logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אסון קריסת הסכר במריאנה, ברזיל נובמבר 2015

את היקפי האסון הזה ניתן יהיה להעריך רק בעוד שנים.

זיהום מי השתייה, הים והקרקע וההשפעה על בעלי החיים ועל כל שרשרת המזון ימשכו דורות.

לאסון הזה אף אחד לא היה מוכן. לא נערכה תכנית חירום, לא נעשה ניהול סיכונים, התושבים שבאזור מעולם לא הוכנו למצב של אסון בסדר גודל שכזה,ואף לא הותקנה אזעקה שתבשר להם על שיטפונות הבוץ הרעיל המתקרבים. גם האזהרה שפורסמה לפני שנתיים והתריעה על האסון שעלול להתרחש לא קיבלה תשומת לב.

זהו אסון הכרייה הגדול ביותר בהיסטוריה של ברזיל.

קריסת הסכר ב- Mariana:

ב- 5.11.15 קרס סכר שאחסן פסולת מתהליך הכרייה במכרה ברזל במריאנה שבדרום מזרח מדינת המחוז מינאס ז'ראיס, ברזיל. הפסולת שנשטפה מתוך הסכר היא פסולת שנצברה בו מתחילת החציבה במכרה ב- 1977.

קריסת הסכר הביא ל-60 מיליון קוב (כ- 2,500 בריכות אולימפיות) של פסולת בוצית רעילה המכילה סיליקה ומתכות כבדות כמו ברזל, ארסן, עופרת וכרום להישטף לאורך 500 ק"מ, מה שיצר שיטפונות ומפולות בוץ שהביאו ל-17 הרוגים, כ-40 נעדרים ול- 600 איש לאבד את בתיהם.

הפסולת זרמה לנהרDoce  (בספרדית: מתוק), החולש על 850 ק"מ ונשפך לאוקיינוס האטלנטי. היות והנהר הוא מקור המים של שתי מדינות מחוז, לרבע מיליון איש הופסקה אספקת מי השתייה.

תוואי הנהר:
נהר דוסה
(התמונה לקוחה מאתר גרינפיס ברזיל)
בעקבות האסון הפך הנהר אדום. כך צפויים להיצבע גם החופים באזור שפך הנהר לאוקיינוס:
נהר דוסה נצבע אדום
(התמונה לקוחה מאתר רויטרס)

מי האחראי:

המכרה בבעלות משותפת של BHP Billiton – תאגיד הכרייה הגדול בעולם וחברת Vale הברזילאית.BHP Billiton  הוא תאגיד אוסטרלי-אנגלי בין לאומי העוסק בכרייה, מתכות ונפט של שתי חברות ענק שעברו מיזוג בשנת 2001. מפעילת המכרה היא חברת .Samarco

שלושת החברות אחראיות לאסון.

לאחר האסון הכריז פרקליט המדינה כי לא מדובר בתאונה אלא בטעויות בהפעלת המכרה והזנחה בניטור. יותר מזה, בשנת 2013 פורסם דו"ח שהעלה דאגה מאי יציבות והחלשות הסכר וקרא לרשויות שלא לחדש את הרישיון להמשך החציבה. לקריאה הזו לא הייתה התייחסותנהפוך הוא, במדינת המחוז הוצעה חקיקה חדשה למען רישוי סביבתי מהיר לכרייה. במדינת המחוז הזו בו פועלים 700 סכרי פסולת ורק ארבעה עובדים מפקחים עליהם.

חברת Samarco הודיעה כי תשלם 262 מיליון דולר על הנזק. סכום שלא מתחיל לכסות את האסון.

היסטוריה של אסונות:

בשנת 1984 סכר OK Tedi שאגר פסולת ממכרה נחושת וזהב, בבעלות חברת BHP בפפואה ניו גינאה, קרס לאחר רעידת אדמה. פסולת הכרייה החלה להישטף לנהר הסמוך ולמרות מחאת התושבים החברה קיבלה אישורים ופטורים מממשלת פפואה ניו גינאה שהעדיפה שעבודת החציבה תמשך, גם ללא סכר פסולת. התוצאה – משנת 1984 השתחררו לנהרות OK Tedi ו- FLY הסמוכים 2 ביליון טונות של פסולת לא מטופלת, מה שהפך לאחד האסונות הסביבתיים הגדולים ביותר שיצרה האנושות.

מספר האסונות בסכרים מסוג זה גדול במיוחד בגלל הנטייה של החברות המפעילות את המכרות להשקיע מעט מאמצים בסילוק בטוח של הפסולת, כיוון שזהו חלק שאינו כלכלי בעסק.

כרונולוגיה של כישלונות גדולים בסכרי פסולת

אחרי אסון כזה אי אפשר שלא לתהות על גודל האסון שיכול להתרחש בעקבות רעידת אדמה, נפילת טיל או תאונה באזור רווי תעשיות הנמצא בלב אוכלוסייה כמו מפרץ חיפה. מי יהיה מוכן? מה יעשו התושבים?

 

מיד עם האסון החל מבצע ענק להעברת דגים לאגמים סמוכים:

דגים מתים בנהר דוסה


עוד תמונות מאזור האסון, גרינפיס ברזיל

מקורות:

גרינפיס ברזיל

סוכנות הידיעות רויטרס

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב