חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

תושבי מפרץ חיפה התעוררו למאבק

בשבועיים האחרונים, חל מפנה היסטורי במפרץ חיפה. הציבור מתעורר. מאות אנשים מתארגנים למאבק ציבורי. 

גם צוות משימה מיוחד החל לפעול, אולם לאור האירועים שהתרחשו בראשית המאבק, החליטו הפעילים לעבוד, תחת מעטה סודיות בשם"ועדת ניקיון".

הקואליציה לבריאות הציבור – תומכת במטה המאבק המיוחד הזה, ומגייסת עבורו מידע, וכל סיוע מקצועי.

ועדת הניקיון מארגנת אירועי הסברה לציבור, הקימה  דף מידע מיוחד בפיסבוק, קבוצה – "מנקים את מפרץ חיפה"  וכן מארגנת בימים אלההפגנה למוצאי שבת 12/7

 בתוך כך  – הרשויות מגיבות אל מול שבירת השקט התעשייתי שהתחולל עד כה

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, הודיע שיגיש תלונה במשטרה כנגד חברת תש"ן הממשלתית, בעקבות פרסום כתבה בדבר דליפות נפט מסרטנות ממכלים בקריית חיים.

המידע על חוות המיכלים אמנם ידוע כבר שנים ארוכות, אבל טוב שכתבה של דב גילהר גורמת לראש העיר להתעורר, סוף סוף למרות שתושביו

 בשכונות שבסמוך למיכלים בקריית חיים, כבר מדווחים יותר מעשור על תחלואה מוגברת בסרטן ובמחלות קשות אחרות כתוצאה מהחשיפה לחומרים המסוכנים באוויר אשר נפלטים, ומגיעים לבתי השכונה גם מהמפעלים הסמוכים גם מחוות המיכלים הישנה והדולפת וגם מהקרקע המזוהמת שפולטת לאוויר חומרים מסוכנים.

 מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מר דוד לפלר הגיע לחיפה היום, ובפעם הראשונה מאז כניסתו לתפקיד לפני שנה, הוזמנו להציג את הבעיות החמורות.

בפגישה הבענו את הטענות שלנו על שלל פעולות המשרד: מניעת פרסום מידע, סירוב להעברה של מידע לבקשות חופש מידע, התעלמות ממתן הודעות ומידע לציבור בזמן אירועים חמורים והבענו חשש שהמשרד הפך להיות המשרד להגנת התעשיה.

בעוד המאבק מתארגן בצפון התרחש אירוע חשוב בדרום שתושבי הצפון לא יכולים להתעלם ממנו: 

הפיצוץ במפעל בשדרות המהווה התרעה חמורה לממשלה, לרשויות המקומיות במרחב חיפה ולבתי הזיקוק.

שמוליק גלבהרט מ"מ יו"ר איגוד ערים חיפה לאיכות סביבה מסר לנו בתגובה "אנחנו חיים בחיפה ועוטף בז"ן על זמן שאול, האירוע בשדרות חייב להמחיש לראשי הרשויות

 בחיפה ושכנותיה, כי האזהרות שלנו כל השנים, סופן להתממש, והתוצאות יזעזעו את המדינה. כאן לא מדובר במחסן צבעים שנפגע ע"י קסאם פרימיטיבי.

במפרץ חיפה, בשטח של 4% מהמדינה, מרוכזים 25% מהמפעלים המסוכנים בארץ, בלב מטרופולין מאוכלס בצפיפות ע"י מאות אלפי תושבים, המככב בבנק המטרות של הגרועים שבאויבינו. מכוונים אליו דרך קבע אלפי טילים מתקדמים. צפיפות המתקנים, שכמעט נוגעים זה בזה, מבטיחה שהתרחיש הצפוי יגמד את השרפה ביערות הכרמל לרמה של קומזיץ תמים."

כולנו במטה המאבק ובקואליציה לבריאות הציבור שותפים לדעתו של גלבהרט, וגם ועדת שפיר הודתה כי מיגון המפעלים במקומם אינו אפשרי, ובטווח הארוך הפתרון היחידי הוא ע"י העתקתם מהאזור.

"הבעיה היא שבינתיים, בטווח הקצר, אישרו תכנית להגדלת בז"ן פי 3", מזכיר גלבהרט, "וראשי עירית חיפה אפילו תמכו בהפקדתה, כפי שתמכו לפני כן בהקמת הפצחן המימני, המסוכן לא פחות ממיכל האמוניה".

קראו עוד:

הטילים המכוונים אל עבר החומרים המסוכנים במפרץ חיפה

שתף

עוד באותו עניין