logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אישור בקשה לתביעה ייצוגית נגד מפעל גלידות שטראוס בגין אירוע דליפת אמוניה

צילום: גיל נחושתן

צילום: גיל נחושתן

בית המשפט המחוזי בחיפה אישר בקשה לתביעה ייצוגית נגד גלידות שטראוס של יוניליוור, בגין רשלנות לכאורה של החברה שגרמה לאירוע דליפה של אמוניה.

ב-27 ביוני 2019 התעורר חשד לדליפת אמוניה ממפעל גלידת שטראוס שבעכו, וכוחות הביטחון וההצלה הורו על פינוי האזור הסמוך למפעל. השטח המפונה כלל כמה בתי עסק שונים ואת תחנת הרכבת שבעכו. בשעות אחר הצהריים צומצם שטח החסימה ובשעות הערב הודיעה עיריית עכו על חזרה מלאה לשגרה.

בעקבות האירוע הגישו 2 תושבות האזור ובעל עסק שנפגעו מאירוע הדליפה, בקשה לתביעה ייצוגית. אל הבקשה הצטרפה גם עמותת אזרחים למען הסביבה, שיוצגה באמצעות עו"ד ג'מילה הרדל, מנהלת העמותה. בבקשה נטען שחסימת וסגירת השטח הסמוך למפעל הסבו נזק לתושבים, לעוברי אורח ולבעלי עסקים שבטווח הדליפה.

ביום הדליפה בוצעו במפעל עבודות אחזקה שבשטראוס הגדירו כשגרתיות, אך בשעה 12:39 התקבלו תלונות אצל ממונה הבטיחות במפעל על ריח חריג במרכז הקניות. במהלך בדיקה נמצא שגז דולף מאחד הצינורות העוברים בדופן שבין קיר הבטון המזרחי של חדר המכונות לבין החיפוי החיצוני. עם גילוי הדליפה, ניתנו הוראות לסגירת הצינור והחלו פעולות לניקוז הגז. במקביל ובשים לב לריח הגז שהורגש באזור, וכנראה גם בשל תלונות של עוברי אורח על צריבה בעיניים, הודיעה הנהלת מרכז הקניות על הסכנה וביקשה מהקונים לפנות את המקום. לאזור הוזעקו כוחות כיבוי והצלה, הרחובות שבקרבת המפעל נסגרו לתנועה והופסקה תנועת הרכבות בתחנה הסמוכה. על פי הבקשה, השיבושים השונים נמשכו כשש שעות.

מנגד, שטראוס טענה שהיא עמדה בכל דרישות הרשויות, ובפרט בתנאי היתר הרעלים שניתן לה מדי שנה על פי חוק החומרים המסוכנים. היא הוסיפה שהיא משקיעה באמצעי מיגון ובקרה וכן בביצוע פעולות מנע ותחזוקה שוטפות. שטראוס גם הדגישה שהקרבה הגאוגרפית לאזורי מסחר ומגורים נכפתה עליה, ושהיא פועלת במקומה הנוכחי כבר 60 שנה, עוד בטרם הרחבתה של עכו והקמת מרכזי מסחר ובנייני מגורים בסמוך למפעל.

השופט רון סוקול, שדן בבקשה, כתב בהחלטתו: "אני מאשר את הגשת התביעה כייצוגית. עילת התביעה היא רשלנות של גלידות שטראוס שהביאה לגרימת אירוע הדליפה, ורשלנות באיתור הדליפה שהתרחשה ובסיום הטיפול בה". הוא הגדיר את הנפגעים כבעלי העסקים באזור שניזוקו נזק ממוני כתוצאה מהאירוע לצד אנשים פרטיים שנכחו באזור בעת סגירתו ועוכבו מלחזור לעיסוקם.

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב