חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

שינוי כיוון 2020

נשיא המדינה קיבל לידו את תוכנית "שינוי כיוון 2020" להתמודדות עם מצב האקלים בישראל

נשיא המדינה:
"עתיד ירוק יותר הוא גם עתיד ורוד יותר לכולם. יש להתחיל לקדם אותו עוד היום- ישראל יכולה להיות מגדלור לעולם"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיבל לידיו היום, יום רביעי, י"א בשבט תש"ף, 7 בפברואר, את תוכנית "שינוי כיוון 2020" בהובלת ד"ר דב חנין, מציעה יעדים ברי ביצוע במדיניות הישראלית, להתמודדות עם שינויי האקלים.

היוזמה עוסקת בשינויים הכרחיים בשורה של נושאים ובהם אנרגיה, תחבורה, חקלאות, המערכות הטבעיות, התכנון העירוני, מערכות החינוך והמערכות הכלכליות. מטרתה לחבר את הנושא האקלימי עם שיפור חיי היום-יום של האזרחים בתחומים הללו. במפגש שנערך בבית הנשיא השתתפו מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, יו״ר מטה הדיור הלאומי זאב ביילסקי, מנהלת מינהל התכנון הארצי, דלית זילבר, נציגי ממשלה ושלטון מקומי ובהם יו"ר פורום רשויות החוף משה פדלון וראש עיריית סכנין ד"ר ספוואת אבו ריא, נציגי האקדמיה, התאחדות הסטודנטים, מועצת תנועות הנוער והארגונים הסביבתיים והחברתיים. כל המשתתפים לקחו חלק בעיצוב התכנית וגיבושה.
על פי התכנית שהוצגה, שינוי הכיוון מחייב התגייסות של מערכות החינוך, מוסדות המדינה והשלטון המקומי, תוך יצירת שותפויות עם החברה האזרחית והמגזר העסקי.

"זהו כבר מזמן לא עניין שולי, של חובבי טבע," אמר הנשיא בפתח הפגישה והוסיף: "אין שום סיבה שישראל, שהוכיחה זה מכבר את כוחה כמוקד של חדשנות טכנולוגית פורצת דרך, לא תהווה מגדלור של מצוינות גם בתחום הקיימות, ברמה העולמית."

הנשיא הדגיש ואמר: "נושא הקיימות והמאבק בשינוי האקלים מקבל, ובצדק, תמיכה גורפת מכל הקשת הפוליטית. זהו תחום שנועד לשפר את החיים של כולנו. אין זה מקרה שהיעדים בתחום הקיימות, שמופיעים בתכנית שלכם, חופפים, במידה רבה, להישגים נדרשים בתחום החברתי."
"עתיד ירוק יותר הוא גם עתיד ורוד יותר, שוויוני יותר, לכולם ויש להתחיל לקדם אותו עוד היום- לסמן יעדי מעשיים ברורים ולדהור לעברם", אמר הנשיא והוסיף: "אני רואה עצמי שותף מלא ככל שאוכל לעזור בנושא".

 

 

ד"ר דב חנין, ממובילי התכנית אמר: "משבר האקלים יוצר מצב חירום אמיתי, בעולם וגם בישראל. אבל המדענים אומרים לנו גם שעדיין יש חלון הזדמנויות לעשות שינוי. הזמן קצר, והשינוי חייב להתחיל השנה. ישראל צריכה ויכולה לתרום למאמץ העולמי, בין היתר בחדשנות טכנולוגית ובפתרונות חברתיים יצירתיים. והשינויים הללו יכולים גם לשפר את חיי היום-יום של כולנו, כאן ועכשיו."

במרכז התכנית עומד עיקרון מוביל- פחות פליטות ויותר ספיגה של גזי חממה ולהלן עיקריה:

1. שינוי כיוון באנרגיה- מעבר מהיר לאנרגיה מתחדשת. אנרגיה מתחדשת מצמצמת זיהום אוויר וגם חוסכת כסף. אפשר לייצר אותה על גבי בנינים, מחלפים ושטחי חקלאות מתאימים. על פי התכנית אנרגיה מתחדשת יכולה להיות מנוע לפיתוח הפריפריה (למשל צפון הנגב – בשטחי הערים, המועצות המקומיות והכפרים הבלתי מוכרים) ולחדשנות טכנולוגית ברמה עולמית בתחום אגירת אנרגיה, הולכתה וניהול הביקושים. גם מטעמי ביטחון ובטיחות, אנרגיה מתחדשת מבוזרת עדיפה על תלות באסדות גז בודדות.
2. שינוי כיוון בתחבורה- דרושה העדפה אמיתית לתחבורה ציבורית, להולכי רגל, ולרוכבי אופניים. הבטחת תחבורה ציבורית נוחה, מהירה ואמינה בכל מקום ובכל זמן, העברתה המהירה לחשמל, חיבורה להולכי רגל וקידום רכיבה באופניים.
3. שינוי כיוון ביחס למערכות הטבעיות- לשמור על הטבע כדי שהוא ישמור עלינו. המערכות הטבעיות הן המפחיתות הכי אפקטיביות של גזי חממה והן חיוניות לחיים שלנו בכל מישור: למזון, למים לאוויר. הכחדת מינים מאיימת גם על יכולתנו לספק צרכים חיוניים לנו. לפיכך, הגנה על המערכות הטבעיות צריכה להיות קו מנחה בכל ההחלטות שמתקבלות.
4. שינוי כיוון בחקלאות ובתזונה- קידום חקלאות מקיימת שתתרום להפחתת גזי חממה ותיצור מזון בריא ומזין יותר. קידום מדיניות תזונה שתצמצם נזקים סביבתיים ופגיעות בריאותיות באמצעות סבסוד מזון בריא, הפחתת התזונה מהחי וצמצום בזבוז המזון.
5. שינוי כיוון בעיר- התחדשות של הערים, והפיכתן לירוקות ולידידויות לבני אדם, להולכי רגל ולרוכבי אופניים, עם עצים, עם צל, עם עירוב שימושים, עם בניה ירוקה.

קרדיט צילום: מארק ניימן / לע"מ
וידיאו עלה לשרת ה- FTPשל לע"מ. צלם: עומר מירון. סאונד: בן פרץ

לפרטים נוספים:
דוברות בית הנשיא- 02-6707256/1
נעמי טולדנו קנדל- דוברת בית הנשיא 052-9463662
עדי אילת- עוזרת דוברת בית הנשיא 054-7950352

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב