logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה דן במפעלים המזהמים בחיפה למרות חשש לניגוד עניינים

עדכון 23.8.16:

 

היום פנינו בנושא אל: ח"כ זאב אלקין, השר להגנת הסביבה

  עו"ד משה דיין, נציב שירות המדינה

  השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, מבקר המדינה

  ד"ר אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה

תמצית הפניה שלנו:

הפיקוח על קבוצת מפעלי בז"ן הוא אחת המשימות המורכבות והחשובות ביותר בין המשימות המוטלות על מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה. מדובר בקבוצת המפעלים בעלי ההשפעה הסביבתית הכי גבוהה במדינה שכוללת ארבעה מפעלים: בתי הזיקוק לנפט חיפה, כרמל אולפינים, גדיב ושמנים בסיסיים חיפה. כל המפעלים הנ"ל, כל אחד בנפרד וכולם ביחד כקבוצה מדורגים במקומות שליליים מאד כבר שנים רבות, הן במדדי ההשפעה הסביבתית השלילית והן במדדי אי הציות, וזאת לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה.

בכל המפעלים הנ"ל אירעו בשנים האחרונות עשרות ואף מאות של תאונות, תקלות ואירועי חומרים מסוכנים אשר המשרד אמור לטפל בהם ולפקח שלא יישנו בעתיד.

עמותת אזרחים למען הסביבה רואה בהחלטה להטיל את מלאכת הפיקוח על המפעלים הנ"ל על הגב' שטורך פגמים רבים ומבקשת את התערבותכם בעניין.

מכל האמור כאן עולה כי יש להעביר את מנהל המחוז מתפקידו לאלתר. עד אז, יש להפקיד את מלאכת הפיקוח על מפעלי הקבוצה בידי גורם מקצועי, המוסמך לטפל בנושא ושאינו כפוף למנהל המחוז.

המכתב

 


 

 

עדכון 1.8.16:

תמר בר און שמונתה לפקח על מתחם בז"ן במקומו של שלמה כץ, אשר הושעה מתפקיד הפיקוח והאכיפה על קבוצת בז"ן עקב ניגוד עניינים, התפטרה. ההתפטרות הגיעה לאחר חודשיים בלבד בתפקיד עם ההסבר כי הסיבה לכך נעוצה בעובדה שחלוקת העבודה בין שני מנהלים מנעה ממנה לעבוד בצורה סדירה ותקינה, ולכן סיכוייה להצליח בתפקיד החשוב היו אפסיים. לאחר ההתפטרות מונתה לתפקיד סגניתו של שלמה כץ, נורית שטורך.

בכיר במשרד להגנת הסביבה הושעה מעיסוק בבזן – סגניתו מונתה לתפקיד, עדי חשמונאי, וואלה! NEWS

 


 

עדכון 7.6.16:

שלמה כץ, מנהל מחוז חיפה, הושעה מעיסוק באכיפה ובפיקוח על קבוצת בזן, במסגרת הסדר למניעת ניגוד עניינים עם קבוצת בזן שערכה המחלקה המשפטית של המשרד.
מי שמחליפה אותו בכל הנוגע לעיסוק בענייני קבוצת בזן היא תמר בר-און, מנהלת מקצועית במשרד. בר-און משמשת במקביל ראש אגף אסבסט ואבק מזיק במטה הארצי של המשרד להגנת הסביבה היושב בירושלים.

עקב חשיפת וואלה! NEWS: בכיר במשרד להגנת הסביבה הושעה מעיסוק בבזןעדי חשמונאי, וואלה! NEWS

 


 

עדכון 20.4.16:

 

מנהל המשרד להגנת הסביבה במחוז חיפה, שלמה כץ, עסק בפיקוח על קבוצת בזן חרף חשש לניגוד עניינים. עקב חשיפת וואלה! NEWS בנושא, יוגבל עיסוקו בקבוצת המפעלים – הגדולה והמזהמת ביותר במחוז שבאחריותו. ח"כ אלהרר ביקשה מהיועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית

 

מנכ"לית עמותת 'אזרחים למען הסביבה', ליאורה אמיתי, הצביעה על הבעייתיות בכך שכץ ימשיך לכהן בתפקיד אך יוגבל בעיסוקו בחברה מרכזית כמו בזן: "לא ייתכן שמנהל מחוז חיפה של המשרד לא יוכל לטפל בפעילות אכיפה כלפי מפעלי קבוצת בזן בגלל ניגוד עניינים – הרי זו קבוצת המפעלים המזהמת ביותר במחוז".

 

האחראי על אכיפת הזיהום יוגבל בעיסוק במפעלים המזהמים ביותר בארץ, עדי חשמונאי, 20.4.16, וואלה!NEWS

 


 

 

 

חשיפה בוואלה: שלמה כץ, מי שאמור לאכוף את החוק על קבוצת המפעלים המזהמים ביותר במדינה ובחיפה, חשוד בניגוד עיניינים – בת דודתו היא היועצת המשפטית של קבוצת בז"ן.

 

שאלות קשות שנשאלות בעקבות החשיפה ומבקשות מענה:

איך יתכן ששלמה כץ מונה בשנת 2009 לתפקיד מנהל המחוז כאשר בת דודתו היא היועמ"ש של בז"ן – המפעל הכי מזהם במחוז שעליו הוא אמור לפקח?
אם הנהלת המשרד ידעה על ניגוד העיניינים הזה – המינוי הזה לא היה אמור לצאת לפועל. במידה והנהלת המשרד לא ידעה על כך – מדובר במרמה והפרת אמונים, כי מדובר בניגוד עיניינים חמור.

אולי הפרשה שנחשפת כעת – מסבירה עוד כמה דברים חמורים שחשפנו בשנים האחרונות:

–  את העובדה ששלמה כץ לא פתח מיידית (ובכלל) בחקירה פלילית נגד בז"ן בשני ארועי חומרים מסוכנים שהתפרסמו – השריפה בגדיב במרץ 2014 והאירוע בפצח"ן המימני בספט' 2014 *

–  את העובדה שהמשרד להגנת הסביבה לא העביר לנו את כל המידע המרשיע שבקשנו אודות הפליטות של קבוצת בז"ן, למרות שני הליכים משפטיים שניהלנו מולו. את המידע הזה קבלנו רק אחרי החלטת בית המשפט מהחודשים האחרונים.

– את העובדה שלא היו למשרד בין השנים 2011 עד 2013 שום בדיקות פתע בחיפה ובמתחם בז"ן. במענה לפניית חה"כ קארין אלהרר בוועדת בקורת המדינה על הדו"ח של מבקר המדינה בנושא, השיבו נציגי המשרד תירוץ קלוש ביותר "שלא היה להם תקציב "…

את כל השאלות הללו ועוד הרבה יש להפנות כעת לשלמה כץ ולהנהלת המשרד – ולבקש עליהם תשובה.

בעקבות החשיפה של וואלה, אנחנו נחזור ונפנה כעת ללשכת פרקליט המדינה שכבר החלה בטיפול בפניה קודמת שלנו ונעביר אליהם את הראיות החדשות על מנהל מחוז חיפה שלמה כץ.

 

* רק לשם השוואה – לאחר האירוע של הברום בדימונה לפני חודש מנהל מחוז הדרום של המשרד להגנת הסביבה גיא סמט, פועל בכדי לפתוח בחקירה פלילית נגד הנהלת הרכבת, מה שלא קורה מול בז"ן, באירועים חמורים לא פחות מאירוע הברום.

 

 

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב