חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

תביעה ייצוגית נגד רכבת ישראל בעקבות אירוע הברום בדימונה

עדכון

ביום 29.10.17 התקיים דיון ראשון בתביעה שהגשנו נגד רכבת ישראל בעקבות אירוע דליפת הברום החמור שהיה לפני שנה וחצי.
הרכבת טוענת שלא היה זיהום בעקבות הדליפה, שלא היתה סכנה לתושבים ושהרכבת לא התרשלה ולראיה, המשרד להגנת הסביבה לא נקט בהליכים כלשהם נגד האחראים ברכבת.
אבל נחשו מה מעכב את הדיון בתיק? נכון, המשרד להגנת הסביבה שמסרב למסור את המידע שאסף במהלך האירוע ותוצאות החקירה הפלילית שהוא ניהל נגד הרכבת בעקבותיו ומן הסתם גם הרכבת סירבה למסור את המידע. בדיון התעקשנו שבלי המידע הזה אי אפשר לנהל דיון וביקשנו מבית המשפט לחייב את הרכבת במסירת המידע המלא ובמקביל אנחנו ממשיכים לבקש את המידע מהמשרד להגנת הסביבה באמצעות חוק חופש המידע.

 

עו"ד אמיר ישראלי ועו"ד ג'מילה הרדל ואכים – מנהלת המח' המשפטית של עמותת אזרחים למען הסביבה, הגישו היום (22.3.16) בקשה לתובענה ייצוגית בשם תושבי דימונה וסביבתה, אשר נפגעו כתוצאה מאירוע דליפת הברום שאירע ביום 14.3.16. התביעה מוגשת ע"י תושבת דימונה בטענה כי נגרם לה ולתושבי האיזור נזק שמתבטא ברגשות פחד וחרדה כתוצאה מהאירוע והשלכותיו, וכי הם מרגישים מאוימים ושאין מי שמפקח על כך שאירוע דומה או יותר חמור יקרה שוב.

דליפת הברום בדימונה

בתאריך 14.3.2016 בסביבות השעה 22:30 התרחש אירוע חומ"ס חמור מאין כמותו. האירוע התרחש על מסילת הרכבת הממוקמת בקירוב לכביש 25, והכול בסמיכות לכניסה לעיר דימונה, ובמרחק של מאות מטרים מבתי התושבים ומאזורי מסחר: מרכבת שנסעה ממסוף מטענים בדרום הארץ לכיוון צפון, ניתקו תוך כדי נסיעה מספר קרונות המכילים חומרים מסוכנים, ללא שהנהג, ברשלנותו, שם לב. ברכבת, כך נראה, לא היתה מותקנת מערכת התראה למקרה של ניתוק קרונות. הקרונות שניתקו התגלגלו ונעצרו כחצי קילומטר דרומית לתחנת הרכבת של דימונה. כך, מספר קרונות, בינהם מיכלי ברום, נותרו מונחים על מסילת הרכבת. הרכבת הבאה בתור פגעה במיכלים ומאחד מהם דלפו כמויות ברום גדולות.

ברום הוא חמור נדיף ומסוכן מאוד ולכן נקראו תושבי העיר דימונה להתסגר בבתיהם. התושבים המפוחדים מפני האסון הקרב ובא נותרו עם הרגשות השליליים הקיצוניים אותם חוו במהלך האירוע, ובכלל זאת רגשות פחד וחרדה. על הנזקים הללו הם דורשים פיצוי.

פרופ' נוטע מפרט כי לפי ההמלצה של ועדת מומחים לתקינה באיכות אוויר באנגליה (2006) חשיפה לריכוז של 0.01 חלקים למיליון באוויר למשך שעה מחייבת אמצעי מיגון. ריכוז ממית תוך 10 דקות: 208 חלקים למיליון. ריכוז ממית תוך 30 דקות: 315 חלקים למיליון לפי המובא במכתבו של המשרד להגנת הסביבה, מנהל מחוז הדרום של המשרד להגנת הסביבה, מיום 16.3.16: "ניטור חומרים באוויר שנערך ע"י צוותי הרשות הארצית לכיבוי אש, בשטח האירוע, הצביע על ריכוז של לפחות 3 חלקים למיליון של חומר מסוכן מסוג ברום". כלומר מדובר על פי 300 יותר מהריכוז שדורש מיגון לפי ההמלצה הבריטית. מסקנתם של דברים לפי פרופ' נוטע: האירוע בדימונה הינו אירוע חומ"ס מהותי ואף חמור. בנסיבות העניין בהחלט נשקפה ממנו סכנה לתושבים. רגשות החרדה שחוו התושבים הינם מובנים מאליהם.

 

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת המחלקה המשפטית של אזרחים למען הסביבה: "בתביעה אנחנו מבקשים מבית המשפט לחייב את הרכבת לנקוט בפעולות הנדרשות על מנת למנוע תאונות כאלה בעתיד, וכן לפצות את התושבים עבור הנזק שנגרם להם. אנחנו רואים שתביעות מהסוג הזה מהוות לחץ כבד על הגופים השונים לשינוי ההתנהלות שלהם ומממשות את העקרון לפיו מי שמזהם צריך לשלם".

 

אירוע דליפת הברום החמור בדימונה רק מדגיש את חשיבותה של הדרישה לשינוי את נתיב שינוע הברום

 

 

 

בתקשורת:

דליפת הברום: מוגשת תביעה ייצוגית נגד רכבת ישראל, יערה שפירא, 22.3.16, גלי צה"ל

דליפת הברום: המשרד להגנת הסביבה פתח בחקירה פלילית וגורמים פרטיים הגישו תביעה ייצוגית, מערכת תשתיות, 23.3.16

דליפת הברום בדימונה: המשרד להגנת הסביבה פתח בחקירה פלילית נגד רכבת ישראל, יובל בגנו, 22.3.16, מעריב

עקב דליפת הברום בדימונה: נפתחה חקירה פלילית נגד רכבת ישראל, עדי חשמונאי, 22.3.16, וואלה! NEWS

חקירה פלילית נגד הרכבת בעקבות דליפת הברום, הלל פוסק, ניר בן זקן, 22.3.16, Ynet

 

 

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב