה; אלפי בני אדם, בהם עובדי עיריית חיפה, תלמידים ותושבים מודאגים, הפגינו מול בית המשפט בדרישה לפנות את המיכל

 

החברה שבבעלותה מיכל האמוניה ייעצה למדינה לגבי מסוכנותו?, יוסי מזרחי, חדשות 2, 23.2.17

המועצה לביטחון לאומי אחראית לחיבור הדוח שקבע כי מיכל האמוניה בחיפה מהווה סיכון נמוך לתושבים בעיר ובאזור. אך מהקלטות של סגן יו"ר המל"ל שהגיעו לידי חדשות 2 עולה כי לצורך חיבור הדוח ביקשו במועצה את עצתו של לא אחר ממנכ"ל חיפה כימיקלים, שהמיכל ברשותה. כך זה נשמע

 

הערעור של "חיפה כימיקלים" הוא מבחן לתקשורת, ליאורה אמיתי, העין השביעית, 15.2.17

האם תשנה את התנהלותה בכל מה שקשור לאיום המתמיד על חייהם של מאות אלפי תושבים בצפון?

 

"ריקון מכל האמוניה יפגע בתעשייה? זה קשקוש", אורה קורן, themarker, 14.2.17

פרופ' אהוד קינן: "הדאגה הגדולה יותר של חיפה כימיקלים היא סיום הסכם החכירה שלה מבזן השנה, שיחייב אותה להשקיע 600 מיליון דולר בניקוי הקרקע ובפירוק המתקנים שיעברו לנגב"

 

ماذا بعد قرار المحكمة اخلاء حاويات الامونيا في حيفا؟!, PANET ,14.2.17

 

אתגר היום שאחרי – אחרי שנים של התעלמות, כחש וחוסר אחריות, האמוניה הפכה להיט, ליאורה אמיתי, העין השביעית, 13.2.17

לא בכל יום מתקבלת החלטה בבית משפט במחיאות כפיים, בהתרגשות גדולה. לא יהיה מוגזם לומר שכולנו חשנו את משק כנפי ההיסטוריה באולם בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה, כשהשופטת ג'אדה בסול קיבלה החלטה אמיצה

 

المحامية جميلة هردل واكيم للشمس: "قرار إغلاق مصنع الأمونيا خاضع للاستئناف والأمل بإلغائه ضعيف", 13.2.17, ASHAMS

 

הדרך להוצאת מכל האמוניה מחיפה עוד ארוכה, ליאור גוטמן, כלכליסט, 13.2.17

ביהמ"ש החליט אתמול על ריקון וסגירת מכל האמוניה בחיפה בתוך 10 ימים. אך כשהימצאות החומר הרעיל בצפון שווה הרבה כסף לכיל ולחיפה כימיקלים, כשהמכרז לבניית המפעל בדרום נכשל וכשהחלופות לאו דווקא ישימות, לא בטוח שזה יקרה כל כך מהר

 

בית המשפט הורה לרוקן את מכל האמוניה בחיפה בתוך 10 ימים, נועה שפיגל, הארץ, 12.2.17

לבקשת העירייה, בשבוע שעבר הוצא צו סגירה זמני למכל, זאת בעקבות דו"ח על סיכוני האמוניה במפרץ

 

ביהמ"ש לחיפה כימיקלים: לרוקן בתוך 10 ימים את מיכל האמוניה ולא למלאו מחדש, ליאור גוטמן, כלכליסט, 12.2.17

השופטת הורתה על סגירת המיכל עד להודעה חדשה. ההחלטה ניתנה ללא נציגי חיפה כימיקלים, בעלי המיכל, שבחרו שלא להגיע לדיון. עיריית חיפה: "מדובר בהישג נוסף בדרך ארוכה של מאבקנו לסילוק מיכל האמוניה"

 

בית המשפט: לרוקן את מכל האמוניה בחיפה תוך 10 ימים, אחיה ראב"ד ואילנה קוריאל, Ynet, 12.2.17

על חיפה כימיקלים לדאוג לרוקן את מכל האמוניה בחיפה ונאסר עליה להוסיף אמוניה למכל – כך קבע בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה. החברה תדאג למציאת חלופות להבטחת קיומו של מלאי האמוניה לשעת חירום

 

ביהמ"ש: לרוקן את מיכל האמוניה, פוראת נסאר, חדשות 2, 12.2.17

אחרי צו הסגירה הזמני שהוצא למיכל של חברת חיפה כימיקלים קבע בית המשפט כי הוא ירוקן מהחומר המסוכן תוך 10 ימים ולא ניתן יהיה למלא אותו שוב: "האוכלוסייה חשופה לסכנות". ארגוני הסביבה: "החלטה היסטורית"

 

בית המשפט קבע: מכל האמוניה בחיפה ירוקן בתוך עשרה ימים, אלי אשכנזי ועדי חשמונאי, וואלה!, 12.2.17

בית המשפט לעניינים מקומיים דן בצו הסגירה שהוציאה העירייה למכל האמוניה של "חיפה כימיקלים", ודחה את הערעור שהגיש המפעל. עיריית חיפה בירכה: "החברה תדאג למציאת חלופות להבטחת קיומו של מלאי האמוניה לשעת חירום"

 

מיכל האמוניה: אלף עובדים ומאה אלף תושבים – מחכים לגזר דין, הדר חורש, 9.2.17, וואלה! NEWS

המשרד להגנת הסביבה מאיים לסגור את מיכל האמוניה, המוגדר על ידי הנאבקים לחיסולו "פצצת זמן", בעוד 3 שבועות. אם לא יימצא פתרון ייסגר מפעל חיפה כימיקלים ומפעלים נוספים וכ-1,000 עובדים יילכו הביתה. החלופה: המיכל יישאר, והמשרד ימשיך לשכנע את הציבור שהכל בסדר

 

ביהמ"ש האריך את סגירת מיכל האמוניה בחיפה עד ליום ראשון, ליאור גוטמן, 9.2.17, כלכליסט

אמש ניתן צו סגירה למקום, בעקבות דו"ח של הטכניון שהזהיר מסכנה חמורה לחיי חצי מיליון תושבים במקרה של תקלה או דליפה

 

צו לסגירת מיכל האמוניה בחיפה עד לדיון מחר בבוקר, נתי יפת, 8.2.17, גלובס

את הבקשה לצו הגישה עיריית חיפה בעקבות פרסום דוח חמור בשבוע שעבר, ולפיו תרחיש של פגיעה באוניה המייבאת אמוניה לישראל או במיכל עלול להסתיים במוות של עשרות אלפי אנשים

 

הקרב על האמוניה: בחיפה כימיקלים מעדיפים מהלך משפטי, יאיר קראוס, 8.2.17, nrg

בחברת הכימיקלים מבינים שלא יוכלו לנצח בקרב על דעת הקהל בנושא, ומעדיפים ללכת לבית המשפט – שכבר הפך בעבר החלטה של ראש העיר יונה יהב על סגירת מפעל מזהם. גם השר להגנת הסביבה אלקין מודה: "לא אנפיק צו שלא אוכל להגן עליו"

 

"קיימת סכנה אמיתית": עיריית חיפה הוציאה צו סגירה למיכל האמוניה, יונתן הללי, 8.2.17, מעריב

העתירה התקבלה בבית המשפט במעמד צד אחד. ח"כ לפיד: "חייבים לפנות את

 

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב