logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סגירת "מפעל המוות" – כרונולוגיה 2005

תעשיות אלקטרוכימיות בעכו, פלטו מאות אלפי טונות של חומרים מסרטנים

המפעל שהוקם בשנת 1952, ונסגר בקיץ 2003, זיהם במשך 50 שנה את אזור עמק עכו בחומרים מסרטנים ובכספית.

תעשיות אלקטרוכימיות )פרוטרום לשעבר), זיהמו במשך שנים את האוויר, המים הקרקע והים במאות אלפי טונות של חומרים רעילים (הערכה כמותית, מבוססת על נתוני המשרד לאיכות הסביבה).

בעקבות שריפה גדולה ופיצוץ גדול שארעו במפעל באוק' 2003, נסגרו המפעלים.

הזיהום בעכו: כתבי אישום נגד המפעל ומנהליו, אורי אס, הארץ, 17.11.03

למרות הזהרות המשרד לאיכות הסביבה והיועץ המשפטי לממשלה לגבי הסכנות המידיות הכרוכות בהפעלת המתקנים, החליטה השופטת גילאור (בדיון בביהמ"ש המחוזי בחיפה ביום א' 13.6.04) על הפעלת המפעל מחדש.

החלטתה איימה על בריאותם וחייהם של העובדים ושל עשרות אלפי תושבי עמק עכו והקריות.

ביהמ"ש לא מתרגש מהחומרים המסוכנים במפעל בעכו, דוד הכהן, Ynet, 16.6.04

"תעשיות אלקטרוכימיות" בעכו פלט מאות טונות חומר מסרטן בשנה, אורי אס, הארץ, 5.7.04

סיכום הדיון הציבורי הדחוף שנערך בכנסת.

בעקבות ההד הציבורי הגדול שהתעצם לאחר הדיון בביהמ"ש ביוני, והבקשה של המשרד לאיכות הסביבה, שלנו ושל הקיבוצים לעיון מחדש בהחלטת השופטת, התקיים בתאריך 21.7.04 דיון בביהמ"ש המחוזי. כבר בתחילת הדיון הבהירה השופטת גילאור כי שינתה את החלטתה הקודמת והורתה לסגור את המפעל.

סיפורו של המפעל הוביל לטביעת המושג "סינדרום המזהם (לא) משלם" – כל עוד לא יערכו שינויי חקיקה משמעותיים, אנחנו נמשיך לשלם כפרטים וכציבור את העלויות הרבות הנובעות מהזיהום הסביבתי הכבד.

בתאריך 16.11.04 שלחו מספר ארגונים וישובים באזור דרישה להקפאת הליכים לגבי מכירת המפעל והפעלתו מחדש. ב- 22.11.04 נערך בנושא זה דיון דחוף בכנסת.

בתאריך 7.1.05 התפרסם תחקיר מקיף ומזעזע על ההתנהלות של המפעל כלפי העובדים ולסביבה.

עמותת אזרחים למען הסביבה הקימה מטה מאבק במגמה לסגור את מתחם המפעל, לפנות ממנו את כל העובדים, ולפעול לטיהור השטח מהחומרים המסוכנים. השר שלום שמחון שנכנס לתפקיד השר לאיכות הסביבה ב-12.1.05 הודיע לאחר חמישה ימים בלבד, כי המפעל שכונה בתחקיר "ידיעות אחרונות" – "מפעל המוות" – לא יפתח שוב. 

ב- 1.2.05 עלה מטה המאבק לירושלים, יחד עם עשרות עובדים חולים, על מנת להגיש תלונה במטה הארצי של המשטרה, בדרישה לפתיחה מיידית של חקירה פלילית. בצהרי אותו יום, השתתפו העובדים ונציגי מטה המאבק בדיון בכנסת, וגם הוא סוכם בדרישה לפתיחה מיידית של חקירה פלילית והקמת ועדת חקירה ממלכתית.

בתאריך 6.10.05 התקיים טקס הנחת אבן הפינה של מפעל פרוטרום במגדל העמק, במעמד מ"מ ראש הממשלה שר האוצר ושר התמ"ת – אהוד אולמרט. עדיין לא מוצה הדין עם האחראים למחדל שעולה בחיי אדם ובכספי ציבור: שוב המזהם לא משלם, וגרוע מכך- מקבל עידוד מכספי המדינה. ישראל מאפשרת לעבריינים לחמוק מעונש ובנוסף מחלקת להם מתנות בערך של מיליוני דולרים.

The Jerusalem report / The Fallout

80 עובדי מפעל "תעשיות אלקטרוכימיות" בעכו תבעו אותו, יחד עם שורה ארוכה של גורמים אחרים, לאחר שחלו כתוצאה מחשיפה לחומרים רעילים ומסוכנים. ביהמ"ש פסק להם סכום כולל של כ-10 מיליון שקלים, עם פיצוי משתנה לכל תובע בהתאם לחומרת מצבו. מטה המאבק: הסכומים מגוחכים; חיי אדם בישראל שווים כמה אלפי שקלים בלבד

כישלון שצורב בגרון: המפעל הכי מזהם יצא נקי, יעל דראל, Ynet ,20.1.10

דף זה עודכן לאחרונה בשנת 2010

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב