logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בדיקת הזיהום בחיפה תצונזר כמו ברמת חובב? 29.2.16

אילנה קוריאל, Ynet, 29.2.16

פרופ' בתיה סרוב, שחקרה בעבר את הזיהום ברמת חובב, נדהמה לראות את התנהלות משרד הבריאות בבדיקת הממצאים במפרץ חיפה. "כואב לי שהרשויות הממלכתיות שאמורות להגן על התושבים עושות יד אחת עם תופעה כזו. זה שידור חוזר. זו הברית הלא קדושה של הון-שלטון". פרופ' סרוב לא הופתעה מהמתקפה על פרופ' בוריס פורטנוב, ראש צוות המחקר באוניברסיטת חיפה, שחשף את הממצאים הקושרים בין זיהום אוויר לתחלואה. ותיארה התערבות מטרידה של משרד הבריאות במחקרה: "הדו"ח שלנו עבר צנזורה. ועדת ההיגוי של המחקר הייתה במשרד הבריאות בראשות הרופאה המחוזית מחוז דרום. הוועדה הייתה ממונה על התקציב של המחקר וביקרה את הדו"חות שלנו, והעבירה את כל הדו"ח המדעי ליועץ המשפטי של משרד הבריאות, ומחקו דברים שלא יפלילו את מי שחשבו שלא צריך להפליל"

על המתקפה האישית שחוותה אמרה פרופ' סרוב כי "בכל דו"ח מדעי או עבודה מדעית כותבים הסתייגויות: מה עוד לא בדקנו, מה צריך עוד להעמיק ולחקור, מה מותר להסיק מהממצאים ומה אסור. כל מדען שמכבד את עצמו עושה את זה. הביאו 'מומחים' כדי לבקר את הדו"ח שלנו, אנשים שמשלמים להם כסף, וכל מה שעשו אצלנו היה לשלוף את כל המשפטים שבהם אנחנו בעצמנו הגבלנו את המסקנות שאפשר להסיק מהממצאים".

למרות החששות הגדולים של תושבי המפרץ, במשרד הבריאות הבהירו כי בוועדה המקצועית שתוקם כדי לפקח על המחקר לא יהיו נציגי ציבור, מה שיכול למנוע מהציבור הרחב לקבל מידע הכרחי. פרופ' מיכה ברחנא, כיום מרצה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, סבור כי אין סיבה למנוע מנציג ציבור להוות חלק פעיל במחקר. לדבריו, "המחקר כעת עובר למשרד הבריאות והכללים שם שונים. מקובל לעתים שבנושאים בעלי עניין ציבורי יש נציג ציבור. ניתן לחתום על הצהרת סודיות כדי לטפל בהדלפות. אין סיבה שלא יהיה נציג ציבור. זה להעניש את הציבור על משהו שכביכול אדם אחד עשה".

 

לכתבה המלאה:

"מחקו דברים מהדו"ח למנוע הפללה": בדיקת הזיהום בחיפה תצונזר כמו ברמת חובב?, אילנה קוריאל, Ynet, 29.2.16

 

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב