logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יום אחד במפרץ חיפה [דף עם מידע על המחקר האפידימיולוגי]

בבוקר מתפרסמת כתבה בידיעות אחרונות על המחקר שמיפה את הסרטן במפרץ חיפה… עיתונאים ותושבים רבים פונים לשאול אותנו לתגובתנו ומה אנחנו נאמר? הרי כולנו יודעים שמשרד הבריאות מעכב את המחקר הזה היטב. כי האמת על התחלואה במפרץ היא אמת מרה, שמשרד הבריאות בכלל לא רוצה שנדע עליה, אחרת המשרד כבר מזמן היה מפרסם מידע שקיים ברשותו ומתריע בפני כולנו על המחדל.

ובבבוקר הזה ממש – המשרד להגנת הסביבה מפרסם דו"ח רבעוני נוסף, בו הוא חוזר להתפאר באופן בלתי אמין לחלוטין על ההצלחות שלו – כביכול, מחמיר את התקנים למפעלים המזהמים וכביכול המפעלים הפחיתו בפליטות.

 

לאחר שבחודשים האחרונים עיינו לעומק בהיתרי הפליטה והשוונו אותם לצווים האישיים של המפעלים אנחנו יכולים לומר בוודאות שהיתרי הפליטה שניתנים כעת לכל המפעלים המזהמים ביותר במפרץ (ובישראל בכלל), השייכים לקבוצת בז"ן – מתירים להם להמשיך לזהם ולא מחמירים איתם כלל. בחלק מהסעיפים ההיתרים אפילו מקלים ביחס לתנאים הקודמים שהיו להם בצו האישי.

הצהרות המשרד להגנת הסביבה אינן תואמות בכלל את הנתונים שלו ולכן המשרד מאבד בכל פעם יותר ויותר את האמינות שלו, מול הציבור ומולנו – הארגונים המקצועיים שעוסקים בתחום כבר עשרות שנים.

כך, גם לגבי ההצהרות של המשרד על הפחתה כביכול של הזיהום מהמפעלים יש לנו השגות רבות וביחד עם מגמה ירוקה ערכנו דו"ח מקיף שממחיש את הדברים והתפרסם כאן

במקביל לעבודת היחצ"נות הגדולה של מטה המשרד להגנת הסביבה הבוקר, התרחש אירוע זיהום ים בנפט ממפעל תש"ן שמזכיר לכולנו באיזו מציאות אנו חיים.

לסיום, חשוב לנו מאד להזכיר שבשבוע הבא נציין עשור למלחמת לבנון השניה.
במפרץ חיפה קיים ריכוז של חומרים המסוכנים הגדול ביותר של ישראל: מיכל האמוניה, מיכל הברום, מיכל האתילן, חוות הגז והדלק – הם רק חלק מעשרות מתקנים תעשייתיים המחזיקים בכמויות גדולות מאד של חומרים מסוכנים. במלחמת לבנון השניה נצלנו בנס מאסון רב נפגעים כאשר מטחי הרקטות פגעו באזור, וחשפו מספר ליקויים בהיערכות לסיכון חומ"ס במקרה מתקפה, תקלה או אסון טבע. מכיוון שהמלחמה הבאה תביא עלינו טילי חמ"ם (חימוש מונחה מדוייק), חשוב להקטין עד למינימום את כמות המטרות שמצויות במפרץ. עוד כאמור בדו"ח של מגמה ירוקה – תא קהילתי של מפרץ חיפה ושלנו

 

 

מפת הסרטן של חיפה והקריות, עמיר בן דוד ורותם אליזרע, Ynet, 5.7.16

מפות שפרסם כתב עת יוקרתי בינלאומי מוכיחות כי באזורים הסמוכים למפעלים יש הרבה יותר מקרים של סרטן ריאה וסרטן מסוג לימפומה שאינה הודג'קין – פי שלושה מהממוצע הארצי. מקומות אחרים בחיפה דווקא יותר בטוחים מרוב המדינה

 

 

"ירידה בפליטת הזיהום במפרץ חיפה", פוראת נאסאר, 5.7.16, חדשות2

דוח חדש של המשרד להגנת הסביבה מפרט את הצעדים שננקטו להפחתת הזיהום: במשרד טוענים כי חל שינוי משמעותי במדדים המרכזיים. בארגון "אזרחים למען הסביבה" טענו כי מדובר ב"הצהרות שאינן מגובות בנתונים"

 

 

דליפת נפט:

דליפת נפט במפרץ חיפה – נאסרה הרחצה בחופי הקריות, אילנה קוריאל ורותם אליזרע, Ynet, 5.7.16

ספינה שפועלת לפינוי צינורות ישנים במפרץ חיפה פגעה באחד מהם ונפט פרץ לים. במשרד להגנת הסביבה ובמשרד הבריאות מזהירים מרחצה בחופי קריית ים וקריית חיים. חברת תשתיות נפט ואנרגיה פועלת לחסום את הנפט בים. העבודות לניקוי יימשכו יום או יומיים: "זה חומר מסוכן, לא כדאי לגעת בו"

 

מפרץ חיפה

 

 

 

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב