חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

קבלת פנים לשר שימחון 2005

ביום כניסתו לתפקיד השר לאיכות הסביבה, מיהרו נציגי ארגונים מהקואליציה לבריאות הציבור במפרץ חיפה והגליל ללשכת השר בירושליים, כדי לקדם את פניו בברכה ובבקשה מיוחדת: להכריז על אזור המפרץ כאזור עדיפות לאומי. זה המסמך שהונח על שולחנו במהלך פגישה עימו בלשכתו:

                                   12.1.05

לכבוד: השר לאיכות הסביבה

         מר שלום שמחון

מפרץ חיפה כאזור עדיפות לאומי לטיפול סביבתי

ברכות חמות עם תחילת תפקידך כשר לאיכות הסביבה ואיחולי הצלחה מתושבי הצפון ומפרץ חיפה. אנו שמחים לראותך בתפקיד זה בתור תושב אזור הצפון שמכיר את מורכבות האזור, ורואים במשרד לאיכות הסביבה גורם חשוב שמשפיע מאוד על חיינו.

ברצוננו לשתף אותך במספר נושאים המטרידים את מנוחתנו יום יום, ואנו תקווה כי תראה בנושאים אלו יעדים בעלי עדיפות גבוהה בכהונתך:

1. לאחרונה נחשפו ממדי הזוועה, באשר להתנהלות המפעל תעשיות אלקטרוכימיות בעכו. למרות גודל המחדל, אנו חוזרים ונתקלים בפקידים בכירים במשרד לאיכות הסביבה שמעוניינים לחדש את פעילות המפעל, ומוכנים להאמין לאותם הגורמים ששיטו בהם בעבר. אנו קוראים לך לנקוט עמדה נחרצת נגד פתיחה מחודשת של המפעל והעמדה לדין של האחראים על האסון האנושי והאקולוגי שארע במקום. יש לדרוש מהמזהם לשלם עבור הנזקים שביצע- מקרה זה יהווה אות אזהרה למזהמים אחרים.

2. מפעלים נוספים במפרץ חיפה ממשיכים לזהם את האוויר , הקרקע והמים, ולפגוע בבריאות עובדיהם, בשיעורים שאינם מקובלים בעולם המודרני. נפות עכו וחיפה מובילות את הארץ בעודף תחלואה ומוות ממחלות הקשורות לזיהום סביבתי כימי (סרטן לימפומה שאינו ע"ש הודג'קין, מחלות כבד ומעיים, סרטן ריאות, אישפוזי ילדים ועוד). כיום קיימים בעולם פתרונות טובים להפחתת זיהומים תעשייתיים, אך כל עוד המזהם אינו חושש לכיסו, לא יחול שינוי משמעותי במצב. כאן אנו רואים את תפקיד המשרד כמכריע- אין להקל ראש בזיהום חורג, יש לדרוש מהמזהמים לשלם מכיסם עבור מעשיהם. קודמך בתפקיד החל בגישה נכונה עם הגשת כתבי אישום נגד מזהמים ואנו בטוחים כי תמשיך דרך זו ביתר שאת.

3. למרות נתוני התחלואה הקשים והזיהום החריג במפרץ חיפה רבתי, נמשכת מדיניות של הוספת מפגעים סביבתיים, כגון משרפות פסולת מזהמות, הרחבת פעילות מפעלים מזהמים קיימים, ופתיחת מפעלים מזהמים שנסגרו (כמו קרית הפלדה ותעשיות אלקטרוכימיות). זאת למרות שידוע מראש כי לא יעמדו בדרישות סביבתיות מחמירות.

המלצות הקואליציה לשימת דגש בפעילות משרדך:

1. צעדים משפטיים מול תעשיות אלקטרוכימיות, טיהור המתחם מחומרים מסוכנים, מניעת פתיחתו מחדש, ונקיטת צעדים משפטיים נגד עובדי מדינה שלא מילאו תפקידם בפיקוח, התרעה ואכיפה.

2. סגירת קריית הפלדה עד אשר תעמוד בכל התנאים הסביבתיים המחמירים ביותר. בפועל מחדש המפעל את פעילותו ומבצע ניסויים כושלים להפעלת ההתכה, כל זאת תוך פגיעה בתושבי הקיבוצים הסמוכים אליו.

3. מניעת זיהום ממתחם בתי הזיקוק, והסדרת הפיקוח על המפעלים במתחם. עד היום המעמד האקסטריטוריאלי של המפעלים הקשה על הפיקוח במתחם, יש לפעול להסדרת העניין באופן סופי מול משרד הפנים. לאור הזיהום החורג מהמתחם ועודף התחלואה והתמותה באזור,  יש להיערך ליישום תקנים מחמירים יותר על המפעלים ולאכיפתם היעילה, כולל צעדים משפטיים והטלת קנסות כבדים יותר.

4. הכרה במפרץ חיפה כאזור בעל עדיפות לאומית לטיפול סביבתי. נדרשת הקצאת משאבים, כ"א, אכיפה וחקיקה מתאימה להפחתה משמעותית בזיהום התעשייתי במפרץ חיפה. כמו כן לא יהיה ניתן להוסיף מקורות זיהום נוספים עד שלא תהיה ירידה משמעותית ברמת הזיהום, וירידה בתחלואה ובתמותה. יהיה בכך חסכון אדיר בכספי המדינה המושקעים כיום בטיפול בנזקי הזיהום והתחלואה.

5. עידוד השקעה בפתרונות טכנולוגיים מתקדמים וחדישים לשידרוג שפכי מפעלים, טיפול בבוצות ומניעת השלכתן באתרי הטמנה, נחלים וים.

6. קידום חלופות למשרפות פסולת. המגמה כיום במרבית מדינות המערב היא לסגור משרפות פסולת בשל פגיעתן בבריאות ובשל חוסר היכולת לשלוט בפליטות שלהן. במיוחד נכון הדבר במדינות בהן אין הפרדת פסולת. יש לעצור את המגמה ההפוכה המתרחשת בארץ של פתיחת משרפות ובמיוחד באזור הצפון. יש ליישם כאן את הניסיון והידע המקצועי הקיים בעולם בנושא.

7. קידום חוק אויר נקי. בארה"ב הוכח שחוק אויר נקי הפחית באופן דרסטי את זיהום האויר, והוביל לחסכון אדיר בכספי המדינה.

8. עריכת סקר אפידמיולגי מקיף ומעמיק במפרץ חיפה רבתי, בשיתוף עם מומחי בריאות וסביבה חיצוניים, אשר מסקנותיו יהיו מחייבות להמשך התוויית מדיניות סביבתית באזור מוכה תחלואה ותמותה.

9. הפחתת פליטת דיאוקסינים. יש ליישם את המלצות דוח נציבות הדורות הבאים ביחס לפליטות דיאוקסינים. דיאוקסינים הם מהחמרים הרעילים והמסרטנים ביותר המוכרים כיום, ומשפיעים בכמויות מזעריות ביותר על סיכויי התחלואה והתמותה ממחלות סרטן ועוד.

הקואליציה לבריאות הציבור מאגדת כ 20 ארגוני סביבה מאזור מפרץ חיפה והצפון ומומחי בריאות וסביבה. הקואליציה לבריאות הציבור פועלת להפחתת התחלואה הגבוהה מזיהומים תעשייתיים במפרץ חיפה.

נשמח לתרום מהידע המקצועי הרב שמצטבר בארגון ומחוצה לו, לייעץ למומחי המשרד ולמקבלי ההחלטות בו, ולפעול למען הפחתת הזיהום התעשייתי במפרץ חיפה.

בכבוד רב ובברכת עשייה משותפת,

גיל יעקב

רכז הקואליציה לבריאות הציבור

 

מפרץ חיפה

 

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב