logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לא למתקן הפצחן המימני בבז"ן

פורסם ב- 15/11/2010

בשנת 2008 הודיעה חברת בז"ן על כוונתה להקים מתקן פצחן מימני שיהפוך לתפעולי בשנת 2011. על פי הערכות צעד זה עשוי להכפיל את שוויה של החברה. תהליך פיצוח הוא אחד מהשלבים של זיקוק נפט גולמי. הפיצוח משנה את ההרכב הכימי של כמה מהחומרים שהופרדו מהנפט הגולמי, ומאפשר להפיק תזקיקים בעלי ערך מוסף גבוה יותר, כמו סולר.

בעקבות פרסום התכניות (בשנת 2010) לאישור המתקן והפעלתו שלחה הקאוליציה לבריאות הציבור לוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז חיפה, מכתב המתנגד להקמת הפרויקט.

נוסח מכתב ההתנגדות להקמת המתקן לפצחן מימני מתאריך 29 ביוני 2010

ברצוננו להביע את התנגדותנו להקמתו של הפצחן המימני בשטח בתי הזיקוק. בעקבות בדיקת מומחים מטעמנו, ברצוננו להצביע על מספר טעמים מרכזיים העומדים במרכז ההתנגדות שלנו ושאמורים להנחות כל בר דעת האחראי על בטיחות התושבים:

א. 
שימוש במימן בלחץ גבוה ובכמות גדולה: הריאקציה במתקן מחייבת שימוש במימן בלחצי עבודה של 200 אט"ג. המימן הינו גז דליק ונפיץ, קל מהאוויר, חסר צבע וריח, ניצת בקלות (אנרגיית הצתה של 0.017 מיליג'אול בלבד). פריצת מימן מלחץ גבוה לאטמוספרה גורמת בהכרח הצתה או פיצוץ. לא ניתן לכבות מימן בוער, ואין מבחינים בבעירת מימן באור היום. הפצחן המימני צורך 550 מ"ק מימן לכל טון זינה, ועבור מתקן של 150 טון/שעה מדובר בצריכה של 82,500 מ"ק/שעה של מימן. נוסף לכך, יהיו במתקן מיכלוני איכסון מימן, מדחסי מימן, צנרת מימן תוך-מתקנית ובין-מתקנית.

ב. 
הוספת מתקן חדש באזור רווי סיכונים: אזור מפרץ חיפה מאופיין ברמת סיכונים גבוהה, לדעתנו הפצחן המימני מהווה תוספת משמעותית לסיכון לו יחשפו עובדים במקומות תעסוקה סמוכים, מבקרים במרכזי מסחר ומשתמשי צירי התחבורה במעגל הקרוב ותושבי האזור במעגל השני. עיקר החשש הנו מאירוע בטחוני או תאונה מתגלגלת, שמשמעה שריפה שראשיתה במוקד אש מקומי (אוגן דולף/ברז ניקוז תקוע, בידוד/סמרטוט דולקים, שלולית דלק ניצתת) וסופה התרחבות האש באמצעות מובילי אש (צנרת, ציוד/מיכל סמוכים, דלקים, תעלות צנרת וכיו"ב).

ג. שימוש בטכנולוגיה ובציוד חריגים המחייבים תחזוקה חיצונית: גזרת הלחץ הגבוה במתקן הפצחן המימני, ובפרט הריאקטורים, יחייבו עובי דופן העשוי סגסוגת פלדה בעובי דופן של כ- 250 מ"מ. להערכתנו אין כרגע מומחיות לבנייה ולטיפול במתקן שכזה בארץ ותהליך ההקמה והתפעול יסתמך על נותן ידע מחו"ל.

ד. קיום חלופה אחרת להקמת המתקן: עיקר הצורך בפצחן המימני החדש נובע מהערכות להגעת הגז לבז"ן ובהיווצרות עודפי סולר ומזוט ששימשו להסקת התנורים. בז"ן מתכננים להפיק מעודפים אלו דלקים בנזינים. נוכח הסיכונים שפורטו מהוספת הפצחן המימני קיימת החלופה של מכירת עודפי הסולר והמזוט הנוצרים בבז"ן.

לאור כל האמור לעיל, הקואליציה לבריאות הציבור מתנגדת להקמת מתקן חדש לפיצוח מימני המגביר את רמת הסיכון באזור רווי מתקנים נפיצים ומצבורי חומרים מסוכנים. הקואליציה לבריאות הציבור, בהיותה ארגון אזרחי המייצג את תושבי מפרץ חיפה, מביעה בזאת את פליאתה והסתייגותה מהעדר שיח ציבורי בנושא בעל השלכות על בטחונם, בריאותם ועתידם של תושבי האזור.

למרות התנגדותנו ומחאתם של ארגונים סביבתיים נוספים, אישרה ועדת התכנון את הקמתו, לצערנו, ללא שנערכה הערכת סיכונים ובלי שבוצעו בדיקות משמעותיות לגבי בטיחותו.

בתקשורת

NRGשאלה רבת מימן: מתקן נפט בבזן יסכן את הציבור?

Ynet: התנגדות להרחבת בזן

The Pulse: הארגונים הירוקים יוצאים למאבק בהתרחבות בתי הזיקוק

חי פה: ראש העיריה והנהלתה תומכים בהקמת הפצחן המיימני! הייתכן?

רדיו חיפה: "בז"ן מתעשרים בכסף – הציבור "מתעשר" בסרטן"

NRG מקומי – כתבה על ההפגנה שערכה הקואליציה בזמן הדיון בנושא הפצחן המימני בעיריית חיפה >>

תחקיר עיתון כלבו: חיפאים, תכירו את השכן החדש שלכם: הפצחן המימני (19.8.11)  >>

 

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב