logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיהו שומר הסף?

11.11.16

האירועים שהתרחשו בזירה החיפאית בחודשיים האחרונים מהווים תפנית חשובה במאבק הציבורי נגד הזיהום הסביבתי באזור מפרץ חיפה והקריות. ויותר מכל הם מבהירים מי הם שומרי הסף.

ציבור רגיל ותמים, שאינו נאלץ להתמודד עם בעיות מהסוג שתושבי חיפה והקריות מתמודדים עימם, מאמין בדרך כלל, שיש שומר סף, במדינה מתוקנת, או לפחות שמתיימרת להיות כך. הוא הולך לישון באמונה שהרשויות עושות לפחות את המינימום הנדרש, כדי להגן על הבריאות שלו. אבל הציבור החיפאי כבר לא תמים, הוא למוד ניסיון והבין מזמן, שאין שומר סף, שממשרד הבריאות והגנת הסביבה לא תבוא הישועה. שני המשרדים האלה איבדו את אמון הציבור בהם ובצדק. ההליך הנוכחי שמנהלת עירית חיפה נגד מפעל כרמל אולפינים בעקבות מספר תקלות במפעל, וההתנהלות של המשרד להגנת הסביבה בהליך ממחישים את העובדה שאין שומר סף.

כשביום ד' 26.10.16 הודיע ראש עירית חיפה על הוצאת צו ההפסקה מינהלי נגד המפעל, התגובה הראשונית שלי היתה ״האם זהו עוד צעד יח"צני של ראש העיר?
עקבתי מקרוב אחרי ההליך הזה ונכחתי בדיונים בבית המשפט – ראיתי את עורכי הדין של עיריית חיפה, בהובלה של עו"ד רשף חן, שניהלו את ההליך בצורה מקצועית ונלחמו כדי שהצו יישאר על כנו.
לעומת זאת נציגי המשרד להגנת הסביבה הגיעו לדיון לפי בקשת השופטת, אבל בחרו לשתוק ולא להביע את עמדתם המקצועית על המפעל. אותו מפעל שהמשרד להגנת הסביבה פרסם השנה בדו"חות שלו את רשימת העבירות שהוא ביצע בשנים 2012 עד 2016.
במקביל לדיון הודיע ראש עירית קריית ביאליק על פרישתו מאיגוד ערים להגנת הסביבה במפרץ חיפה, בטענה שהאיגוד הטעה את ראשי הערים ואת הציבור לגבי נתוני זיהום האוויר האמיתיים והציג בפניהם מצג מטעה.
שני הצעדים הללו, מהווים תפנית חשובה ביחסן של הרשויות המקומיות באזור, ותחילתה של תקופה חדשה. הלחץ הציבורי, גרם להם לשנות התנהלות מתוך הבנה שלקיחת אחריות מטעמן היא הכרחית, במיוחד כשאין שומר סף אחר. הרשויות המקומיות התחילו להפנים שרק תושבי האזור והמנהיגות המקומית הם אלה שיפעלו לטובת האזור ולא פקיד או מנכ״ל שיושב בירושלים או בתל אביב. לכן הציבור צריך לתת גיבוי לצעדים האלה.
מנגד, בז"ן מגייסת בעת האחרונה את כל השדרה השלטונית במדינה, כולל התערבותו של ראש הממשלה שמערב את המועצה לביטחון לאומי, הבאה של מסמכים לבית המשפט, ממשרד האנרגיה ברגע האחרון וגיוס תמיכתו של יו"ר ההסתדרות. מנכ"ל בז"ן הגיע בעצמו להעיד בבית המשפט.
העובדה שבז"ן נלחמת כל כך חזק ושולפת "תותחים כבדים" – מעידה יותר מכל על עוצמת המאבק, שמאיים באופן ממשי על עתיד קבוצת בז"ן, על האינטרסים של משפחת עופר ועל כל התעשייה המזהמת.
הטור הזה נכתב לאחר השמעת טענות הצדדים ובטרם קבלה השופטת ג׳אדה בסול את החלטתה, אבל העיתון יורד לדפוס, ואין ברירה אלא לסכם בכמה מילים את השבוע המיוחד הזה.

זו גם ההזדמנות להודות שבעצם – שומרי הסף הם אנחנו: האזרחים הפעילים, שנלחמים כבר שנים בתעשייה המזהמת הזו. אני רוצה לחזק את ידיהם של פעילי המאבק שעומדים בעיקשות ובנחישות מול הרשויות והתעשיות – אתם גרמתם למקבלי ההחלטות לזוז ממקומם הקבוע.

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה

הטור התפרסם בכלבו – הכל במקום אחד

 

 

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב