logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עיתונות למען הסביבה

הפרוייקט הוא בשיתוף פעולה בין עמותת אזרחים למען הסביבה, מרכז אעלאם והחברה להגנת הסביבה, ושואף להכשיר עיתונאים ערבים בנושאי סביבה ואקלים כדי לגשר על החוסר הקיים בתחום התקשורת שמסקרת ענייני סביבה ואקלים בחברה הערבית.  

התכנית נמשכה למשך 4 חודשים, והמשתתפים עברו הכשרה מגוונת ורכשו ידע תיאורטי ופרקטי בתחומי סביבה ואקלים בדרכים שונות. התכנית כללה סדרת הרצאות, סיורים לימודיים בצפון הארץ מרכזה ודרומה כדי לעמוד על המפגעים הסביבתיים והאתגרים שהתושבים נתקלים בהם, וסמינר לינה שנמשך ל- 3 ימים. התכנית כללה גם ביצוע ניטור תקשורתי בתחום הסביבתי והאקלימי כדי לבחון את אופן סיקור התקשורת הערבית לנושאים אלה.   

הרצאות

המשתתפים עברו סדרת הרצאות לימודיות שנגעו בנושאי סביבה ואקלים, על מנת לבנות תשתית ידע מגוונת ומעמיקה בקרב העיתונאים. המטרה היא שידע זה יבוא לידי ביטוי בכמות הסיקור ובאיכותו בתחומי סביבה ואקלים. 

הנושאים של ההרצאות הם: 

* למה לא מסקרים את ענייני הסביבה והאקלים? – פרופ' אמל ג'מאל. 

* היישובים הערבים בחזית משבר האקלים – דר' מייסא תותרי פאח'ורי. 

* הרצאה בנושא משבר האקלים: משמעויות, נתונים ומחקרים עדכניים – גב' אלאא עביד. 

* מפגש עם רינת צפריר "עיתונות סביבתית: איך מתחילים?". 

* הרצאה בנושא השפעת משבר האקלים על המגוון הביולוגי – גב' חולוד עזאם. 

* סדנה בנושא קמפיינים סביבתיים בתקשורת מהעולם הערבי – גב' חולוד מסאלחה. 

* השפעת המקומות הפתוחים על הבריאות הפרטנית והחברתית – דר' דיאנא סעדי. 

* הרצאה בנושא משבר אקלים והשפעתו על החברה הערבית ברמה המקומית – עו"ד ג'מילה הרדל. 

* סדנה בנושא קמפיינים סביבתיים בתקשורת בעולם הערבי – גב' פמילה קסרואני. 

* מפגש בנושא השפעת גלי החום על הבריאות בכלל והתמותה בפרט – פרופ' נגה קורנפלד-שור. 

סיור

המשתתפים לקחו חלק בסיור יומי לצפון כדי ללמוד על המפגעים הסביבתיים, וכדי להכיר את המאבקים הסביבתיים במיוחד מאבק תושבי הגולן נגד טורבינות הרוח שגורמות לנזק סביבתי, בריאותי וחברתי אדיר. המשתתפים למדו גם על בעיית המים חוצת הגבולות ובעיית הרעלת הנשרים באזור הגולן. 

סמינר

המשתתפים לקחו חלק בסמינר לינה שנמשך לאורך 3 ימים, שבמהלכם נפגשו עם אקטיביסטים סביבתיים ולמדו על הבעיות הסביבתיות והאקלימיות בארץ. 

היום הראשון כלל מפרץ חיפה, עם ד"ר דב חנין שנתן סקירה על ההיסטוריה של המאבק בתעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה. לאחר מכן, עלינו לעספיא ולהרי הכרמל, שם אירח אותנו איש הטבע סלמאן אבו רוקון שנתן הרצאה מרתקת וסיור בנושאי שימור מול פיתוח, עצים, טבע ומגוון ביולוגי.
בכפר הדייגים בג'סר אל זרקא פגשנו את יוני ספיר, יו"ר שומרי הבית בשיחה על נושא הגז, ואת סאמי עלי, יו"ר וועד הפעולה המקומי, על סוגיות של צדק סביבתי וחברתי.
את היום השני התחלנו בתחנה לחקר הציפורים בירושלים, ואחר כך פגשנו את ד"ר טארק אבו חאמד, מנכ"ל מכון הערבה בהרצאה על סוגיות של צדק סביבתי, בעיות שפכים בישראל ובעזה ופתרונות משותפים. משם המשכנו לעמק הצבאים וקיבלנו סקירה על המאבקים לשימור טבע עירוני בירושלים מפזית שביד שייט.
התחנה הבאה היתה ים המלח- בדרך קיבלנו סקירה מקיפה על מצב ים המלח ופעילות המפעלים באזור מיוסף עסאקלה, והמשכנו למסלול עין בוקק.
את היום השלישי התחלנו עם לקסי (יעקב לקס) ממובילי המאבק נגד שדה הפוספטים בבריר, אשר נתן לנו הרצאה ואחר כך התלווה אלינו בסיור לכפרים הבלתי מוכרים בנגב ולאזור שדה בריר, בהמשך פגשנו את שי טכנאי מהחברה להגנת הטבע במצדה לסיום התארחנו אצל ד"ר מוחמד נבארי בפרוייקט ואדי עתיר.
 

ניטור

כחלק מהפרויקט, ביצענו ניטור שבודק את אופן סיקור התקשורת הערבית לענייני סביבה ואקלים. תוצאות הניטור הוצגו במפגש הסופי והמסכם שכלל גם פאנל עם העיתונאים ג'קי חורי מנהל דיסק החדשות ב"רדיו אשמס", ויזיד חדיד – סגן מנהל דסק החדשות בערוץ "כאן". כל אחד מהם דיבר על האתגרים העומדים בפני העיתונאים כשמסקרים את נושאי הסביבה והאקלים, במיוחד בהקשר המציאות המורכבת של החברה הפלסטינית בארץ. 

הנקודות העיקריות שעלו בפאנל: 

* התכנים של כל כלי תקשורת מושפעים מהאג'נדה שלו, והיות כלי התקשורת פרטי, ציבורי או ממשלתי גם כן משפיע. 

* ישנו חוסר ניכר בכתבים המתמחים בנושאי סביבה ואקלים מה שגורם להדרת הנושאים. 

* על העמותות הסביבתיות לקחת את האחריות ולהכין תכנים בענייני סביבה ואקלים, ולשווקם לציבור דרך כלי התקשורת. 

* צריך להיות שיתוף פעולה בין העמותות הסביבתיות וכלי התקשורת לשיווק התכנים הסביבתיים. צריך לקבוע אסטרטגיה שיווקית ולעבוד ביחד. 

* אי אפשר להפריד בין הנושא הסביבתית ובין המציאות הפוליטית שאנו חיים בה. 

* צריך לפשט את התכנים הסביבתיים ולהדגיש את ההשפעה שלהם עלינו ברמה המקומית. 

לצפייה בפאנל

לקריאת תוצאות הניטור 

הפרוייקט בתקשורת: 

כתבה באתר אלאיתחאד סביב השקת התכנית 

כתבה באתר ערב 48 על הסמינר 

כתבה באתר מקאן על המפגש האחרון של התכנית