logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הקשר בין מדע פוליטיקה וכסף במפרץ חיפה ינואר 2016

מחקר אפידימיולוגי נרחב, ראשון מסוגו, החל לפני שנה במפרץ חיפה ואמור להמשך חמש שנים. המחקר נערך ע"י צוות של כ-20 חוקרים מאוניברסיטת חיפה ומבקש לבדוק האם יש קשר בין התחלואה החריגה בסרטן ובמחלות נוספות בחיפה ובמפרץ לבין זיהום האוויר.

יונה יהב, ראש עיריית חיפה, התראיין לחדשות ערוץ 2 ואמר כי הנתונים הראשוניים מהמחקר מעודדים.

זה מכבר פורסם כי מהנתונים הראשוניים עולה דווקא שבאזור הר הכרמל ובאזור מפרץ חיפה מוקדי תחלואה חריגה והחוקרים סבורים שיש קשר בין מקרי הסרטן החריגים הללו ובין זיהום מהמפעלים. יהב, זעם על הפרסום, תקף את האחראיים על המחקר והזמין אותם לפגישת בירור דחופה בעירייה.

8.11.15 – הציגו החוקרים את הנתונים בעיריית חיפה, שם נאמר לחוקרים על ידי בכירים בעירייה שהנתונים "מאכזבים ויפגעו בתדמית העיר" ונאסר על החוקרים להיפגש עם אנשי משרד הבריאות כדי להציג בפניהם את הנתונים הראשוניים.

למחרת הצגת הממצאים הראשוניים (9.11.15) הודיע מהנדס העיר חיפה מטעם ראש העיר על הפסקת מימון המחקר.

10.11.15 – הכחיש יונה יהב כי הוא הורה להפסיק את המחקר והוא ימשך. במקביל הוקלט עוזרו של יהב, נמרוד שיין, כשהוא טוען: "יש שם כל כך הרבה טעויות שזה, מה לעשות, זה מעצבן, זה לא רציני…נו, היינו יכולים להביא לפה את אחת המזכירות שתעשה את זה". כאמור, עוזרו של יהב מדבר על צוות חוקרים מובילים מאוניבריסטת חיפה, הכולל שמונה פרופסורים, ביניהם פרופ' בוריס פורטנוב ופרופ' שי לין.

אחד ממשתתפי המחקר אמר: "עיריית חיפה לא רצתה בפרויקט מראשית הדרך. במשך חודשים ארוכים סירב יונה יהב לחתום על חוזה המחקר. מממני המחקר – המפעלים, באמצעות איגוד ערים חיפה לאיכות הסביבה, משלמים כל שלושה חודשים למרות שהתחייבו לשלם פעם בשנה. למה כל שלושה חודשים? כדי שיוכלו לאיים עלינו בהפסקת המימון, כמו הפעם".

2.11.15 – חיים ריבלין הזכיר כי לפני חצי שנה המדינה געשה ורעשה מהודעת משרד הבריאות על אחוזי תחלואה גבוהים בקרב ילדים החיים באזור המפרץ ולא עבר זמן רב עד אשר הסערה שככה, כשפירסם כי המחלקה האונקולוגית ברמב"ם קורסת תחת העומס וישנם רופאים שחוששים לקשור בין זיהום לתחלואה בשל תרומות של בעלי ההון לבית החולים.

נתונים חדשים מהמחקר האפידימיולוגי הגדול  ביותר שנערך במפרץ חיפה – פורסמו ב- 31.1.2016 – סביב מוקדי הזיהום נולדים תינוקות במשקל נמוך והיקפי ראש קטנים.

תחקירי המעקב של חדשות ערוץ 2 (כל התחקירים נערכו בעזרת עמותת אזרחים למען הסביבה):

המפרץ המזוהם: "אין פה בניין שאין בו סרטן", חיים ריבלין, ערוץ 2, 2.11.15

חוקרי הזיהום במפרץ חיפה: "משתיקים אותנו", חיים ריבלין, ערוץ 2, 9.11.15

עוזרו של יהב על מחקר הסרטן במפרץ חיפה: "מעוות ומניפולטיבי", חיים ריבלין, ערוץ 2, 10.11.15

בשל הזיהום במפרץ: פגיעה בעוברים, חיים ריבלין, ערוץ 2, 31.1.16

 

תוכנית המחקר:

ניטור אפידימיולגי באזור מפרץ חיפה 2014-2019 – תקציר מנהלים, אוניברסיטת חיפה

 

 

 

 

 

כך התמכרו הרשויות המקומיות באזור חיפה לחומרים מסוכנים

הזיהום במפרץ חיפה הוא מקור לתחלואה ולפאניקה. מנגד, הארנונה מהמפעלים מכניסה מיליונים כל שנה. פלא שהרשויות התמכרו?

מירב מורן, 8.3.16, גלובס

 

סיפור עם ריח רע

תחקיר חדשות 2 על הלחצים שמופעלים על חוקרי התחלואה במפרץ חיפה מלמד שחייבים להוציא את המחקר מידי העירייה כדי להגן עליהם מפני סיר הלחץ המקומי. עד שזה יקרה, כדאי שיונה יהב יתרכז בבעיות האמיתיות של חיפה ולא בתדמית של העיר.

אביב לביא, mako, 12.1.15

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב