הפרוייקט הוא בשיתוף פעולה בין עמותת אזרחים למען הסביבה, מרכז אעלאם והחברה להגנת הסביבה, ושואף להכשיר עיתונאים ערבים בנושאי סביבה ואקלים כדי לגשר על החוסר הקיים בתחום התקשורת שמסקרת ענייני סביבה ואקלים בחברה הערבית.
התכנית נמשכה למשך 4 חודשים, והמשתתפים עברו הכשרה מגוונת ורכשו ידע תיאורטי ופרקטי בתחומי סביבה ואקלים בדרכים שונות. התכנית כללה סדרת הרצאות, סיורים לימודיים בצפון הארץ מרכזה ודרומה כדי לעמוד על המפגעים הסביבתיים והאתגרים שהתושבים נתקלים בהם, וסמינר לינה שנמשך ל- 3 ימים. התכנית כללה גם ביצוע ניטור תקשורתי בתחום הסביבתי והאקלימי כדי לבחון את אופן סיקור התקשורת הערבית לנושאים אלה.
המשתתפים עברו סדרת הרצאות לימודיות שנגעו בנושאי סביבה ואקלים, על מנת לבנות תשתית ידע מגוונת ומעמיקה בקרב העיתונאים. המטרה היא שידע זה יבוא לידי ביטוי בכמות הסיקור ובאיכותו בתחומי סביבה ואקלים.
הנושאים של ההרצאות הם:
* למה לא מסקרים את ענייני הסביבה והאקלים? – פרופ' אמל ג'מאל.
* היישובים הערבים בחזית משבר האקלים – דר' מייסא תותרי פאח'ורי.
* הרצאה בנושא משבר האקלים: משמעויות, נתונים ומחקרים עדכניים – גב' אלאא עביד.
* מפגש עם רינת צפריר "עיתונות סביבתית: איך מתחילים?".
* הרצאה בנושא השפעת משבר האקלים על המגוון הביולוגי – גב' חולוד עזאם.
* סדנה בנושא קמפיינים סביבתיים בתקשורת מהעולם הערבי – גב' חולוד מסאלחה.
* השפעת המקומות הפתוחים על הבריאות הפרטנית והחברתית – דר' דיאנא סעדי.
* הרצאה בנושא משבר אקלים והשפעתו על החברה הערבית ברמה המקומית – עו"ד ג'מילה הרדל.
* סדנה בנושא קמפיינים סביבתיים בתקשורת בעולם הערבי – גב' פמילה קסרואני.
* מפגש בנושא השפעת גלי החום על הבריאות בכלל והתמותה בפרט – פרופ' נגה קורנפלד-שור.
המשתתפים לקחו חלק בסמינר לינה שנמשך לאורך 3 ימים, שבמהלכם נפגשו עם אקטיביסטים סביבתיים ולמדו על הבעיות הסביבתיות והאקלימיות בארץ.
כחלק מהפרויקט, ביצענו ניטור שבודק את אופן סיקור התקשורת הערבית לענייני סביבה ואקלים. תוצאות הניטור הוצגו במפגש הסופי והמסכם שכלל גם פאנל עם העיתונאים ג'קי חורי מנהל דיסק החדשות ב"רדיו אשמס", ויזיד חדיד – סגן מנהל דסק החדשות בערוץ "כאן". כל אחד מהם דיבר על האתגרים העומדים בפני העיתונאים כשמסקרים את נושאי הסביבה והאקלים, במיוחד בהקשר המציאות המורכבת של החברה הפלסטינית בארץ.
הנקודות העיקריות שעלו בפאנל:
* התכנים של כל כלי תקשורת מושפעים מהאג'נדה שלו, והיות כלי התקשורת פרטי, ציבורי או ממשלתי גם כן משפיע.
* ישנו חוסר ניכר בכתבים המתמחים בנושאי סביבה ואקלים מה שגורם להדרת הנושאים.
* על העמותות הסביבתיות לקחת את האחריות ולהכין תכנים בענייני סביבה ואקלים, ולשווקם לציבור דרך כלי התקשורת.
* צריך להיות שיתוף פעולה בין העמותות הסביבתיות וכלי התקשורת לשיווק התכנים הסביבתיים. צריך לקבוע אסטרטגיה שיווקית ולעבוד ביחד.
* אי אפשר להפריד בין הנושא הסביבתית ובין המציאות הפוליטית שאנו חיים בה.
* צריך לפשט את התכנים הסביבתיים ולהדגיש את ההשפעה שלהם עלינו ברמה המקומית.