חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עמותת אזרחים למען הסביבה

תעשיות בגליל 2005

הגליל מתאכלס בעשורים האחרונים באופן נמרץ.

העשייה החשובה של איכלוס הגליל, לא לקחה בחשבון את ההשלכות על משאבי הסביבה: הקרקע, המים והאוויר.
ריבוי אזורי התעשייה, שמביאים עמם זיהומי אוויר, פסולת וכמובן ביוב –  גורמים לפגיעה מתמשכת בסביבה.

עמותת אזרחים למען הסביבה בגליל פעלה מיום הקמתה (קיץ 1990) בנושאי זיהום תעשייתי הכבד שנגרם מהתעשיות בעמק עכו.

הנושא הראשון שבו טיפלה היה הזיהום הכבד מפרוטרום, (לימים תעשיות אלקטרוכימיות). מייסדי העמותה, בחלקם תושבי כפר מסריק ועין המפרץ, פעלו במישורים שונים כדי להסדיר את הזיהומים הכבדים שפלט המפעל הזה לסביבה. לאחרונה הקימה אל"ס מטה מאבק לסגירת המפעל, והצלחנו לגרום לסגירתו ולמניעת פתיחתו המחודשת בכל מתכונת שהיא.

מפעלי הפלדה נסגרו לפני שנתיים בשל סיבות כלכליות וכעת מחדשת חב' "חוד מתכות" את ההתכה, שהיתה המקור העיקרי לזיהום כבד של כל עמק עכו במתכות מסוכנות. העמותה נערכת למאבק חסר פשרות גם במזהם העיקרי הזה.

מחקר של לב פשלזון משנות ה- 80 מראה על המצאות מתכות רעילות בגופם של בע"ח שונים ויונקים בעמק עכו, בערכים של עד פי 10 מהרגיל, ומשייך את החומרים הרעילים והמסוכנים למפעלי הפלדה ותעשיות אלקטרוכימיות.

גם במפעל פרופאל באזור התעשיה גורן, אנו מטפלים בשנים האחרונות, ובשנתיים האחרונות, הצטרפו לפעילות תושבים מהמושבים גרנות וגורן. בעקבות הפעילות המשותפת שלנו עם התושבים, הוציאה לאחרונה המועצה האזורית מעלה יוסף, צו סגירה נגד בית ההתכה של המפעל. עמותת אל"ס אף גייסה את ארגון "אדם טבע ודין" כדי לעמוד משפטית לימין המועצה, במאבקה במפעל.

המועצה התעשייתית בתפן, "ספינת הדגל" של התעשייה בישראל, גם זכתה בשנים האחרונות לביקורת חריפה, זאת לאחר שחשפו את הזיהומים החמורים במערכות השפכים של המפעלים והמועצה. לאחרונה גילינו גם ממצאים מדאיגים בדבר פליטת של חומרים מסוכנים לאויר ומסתבר שההתנהלות של המועצה התעשייתית אינה תקינה, בלשון המעטה.

דף זה עודכן בינואר 2005

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב