חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

תוכנית הפעולה הלאומית לאזור מפרץ חיפה אושרה בממשלה, ללא שום התיחסות להערות הציבור והארגונים

תוכנית הפעולה הלאומית לאזור מפרץ חיפה, שפורסמה בחודש שעבר עם עלות של 330 מיליון ₪, אושרה אתמול בהיקף של  115 מיליון ₪, בפריסה של 5 שנים. את התכנית הגישו השר להגנת הסביבה, שר האוצר, שר התחבורה ושר הבריאות.חיפה

התכנית מבטיחה הפחתה של 50% בזיהום האוויר מתעשייה במפרץ חיפה עד שנת 2018 – אולם אצלנו מתרבות הספקות אל מול התכנית ועיקריה ככל שעובר הזמן. בסוף אוגוסט שלחנו את הערותינו לתכנית, על פי בקשת המשרד להגנת הסביבה והנה פחות משבוע לאחר מכן מתפרסמת התכנית ללא שום התיחסות להערות הציבור. לא ברור מה המשמעות של פתיחת התכנית להערות הציבור עד סוף אוגוסט, אם בתחילת ספטמבר מאשרים אותה – כפי שהיא.

הבעיה הגדולה בתכנית הזאת שהיא כול כולה מסתמכת על מצב קיים שהוא לא ידוע לציבור ושאנחנו נלחמים כבר שנתיים משפטית כדי לקבל אותו. בהעדר נתונים מלאים על המצב הקיים (להבדיל מחלקי מידע), אין לנו יכולת בעצם לפקח על הביצוע של התכנית ולוודא שאכן תהיה הפחתה של הפליטות הקיימות כיום, ולא רק מצג שווא ובמה להתפארות של הרשויות. בנוסף, בכותרת של התכנית שולב המושג "אזור אוויר נקי", שהוא גרינווש ("טיוח ירוק")- מטעה ביותר: כי אם רק רכבי הדיזל יוצאו מהאזורים הללו – האוויר בהם עדיין, יהיה רחוק מלהיות נקי, בעיר שרוב הזיהום בה הוא תעשייתי.

גם היום כשאנו מעיינים בפרטי התכנית, אנחנו עדיין מטילים ספק בביצוע שלה בפועל, וממתינים לראות את הדברים המובטחים – מתרחשים במציאות. מוכרות לנו אינספור החלטות ממשלה מהעבר, שלא התקיימו עד עצם היום הזה. יחד עם הספקות המוצדקות הללו – אנחנו מברכים את השר אבי גבאי על ההתיחסות הרצינית שלו כשר להגנת הסביבה הראשון, שנותן לנושא מדרגת חשיבות לאומית.

בתחילה פורסם שתקציב התוכנית יהיה בעלות של 330 מיליון ₪. כעת מתברר: תקציב ההחלטה שאושרה הוא 115.5 מיליון ₪ בלבד

תקציב התוכנית

התכנית הלאומית מראה לציבור עד כמה הוא צדק במחאה הגדולה שלו, ועד כמה הממשלה לא עשתה מספיק עד היום למנוע את הזיהום, ולשמור על חיהם ובריאותם של התושבים.

 

 

"גז טבעי מורכב רובו ככולו ממתאן (CH4). למרות היותו דלק מאובנים מתכלה, גז טבעי נחשב למקור אנרגיה נקי יחסית. זאת משום שבהשוואה לפחם או נפט, תוצרי בעירתו מכילים יחסית מעט מגז החממה העיקרי CO2 לכל יחידת אנרגיה שמופקת, וכן יחסית מעט מזהמים אחרים כמו חלקיקים נשימים, חנקות וגופרית…עם זאת, נדמה שהשמחה היתה מעט מוקדמת מדי. המדענים יודעים מזה זמן רב שגז החממה מתאן (CH4) גרוע לפחות פי 25 מגז החממה פחמן דו-חמצני (CO2)". מחקרים מראים כי הוצאת הגז מהאדמה ואיסופו מביאים לדליפות נרחבות.
ד"ר דניאל מדר, זווית

 

 

 

בתקשורת:

המתווה שהוצג על ידי משרד הבריאות נועד להביא להפחתה של 50 אחוזים עד לשנת 2018. ארגונים סביבתיים מוחים: "נמנעים מטיפול בשורש הבעיה, גם הגז הטבעי מזהם"

 

תוכנית ראשונה מסוגה תנסה להפחית את רמות הזיהום על ידי חיוב מפעלים לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות וחסימת גישה לכלי רכב מזהמים. פעילים: בהעדר נתונים, לא ניתן לפקח על הביצוע

 

דור הולך ודור בא, והזיהום לעולם נשאר. השרים עמיר פרץ ואופיר אקוניס, גלעד ארדן ושלום שמחון, צחי הנגבי ודליה איציק, יוסי שריד ורוני מילוא, והיה גם אילן שלגי, ולא שכחנו את רפאל איתן, אורה נמיר, אריאל שרון, גדעון עזרא, יהודית נאות ויצחק שמיר, זכרם לברכה – כולם נכשלו במלחמה בזיהום באזור חיפה. לפעמים נדמה שהדבר היחיד שהשתנה מאז 1988, מועד ההכרזה על הקמת המשרד לאיכות הסביבה, הוא שמו שהוחלף ב- 2006 למשרד להגנת הסביבה.
מסדר זיהום – עד הועדה הבאה, גואל בנו, 2.9.15, ידיעות אחרונות

 

 

מסמכים:

אישור הצעת החלטה

תוכנית הפעולה הלאומית לאזור מפרץ חיפה

מסמך הערות "אזרחים למען הסביבה" לתוכנית הפעולה הלאומית לאזור מפרץ חיפה

 

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב