logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רקע על המועצה התעשייתית תפן – מחדל מתמשך 2006

המועצה התעשייתית בתפן, "ספינת הדגל" של התעשייה בישראל, גם זכתה בשנים האחרונות לביקורת חריפה* מצד פעילי העמותה, שחשפו את הזיהומים החמורים במערכות השפכים של המפעלים והמועצה.

בעקבות כך, קראנו לועדת המשנה למפגעים סביבתיים לבוא ולבדוק מה קורה בתפן וביולי 2003, ערכה הועדה סיור ודיון במהלכו סיכם ד"ר יורי שטרן יו"ר ועדת הפנים ואיכה"ס של הכנסת: "אני רוצה גם לפנות לאנשי תפן ולראש המועצה, ולהגיד שהאחריות שלכם היא מיוחדת במינה, גם בגלל המיקום שאתם בעצם שולטים על הרבה מאד מים שאחר-כך מגיעים לכל מיני מקומות מתחתיכם, אבל קודם כל כי כולנו רגילים לראות בפארק התעשייתי הזה ספינת דגל של התעשייה הישראלית. אם אנחנו מגלים שפה במקום שהוא כל-כך מהווה דוגמה יש הפרות כאלה של הנהלים ושל התקנים והתנהגות אנטי סביבתית, זה באמת איום ונורא…. הביקורת הציבורית כלפיכם תהיה הרסנית, אם לא תיקחו את זה בצורה רצינית ביותר. אנחנו נדאג שהציבור יידע כמה שיותר על האופן בו מתנהלים המפעלים הכי מוצלחים והכי טובים בארץ באזור שאפילו מהווה ייצוא כשלעצמו, כי סטף ורטהיימר גם מייצא את הידע שלו ושל הקמת פארקים כאלה בעולם. אני מקווה שלא יידבק למוניטין שלו השם הרע בתחום איכות הסביבה".

עוד על הדיון הזה, ניתן לקרוא: בפרוטוקול דיון שהתקיים במועצה התעשייתית תפן.


לאחר הדיון המשכנו לדרוש מהמועצה התעשייתית מידע על הפליטות לאויר, למים ולקרקע בתפן ב- 3 השנים שעברו. בדצמבר 2003 פירסם איגוד ערים לאיכה"ס גליל מערבי את דו"ח השפכים, שסוקר את דגימות השפכים בתפן מ-1999 ועד 2003. גם אנחנו פרסמנו את הערותינו והפצנו אותם. מכיוון שלא הועברו לעמותה ו/או לכנסת נתונים על פליטות לאויר,למרות שהדבר הובטח במפורש במהלך הדיון של הועדה ביולי 03, בקשנו לקיים  דיון נוסף בנדון בכנסת מאי 2004, במהלכו הצהיר מ"מ ראש המועצה התעשייתית, כי לאחרונה החלו לטפל באופן מעמיק בתעשיות המזהמות. אנחנו חזרנו והדגשנו בדיון, את בקשתינו לעריכת ניטור מקיף לפליטות חלקיקי מתכות  ממפעלי המתכת, ובמענה לכך הציב המשרד לאיכות הסביבה ניידת ניטור אויר, למשך כ- 3 שבועות במועצה. אנחנו הבהרנו לכל הגורמים כי הניידת לא אמורה לבדוק את המתכות ובקשנו שוב,כי הארובות והמסננים במפעלי המתכת יבדקו בהקדם. מכיוון שבקשתנו והתזכורות להן לאהועילו, ערכנו סקר בשיתוף המכון הגאולוגי לבדיקת אבק שוקע בתפן ובסביבתה וניתחנו את הרכב האבק. בדיקת הרכב האבק מראה כי יש באבק בתפן ריכוז גבוה ביותר של מתכות כבדות ומסוכנות כגון: עופרת, ניקל, קדמיום כרום ועוד…גם פיתרון לביוב עדיין לא נראה באופק ובימים אלו נודע לנו, כי במשרד לאיכות הסביבה מתכננים להגיש בזיון בי"מש, נגד המועצה התעשייתית בגין המשך הזרמת קולחין לנחל בית העמק.


מה זאת מועצה תעשייתית?

בארגונים הסביבתיים עלתה תהייה עקרונית לגבי קיומה של מועצה תעשייתית בתפן. נושא הרכב המועצות התעשייתיות, נדון במושב האחרון בכנסת. תיקון לפקודת הרשויות המקומיות, שאמור להכשיר את מינויו של מר חנן אסולין לראש המועצה בתפן אושר לאחרונה.

קראו עוד: אפשר להמשיך לזהם, ניר חסון, הארץ, 5.8.04

* קריאה נוספת:

מפעלי תעשייה בתפן מזהמים את מקורות המים במתכות, "א-לה כפר", אפריל 2003

מפעלים של ורטהיימר הזרימו מזהמים שמסכנים מי תהום, אורי אס, הארץ, 4.4.03

"טכנולוגיית להבים" בתפן ממשיך להזרים שפכים מזוהמים, אורי אס, הארץ, 21.4.04

 

 

עודכן באוקטובר 2006

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב