logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תוצאות המחקר האפידימיולוגי במפרץ חיפה לא יתפרסמו

עדכון 4.8.16:

"במתכונתו הנוכחית, אין לאשר  את המשך מימון המחקר לשנה ב' ולשנים הבאות"

המשרד להגנת הסביבה יצא בהודעה כי התקבלה חוות הדעת של הוועדה המשותפת למשרדי הבריאות והגנת הסביבה הממליצה למעשה שלא להמשיך במחקר.

הוועדה שהוקמה לצורך מסירת חוות דעת אודות המחקר האפידימיולוגי קבעה כי שיטות המחקר שהוצגו בסיום שנת המחקר הראשונה, אינן מהוות תשתית מחקרית מבוססת, ולכן לא ניתן להתייחס לממצאים שהתקבלו עד כה: "לפיכך ממצאים אלה אינם יכולים להוות בסיס להערכת התחלואה ולקשר שבין זיהום האוויר ומצב התחלואה באזור מפרץ חיפה".

תגובת צוות החוקרים:

"הדו"ח המלא, בהובלת חוקרים מאוניברסיטת חיפה, נכתב על ידי טובי המומחים בארץ ובהם מומחים מאוניברסיטת חיפה, הטכניון, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת בן גוריון. הדו"ח עצמו מורכב ממחקרים שונים, שבוצעו על ידי חוקרים מאוניברסיטאות שונות, ומבוסס על מאגרי נתונים חיצוניים ממספר גורמים – משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה והצבא. למרות שמדובר בחוקרים שונים, ומחקרים שונים ומאגרי נתונים שונים, כל התוצאות הן עקביות, וקיימת התאמה גבוהה בין המחקרים השונים בכל הנוגע ל"מוקדים החמים" של התחלואה שהתגלו".

תגובת עמותת אזרחים למען הסביבה:

החלטת "הוועדה המדעית" שקוטלת את תוצאות המחקר האפידמיולוגי במפרץ חיפה היא המשך של הקו שהמדינה מובילה כבר הרבה שנים: שתיקה והכחשה שמאפשרים המשך עניינים כרגיל לבעלי ההון. עשרות מחקרים הראו בעבר את עודפי התחלואה באזור חיפה והקריות וכאשר קבוצה של חוקרים אמיצים, ממיטב החוקרים שיש, הצליחו לקשור לראשונה בין עודפי התחלואה האלה לבין הזיהום התעשייתי, המדינה מטילה ווטו על התוצאות וקוטלת אותן כלאחר יד, ואף מונעת מהם את המימון להמשך המחקר.
אי אפשר להפריך תוצאות של מחקרים מדעיים באמצעות וועדות והודעות לעיתונות. אם המדינה רוצה לחלוק על תוצאות המחקר שתתכבד ותעשה זאת באמצעות מחקר מדעי מסודר. מבחינה מדעית, תוצאות המחקר עומדות בעינן, כל עוד לא נסתרו על די מחקר מקביל.

 

 

 

ככה לא עושים שינוי במפרץ חיפה, פרופ' עדי וולפסון, Ynet, 6.8.16

הממשלה נגד מחקר הזיהום בחיפה, דן לביא, דניאל סריוטי, 4.8.16, ישראל היום

ועדת ביקורת: "לעצור המימון למחקר הסרטן בחיפה", 4.8.16, חדשות 2

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים מדברת על מפרץ חיפה והמחקר الحصاد الاخباري مع جاكي خوري إذاعة الشمس, רדיו שמס מפרץ חיפה, 4.8.16

موقع الشمس – قرار اللجنة هوقرار سياسي وليس علمي

هل تكتمت الوزارات على نتائج البحث بشأن التلوث بخليج حيفا؟! 

المحامية جميلة واكيم- هردل: قرار وزارتي الصحة والبيئة يرسخ الوضع القائم في حيفا!

 

 


 

עדכון 7.6.16:

היום נערכה ישיבת מעקב שלישית בנושא זיהום אוויר במפרץ חיפה בועדת ביקורת המדינה. בדיון אמרה ד"ר איזבלה קרקיס, מנהלת המחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית במשרד הבריאות, כי הדו"ח עדיין לא פורסם למרות שהוגש כבר במרץ בגלל שבדו"ח שהתקבל במרץ הנתונים לא היו מוצגים בצורה טובה ומשרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה ביקשו מצות החוקרים להגיש תיקונים. היום החלו המשרדים לבדוק את הדו"ח ולכן, רק בעוד 40 ימים יפורסם הדו"ח. יו"ר הועדה, חברת הכנסת קארין אלהרר, דרשה לקבל גם את הדו"ח עם הנתונים הגולמיים המקוריים.

 


 

עדכון 31.3.16:

היום מסתיים חודש מרץ, במהלכו היו אמורים להתפרסם התוצאות הראשוניות של המחקר האפידימיולוגי, הראשון מסוגו (והגדול ביותר שנערך עד כה בישראל, אגב). את ההבטחות על הפרסום במרץ קבלנו כולנו בראשית פברואר – גם מהשר להגנת הסביבה וגם משר הבריאות לאחר הסערה שהגיעה בעקבות דליפת חלק מתוצאות המחקר. הסתייגויות משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה מהמחקר לא אחרו לבוא למרות עמידת האוניברסיטה והחוקרים איתנים בעמדתם.

חבר הכנסת, דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית של הכנסת, תקף את השאננות ביחס למפרץ חיפה: "נתונים רשמיים של מדינת ישראל מלמדים על עלייה דרמטית בתחלואת סרטן ובמחלות אסתמה באזור מפרץ חיפה. במשך שנים מישהו נרדם בשמירה והיה גם מישהו שהרדים בשמירה. אמרו לנו יותר מדי פעמיים ש-'הכל בסדר', אבל הכל לא היה בסדר".

בסוף ההתכתשות, בדיון בועדת הפנים של הכנסת, השר להגנת הסביבה, אבי גבאי ושר הבריאות, יעקב ליצמן, הודו כי יש בעיית זיהום אוויר מוכרת במפרץ חיפה ולא צריך להיות חוקר בשביל להבין שתעשייה מזהמת את האוויר וזיהום אוויר גורם לתחלואה מוגברת. ויצאו בהודעה כי מעכשיו עובר המחקר מידי איגוד ערים חיפה לידי המשרדים הגנת הסביבה ובריאות, בטענה כי למדינה יש מספיק כסף לממן מחקר שכזה ואין צורך שיהיו גורמים מממנים עם אינטרסים כלכליים במשוואה, מה שמתברר היום כעוד ניסיון טיוח התוצאות.

 

מה קרה מאז?

מאז ועד היום החוקרים ניהלו משא ומתן ארוך ומתיש עם המשרד להגנת הסביבה, שהמשמעות שלו מבחינתנו היא שהמשרד לא ממש מעוניין במחקר או בפרסום תוצאותיו. רק לאחר התערבות שלנו, לפני כשבועיים, שגררה גם את התערבותו של השר אבי גבאי נחתם סוף סוף ההסכם (ככל הנראה אתמול) ועקב כך הועברו התוצאות הראשוניות של המחקר למשרד להגנת הסביבה.

מתי יתפרסמו התוצאות?

כפי שניתן להניח מקריאת הודעת המשרד להגנת הסביבה, שהתפרסמה רק היום – היום האחרון של החודש, הדו"ח כנראה יראה אור רק לאחר שיעבור את הצנזורה הרצויה מבחינת המשרדים: "דו"ח הניטור האפידמיולוגי באזור מפרץ חיפה, שהוכן על ידי חוקרים בכירים מאוניברסיטת חיפה, בשיתוף עם הטכניון, אוניברסיטת בן-גוריון ואוניברסיטת תל אביב הוגש היום, 31.03.2016, למשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות שמנהלים כעת את עבודת המחקר…המשרדים החליטו  כי הדו"ח יפורסם רק לאחר שיבחן על ידי הוועדה המדעית המלווה, שמורכבת מנציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות וחוקרים בכירים מהאקדמיה וממוסדות רפואיים".

חבר הכנסת דב חנין דווקא חושב כי לתושבי אזור חיפה יש את הזכות לדעת את האמת לגבי האוויר שהם נושמים, ולכן יצא בדרישה משרי הבריאות והגנת הסביבה לפרסם את הדו"ח.

 

ליאורה אמיתי, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה: "אני מלווה את המחקר מאז התחלתו ובוחנת את התנהלותן של הרשויות השונות ביחס אליו, את האינטרסים השונים שמנהלים אותו. מן הרגע הראשון חששנו שהמידע האמיתי שהחוקרים מצאו לא יגיע בסוף לידי פרסום. יותר מדי אינטרסים בוחשים במחקר הזה, ופועלים קשות להשפיע על מניעת פרסום המידע. זה מעורר הרבה שאלות וספקות לגבי האמת המדעית בכלל. יש לי אמון מלא בחוקרים, בהגינות שלהם וביכולותיהם המדעיות, אבל אין לי אמון במשרדי הממשלה שבידיהם מופקד המידע כעת".

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת המחלקה המשפטית בעמותת אזרחים למען הסביבה בטור דעה: "ותודה לליצמן", פורסם ב'הארץ' 11.2.16

 

פרופ' בתיה סרוב, שחקרה בעבר את הזיהום ברמת חובב, תהתה כבר ב- 29.2.16 אם תוכנית הניטור האפידימיולוגי בחיפה תצונזר כמו ברמת חובב. "כואב לי שהרשויות הממלכתיות שאמורות להגן על התושבים עושות יד אחת עם תופעה כזו. זה שידור חוזר. זו הברית הלא קדושה של הון-שלטון". גם היא חוותה מתקפה אישית זהה לזו של החוקרים מחיפה: "בכל דו"ח מדעי או עבודה מדעית כותבים הסתייגויות: מה עוד לא בדקנו, מה צריך עוד להעמיק ולחקור, מה מותר להסיק מהממצאים ומה אסור. כל מדען שמכבד את עצמו עושה את זה. הביאו 'מומחים' כדי לבקר את הדו"ח שלנו, אנשים שמשלמים להם כסף, וכל מה שעשו אצלנו היה לשלוף את כל המשפטים שבהם אנחנו בעצמנו הגבלנו את המסקנות שאפשר להסיק מהממצאים".

 

 

בתקשורת:

ליאורה אמיתי מדברת על הסתרת תוצאות המחקר האפידימיולוגי במפרץ חיפהבוקר טוב ישראל, 3.4.16, גלי צה"ל

ממצאי הדוח הוגשו, אך הם חסויים, חיים ריבלין, 31.3.16, חדשות 2

דרישה בכנסת: "לפרסם את דו"ח זיהום האוויר במפרץ חיפה", 31.3.16, the pulse

דוח הזיהום בחיפה הוגש למשרדי הממשלה – ממצאיו יישארו חסויים, עדי חשמונאי, 31.3.16, וואלה! NEWS

דו"ח ניטור הזיהום בחיפה הושלם – אך לא יפורסם, יאיר קראוס, nrg, 31.3.16

דו"ח הזיהום בחיפה הוגש, המסקנות לא יפורסמו לעת עתה, אילנה קוריאל, רותם אליזרע, 31.3.16, Ynet

מסקנות הדוח על הזיהום בחיפה לא יתפרסמו כעת, 31.3.16, נענע 10

 

 


 

עדכון 31.1.16:

נחשפים נתונים נוספים מהמחקר האפדימיולוגי הנרחב במפרץ חיפה

נתונים מהמחקר האפידימיולוגי שנערך באוניברסיטת חיפה נחשפים עכשיו ומראים כי בקריית חיים, קריית ביאליק, דרום מזרח קריית טבעון ורכס הכרמל בצד שפונה לאזור התעשייה, נולדים 20%-30% יותר תינוקות במשקל נמוך ובעלי היקף ראש קטן מאלה ביתר השכונות בנפת חיפה. נתונים אלה מצטרפים לפרסומים הקודמים שעלו מהמחקר והראו כי התחלואה בסרטן ריאות ולימפומה במוקדים אלה גבוהה עד פי חמישה מהממוצע הארצי.

תזכורת: כבר בנובמבר 2015 אמרו החוקרים שמנסים להשתיק אותם לאחר שדלפו פרטים מהמחקר לתקשורת אודות הנתונים הראשוניים שעולים מהמחקר המראים שדווקא באזור הר הכרמל ובאזור מפרץ חיפה מוקדי תחלואה חריגה ולכן החוקרים סבורים שיש קשר בין מקרי הסרטן החריגים הללו ובין זיהום מהמפעלים. אז נשלח אליהם מכתב ממהנדס העיר חיפה המודיע על סגירת מימון המחקר. יונה יהב חזר בו לאחר פרסום הפרטים בחדשות 2.

 

מפרץ חיפה

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב