logo Citizens for the Environment
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפאים, תכירו את השכן החדש שלכם: הפצחן המימני

פורסם ב- 30/8/2011

גם אם שוחרי איכות סביבה באזור עדיין חולמים שביום מן הימיים תורחק מממפרץ חיפה התעשיה המזהמת, לא בטוח שכולם בקיאים בפרטי פרטים בהליכי האישור הבעייתים של מתקן חדש ורחב היקף ליצור דלקים – הפצחן המימני – שחברת בתי הזיקוק לנפט (בז"ן), אמורה להתחיל להפעיל במפרץ,  במחצית הראשונה של 2012.

במהלך תקופה של חמישה חודשים, בין ספטמבר 2010 לפברואר 2011, אישרה הוועדה המחזוית לתכנון ובנייה – חיפה של משרד הפנים, שש בקשות של בז"ן להיתרי בניה הנחוצים להקמת ולהפעלת הפצחן המימני והמתקנים הנלווים לו. מבדיקת "כלבו" עולה כי למרות הרגישות הסביבתית והציבורית הגדולה של תוספת מתקני תעשייה משמעותיים באזור, אושרו ההיתרים בדרך מפותלת, שרחוקה מלהיות "אידאלית" למתקן בסדר גודל כזה.

הפצחן המימני הוא תשלובת מתקנים להפקת דלקים באמצעות מימן ובלחץ ובטמפרטורה גבוהים. הפיצוח מאפשר תזקיקי דלקים קלים ואיכותיים. מתקני הפצחן ייתפרסו על שטח כולל של 27 דונם, שאמור לכלול מבנים שונים ומגדלים בגובה של עד 56 מטר.

למרות שעקרון בסיסי בחוק התכנון והבנייה מחייב שהיתר בנייה בקרקע מסויימת יהיה בהתאם לתכנית מאושרת החלה על אותו שטח, הרי שהיתרי הבנייה למתקן הפצחן המימני אינם מסתמכים על תכנית מאושרת. התכנית שבהתבסס עליה אושרו ההיתרים נמצאת במצב של הפקדה (תכנית שטרם אושרה הנמצאת בשלב התנגדויות הציבור וההכרעה בהן) כבר 23 שנה. היוזמת שלה, הוועדה המחוזית, קבעה לפני שמונה שנים שהיא בכלל מעוניינת לקדם תכנית אחרת במקומה. יתרה מכך אותה תכנית מופקדת  שאמורה היתה להיות התשתית התכנונית המוצקה שעל בסיסה מאושרים ההיתרים, הוגדרה בעבר על ידי אותה הוועדה עצמה כבלתי ניתנת לאישור.

מבחינה ציבורית הליכי אישור ההיתרים מתאפיינים בבעיות נוספות שיפורטו בהמשך הכתבה, אולם כאן כבר צריך להזכיר שארגוני סביבה הפועלים בעיר חיפה, מזהירים מפני הקמתו של הפצחן שבו הם רואים מתקן מזהם אוויר ועתיר סיכונים פוטנציאלים.

כשלושה חודשים לפני אישור בקשת ההיתר לפצחן כתבו לוועדה המחוזית מנכ"לית הקואליציה לבריאות הציבור רונית פיסו, ופעיל הקואליציה גל לדרר, כי הריאקציה במתקן מחייבת שימוש בלחץ גבוה של מימן, ש"הוא גז דלק ונפיץ, קל מהאוויר וחסר צבע וריח וניצת בקלות". הם הוסיפו כי הקואליציה "מתנגדת להקמת מתקן חדש לפיצוח מימני המגביר את רמת הסיכון באזור רווי מתקנים וסיכונים" ו"מביעה בזאת את פליאתה והסתייגותה מהיעדר שיח ציבורי בנושא".

לקריאת התחקיר המלא על הפצחן המימני: חלק א',  חלק ב'חלק ג'חלק ד'חלק אחרון – פורסם בעיתון כלבו 19.8.11 גליון 2249, מאת: יגאל חי.

לקריאת עמדת הקואליציה לבריאות הציבור בנוגע לפצחן המימני >>

שתף

עוד באותו עניין

חדשות

סיכום פעילות העמותה בתקופת המלחמה

  אנחנו עוקבים מאז תחילת המלחמה אחר ההשפעות שלה גם ברמה המקומית, ובפרט על תפקוד הרשויות המקומיות הערביות. עבדנו בתקופה זו בתחומים אלו: ניטור ומעקב