חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

ראיון בנוגע לשפכי תפן, מיקי מירו, רשת ב' 25.10.08

מיקי מירו מראיין את ליאורה אהרון מעמותת אזרחים למען הסביבה

מיקי: בתפן ממשיכים להמטיר מי שפכים מטופלים על ההר במדרונות, איך זה יתכן הרי ניתן פסק דין שמורה להם לאלתר לטפל בשפכים.

ליאורה: נכון. פסק הדין קבע לפני 5 שנים שהם חייבים להפסיק לעבור על חוק המים וזיהום שמורת הטבע שבסמוך, ולהתחבר למכון טיהור אזורי תוך שנה מיום קביעת פסק הדין. המועצה התעשייתית תפן בחסות רשויות השלטון השונות, מאפשרים למחדל המתמשך הזה להתקיים, כבר שנים! מדובר בזיהום מקורות המים, זיהום קרקע, זיהום נחלים, שמורות הטבע של המדינה. כבר יותר מ20 שנה הקולחים – השפכים שלכאורה מטופלים ע"י המועצה התעשייתית תפן, מומטרים בחלקה מתחת למפעל ישקר בתפן, שהיו בה עד לא מזמן עצים וצמחיה. אפשר לראות שם שהעצים שחורים וכל הצמחייה בשטח ההמטרה מתה – מה שמוכיח, עד כמה המים האלו מסוכנים. המים האלו מכילים חומרים מסוכנים, כל מיני מתכות, חומצות ושמנים במשך כל כך הרבה שנים מומטרים כמויות אדירות של רעלים באותה חלקה באזור שמחלחל למי תהום ומעל איזור הפקה גדול של מקורות. אנחנו חוששים, לא רק אנחנו – גם גורמים במשרד הבריאות ורשויות הגנה הסביבה שהמים האלו, יגיעו בסופו של דבר למקורות השתייה, או שכבר הגיעו למקורות השתייה, במקומות מסוימים.

מיקי: מה אתם עשיתם מעבר לשיחה הזו?

ליאורה: חוץ מלהתריע על הסכנות, אין לנו כל כך הרבה מה לעשות. אנחנו מצפים כעת שהרשויות יפסיקו את המחדל המתמשך הזה. השבוע התקיים דיון במנהלת הביוב הארצית – מה שהפתיע מאד. שלאחר כל כך הרבה שנים בהן הסגה הזאת מתמשכת, מסתבר שגורמים מסוימים ברשויות ניסו להציע פתרון שלדעתנו הוא בדיחה. להקים מכון טיהור מקומי, שינוהל ע"י המועצה התעשייתית תפן, ולך תדע מתי הוא יוקם. אנחנו מתנגדים לכך בכל תוקף, גם האזרחים והרשויות.

הרעיון לפי הבנתנו אומר שהם יקימו מכון טיהור, והשפכים שיצאו משם ישמשו לחקלאות וישמשו לאגם מונפורט, אגם תיירותי שנמצא בסמוך לעיר מעלות. מה שאותנו מטריד שהועדה המחוזית לתכנון ובניה,וגם המשרד לאיכה"ס קבעו להם ארכות עד אוגוסט להתחבר למכון הטיהור בעכו. כעת – סוף אוקטובר והם עדיין לא התחילו להקים את המכון הזה.

מיקי מראין את מר ירון קימחי – יו"ר מועצה תעשיית תפן 25.10.08

מיקי: למה אתם ממשיכים להמטיר מי שפכים על ההר?

ירון: קודם כל אלו מים שמטופלים ועומדים בקריטריונים של משרד הבריאות והמשרד לאיכה"ס להשקיה בלתי מוגבלת. כך שעצם ההמטרה היא לא בעייתית. מעבר לזה אנחנו מחפשים פיתרון יותר טוב. הוצע לנו פיתרון להתחבר למכון טיהור השפכים של עכו, אבל מסתבר שזה פרויקט מאד מורכב, הכולל לחפור את הנחלים הכי יפים של הגליל המערבי כולל הרחוב הראשי של ירכא, ועוד דברים מאד בעייתיים ולכן אנחנו הצענו הצעה טובה יותר, בהתייעצות עם פורום סביבתי שהוקם בתפן ששותפים בו אזרחים מהאיזור, ופעילים סביבתיים. הרעיון שעלה לנסות ולמצוא פיתרון מקומי על מנת לטהר את המים לרמה שלישונית, כמעט כמו מי שתייה ואז להזרים את המים לאגם המונפורט.

מיקי: אבל לא קיבלתם אישור לכך.

ירון: אנחנו בתהליכים. היתה ישיבה עם כל הגורמים הרלוונטים, כשהנושא הוצג בצורה מפורטת. יש שיקולים בעד ונגד. אנו רוצים לנצל את המים לטובת האיזור, במקום להזרים את המים לעכו.

מיקי: אבל על הפיתרון הזה היו צריכים לחשוב לפני 5 שנים. לא מובן למה אתם מושכים את הזמן. למה לא למצוא פתרונות לאלתר.

ירון: המים שמוזרמים היום הם מי מטוהרים ועומדים בקריטריונים.

מיקי: אם כך לא צריך כלום, אפשר להגיד ש"הכל בסדר"… אבל, אתה יודע שאלה מים בעייתיים.

ירון: זה מים מבוזבזים שמומטרים על ההרים. אפשר להשתמש בהם לחקלאות ולדברים נוספים. הם מטוהרים מספיק בשביל מה שהם עושים. אם רוצים להשתמש בהם לאגם המונפורט אז צריך לטהר אותר יותר. נכון לעכשיו המים מאושרים ע"י משרד הבריאות להשקייה לחקלאות.

מיקי: ירון לסיום, מה עושים בשורה התחתונה כדי להפסיק את הפרסה הזאת.

ירון: אנחנו עושים את המקסימום שאפשר לעשות הכי מהר שאפשר. מתוך דאגה לאיזור ולא לעשות טעויות בדרך.

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב